Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför utbrända himlar? (var: "Fråga...")
- Trådstartare Jonmpa
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
Re: Fråga...
Ja detta har enbart med erfarenhet att göra och fotograferingskunskap.
Fotograferar man i motljus så blir ett objekt alltid i skugga. Skugga vs motljus/himmel är för stor skillnad för någon del inte ska bli fleexponerad. Exponerar du efter båten så blir himlen vit. Exponerar du efter himlen så blir båten svart. Thats it. Det hjälper varken med motljusskydd, bättre kamera, större telen eller vad som. Suddigheten kan bero på objektivet som är synnerligen dåligt även om vissa tydligen anser att det är bra. Frågar du mig är det inte värt pengarna. Vill man komam undan billigt finns massor av andra billiga gluggar som är betydligt bättre.
Jonmpa skrev:
Jag har ett problem, jag fotar med en CANON EOS 35D Digital med Programvalsratten på P och Iso 100 och Autovitbalans och ändå blir himlen på en del bilder mjölkvit och objektet suddigt på samma gång, vad är felet, detta även trots att jag använt motjusskyddet, se bilden för att se vad jag menar och försök hjälp mig att komma på var i manuella inställningarna jag ska ändra.
Mvh Johnny Nilsson
Ja detta har enbart med erfarenhet att göra och fotograferingskunskap.
Fotograferar man i motljus så blir ett objekt alltid i skugga. Skugga vs motljus/himmel är för stor skillnad för någon del inte ska bli fleexponerad. Exponerar du efter båten så blir himlen vit. Exponerar du efter himlen så blir båten svart. Thats it. Det hjälper varken med motljusskydd, bättre kamera, större telen eller vad som. Suddigheten kan bero på objektivet som är synnerligen dåligt även om vissa tydligen anser att det är bra. Frågar du mig är det inte värt pengarna. Vill man komam undan billigt finns massor av andra billiga gluggar som är betydligt bättre.
macrobild
Avslutat medlemskap
För att ytterliggare understryka hur viktig en rätt exponering är kan vi ta en titt på detta qp-kort.
Bilden till vänster är en jpg exponering från en 5d, något med flit överexponerad. Denna bild kan likväl slängas. Här finns ingen information som kan återskapas.
Men samtidigt så fotograferades bilden i RAW, och mycket av informationen kan räddas. Här visar det sig att Camera Raw kan faktiskt rädda/räkna in mer färgnyanser rätt än PhaseOne. Det gula i blomman är inte lika bra estimerad i PhaseOne
Mikael
Bilden till vänster är en jpg exponering från en 5d, något med flit överexponerad. Denna bild kan likväl slängas. Här finns ingen information som kan återskapas.
Men samtidigt så fotograferades bilden i RAW, och mycket av informationen kan räddas. Här visar det sig att Camera Raw kan faktiskt rädda/räkna in mer färgnyanser rätt än PhaseOne. Det gula i blomman är inte lika bra estimerad i PhaseOne
Mikael
Bilagor
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
Johnny fly skrev:
Knyter an till tråden med att jag har upplevt ungefär samma sak. Använder Canon 20D och Sigma 18-50 f2,8 EX.DC. För att jag som nybörjare ska slippa laborera så mycket, Hade himlen blivit blåare om man hade mätt ljuset på den i stället för på båten?
Mvh/Bengt - Åke
Ja- det hade den. Samtidigt hade du fått mellantoner och skuggor mörkare. Se bilden ovan med de tre qp-korten.
Mikael
isaacnicolaj
Aktiv medlem
Vad kan man säga... det enda som kan hjälpa dig i en situation som ovan är att sätta solglasögon på linsen, dvs ett avtonat gråfilter som tidigare nämnts av RolandM. Tänk dock på att ett sådant filter vid ljusmätning mot samma motiv ger en längre exponeringstid och därför ytterligare skakningsoskärpa vid fotograferande utan stativ. Gråfilter finns med olika kraftig toning, så det är bra om man har några varianter att välja på. Polfilter som föreslogs ovan hjälper inte i den här typen av ljussituationer.
Ett annat sätt är att ta två bilder efter varandra, där man på den ena mäter ljuset i högdagrarna och på den andra i skuggpartier. Därefter kan man efter lite arbete i Photoshop få en klockrent exponerad bild, dock är den varianten svår vid fotografering av rörliga objekt som i det här fallet båten. Sedan måste jag också få påpeka en sak... Sigma 70-300 är inget kalasobjektiv, inte ens i APO-version, försäljaren på Expert var antingen en lurig en eller ingen Expert.
Ha en underbar fotosommar.
Ett annat sätt är att ta två bilder efter varandra, där man på den ena mäter ljuset i högdagrarna och på den andra i skuggpartier. Därefter kan man efter lite arbete i Photoshop få en klockrent exponerad bild, dock är den varianten svår vid fotografering av rörliga objekt som i det här fallet båten. Sedan måste jag också få påpeka en sak... Sigma 70-300 är inget kalasobjektiv, inte ens i APO-version, försäljaren på Expert var antingen en lurig en eller ingen Expert.
Ha en underbar fotosommar.
macrobild
Avslutat medlemskap
Illustration till Bengt-Åke och svaret tidigare. Nu har 350 så bra brusegenskaper så man kan mycket väl lyfta bilden även om man har exponerat de lite snålt för att vissa partier skall komma med.Jämför du med den tidigare bilden av qp-korten kan du se att bilderna de två från raw är lite "slarvigt " lyfta på denna bild .Bladverk mm ses nu tydligare men de ljusaste delarna av kortet, blomma etc är intakta.
Mikael
PS Svar till Per. varför ta två bilder efter varandra, fotografera i raw, framkalla en efter högdager en efter mellantoner skuggor och lägg ihop dom
Mikael
PS Svar till Per. varför ta två bilder efter varandra, fotografera i raw, framkalla en efter högdager en efter mellantoner skuggor och lägg ihop dom
Bilagor
Senast ändrad:
MaOs
Ny medlem
Ja var ska jag börja... bilden är överexponerad, lutar och tyvärr så liten att oskärpan inte syns men det kan ju vara så enkelt som att det är skakningsoskärpa? Sigmaobjektivet du pratar om är inte något superobjektiv heller utan snarare ett lågbudgetobjektiv! Men kom ihåg att det inte är utrustningen som tar bilderna, det är fotografen som gör det! Så med lite bättre inställningar i kameran hade bilden blivit bättre även om förutsättningarna inte är de bästa med motljus, vatten, himmel och en vit båt.
Kan tillägga att jag pratar om den bilden som tråden började med, ingen annan
Kan tillägga att jag pratar om den bilden som tråden började med, ingen annan
Pongu
Aktiv medlem
Enklast är att sluta fotografera mitt på dagen...
Men måste man så måste man, och då får man knappa in ett stegs lägre exponering (heter det exponeringskompensation i manualen?), när man använder automatik, eller välja att mäta efter de ljusa områdena, dvs himlen. Men då kommer skuggor och mörka partier att sota igen fullständigt... Pröva också att sänka kontrastinställningen i kameran om du kör JPEG. Några superbilder mitt på dagen mitt i sommaren brukar vara svårt att få till, och de flesta väljer därför att gå ut på morgonen eller kvällen.
Att bilden blir rejält suddig beror nästan alltid på att du misslyckats med att lägga skärpan på rätt ställe (har du använt one-shot istället för medföljande autofokus?) eller använt en för långsam slutartid i förhållande till dina skakningar. Ett billigt objektiv är oftast inte lika superskarpt som ett dyrt, men om tekniken brister bara en aning gör det oftast ingen synlig skillnad vilket objektiv du har.
/Pontus
Men måste man så måste man, och då får man knappa in ett stegs lägre exponering (heter det exponeringskompensation i manualen?), när man använder automatik, eller välja att mäta efter de ljusa områdena, dvs himlen. Men då kommer skuggor och mörka partier att sota igen fullständigt... Pröva också att sänka kontrastinställningen i kameran om du kör JPEG. Några superbilder mitt på dagen mitt i sommaren brukar vara svårt att få till, och de flesta väljer därför att gå ut på morgonen eller kvällen.
Att bilden blir rejält suddig beror nästan alltid på att du misslyckats med att lägga skärpan på rätt ställe (har du använt one-shot istället för medföljande autofokus?) eller använt en för långsam slutartid i förhållande till dina skakningar. Ett billigt objektiv är oftast inte lika superskarpt som ett dyrt, men om tekniken brister bara en aning gör det oftast ingen synlig skillnad vilket objektiv du har.
/Pontus
macrobild
Avslutat medlemskap
Du kan plocka in betydligt mer information om du vill.Speciellt i himlen Prova skugga/högdager.Jonmpa skrev:
så här blev bilden sedan den redigerats i Photoshop
Mvh Johnny Nilsson
Mikael
Jonmpa
Aktiv medlem
förövrigt kör jag med manuell fokus så hamnar fokusen bara mitt i bilden vid rätt fokusering, så det är så man gör för att få färre fokuslampor och dessutom vet man om bilden blir bra eller inte redan i fokusskedet för har man manuell fokus fel tänds inga fokuslampor. Mvh Johnny Nilsson
Kalle_B
Aktiv medlem
Jonmpa skrev:
förövrigt kör jag med manuell fokus så hamnar fokusen bara mitt i bilden vid rätt fokusering, så det är så man gör för att få färre fokuslampor och dessutom vet man om bilden blir bra eller inte redan i fokusskedet för har man manuell fokus fel tänds inga fokuslampor. Mvh Johnny Nilsson
Ska jag vara ärlig så förstår jag inte mycket av vad du säger ang foku, manuell och lampor...
Men manuell fokusering låter ju vanskligt när man fotogaferar en båt som rör sig. Även om det inte är en snabbgående grej så rär den sig ändå med ett visst antal knop. Så är du inte snabb med avtryckaren efter inställningen så har du vips en oskarp båt... Detta beror ju också på vilka brännvidder och bländare du använder, men jag skulle inte rekomendera manuell fokus till ständigt rörliga motiv.
Sedan ang detta med exponering så kan det vara svårt i starkt solsken och motljus. förslag är att du läser på fotosidans fotoskola och läser olika inlägg här i forumet ang just detta så slipepr du sitta för mycket vid datorn.
Ett tips kan jag dock ge dig direkt, fotografera i RAW!
gitte edelman
Aktiv medlem
Jaha, då var det bara att räta upp horisonten innan vattnet rinner ut i Finland!
kreatören
Aktiv medlem
Hi Johnny!
Jag har ett program som heter Photomatix som man gör HDR bilder med och det kan ibland rädda utfrätta bilder. Nu har jag kört det på din lilla bild här men det verkar som om det finns en hel del bildinfo att hämta i din himmel, kunde säker bli hyggligt bra med originalfilen.
Jag har ett program som heter Photomatix som man gör HDR bilder med och det kan ibland rädda utfrätta bilder. Nu har jag kört det på din lilla bild här men det verkar som om det finns en hel del bildinfo att hämta i din himmel, kunde säker bli hyggligt bra med originalfilen.
Bilagor
bruset
Aktiv medlem
Lita aldrig på försäljare. Jag har själv jobbat som försäljare.
En försäljare behöver inte ha någon som helst koll på det han säljer, i bästa fall har han det, men det är ju inte så att man som försäljare får någon utbildning av butikerna där man jobbar. Det man får lära sig är att sälja (vilket är det viktigaste). I bästa fall snappar man upp något om produkterna man säljer om man jobbar på ett och samma ställe ett par år. En försäljare kan inte gärna rekommendera produkter som han inte säljer (visst, jag har gjort det, men det är ju knappast något som uppskattas av cheferna och är inte speciellt vanligt bland andra kollegor jag har haft). Du får med andra ord råd från någon som har ett vinstintresse, bristfällig kunskap och som dessutom måste välja prylar från ett ibland skralt sortiment.
Kolla istället flera olika recensenters omdömen och kolla vad t.ex. privatpersonerna här på fotosidans recensionsida tycker innan du köper ett objektiv.
Mvh
David (en fd säljare som inte stod ut med att sälja dåliga produkter till överpriser till mindre vetande kunder.)
En försäljare behöver inte ha någon som helst koll på det han säljer, i bästa fall har han det, men det är ju inte så att man som försäljare får någon utbildning av butikerna där man jobbar. Det man får lära sig är att sälja (vilket är det viktigaste). I bästa fall snappar man upp något om produkterna man säljer om man jobbar på ett och samma ställe ett par år. En försäljare kan inte gärna rekommendera produkter som han inte säljer (visst, jag har gjort det, men det är ju knappast något som uppskattas av cheferna och är inte speciellt vanligt bland andra kollegor jag har haft). Du får med andra ord råd från någon som har ett vinstintresse, bristfällig kunskap och som dessutom måste välja prylar från ett ibland skralt sortiment.
Kolla istället flera olika recensenters omdömen och kolla vad t.ex. privatpersonerna här på fotosidans recensionsida tycker innan du köper ett objektiv.
Mvh
David (en fd säljare som inte stod ut med att sälja dåliga produkter till överpriser till mindre vetande kunder.)
walter-g
Aktiv medlem
ljuset
Det är ett klassiskt ljusmätningsfel.Vattnet reflekterar ljus,himlen likaså och mittemellan har du båten,som du förmodligen fokuserat på.Man ska inte för en spontanbild behöva dribbla med filter i och andra konstigheter, om du inte regelmässigt vistas i den här miljön.Mitt råd är att läsa på på ljusmätning och exponeringskontroll.Det klassiska att mäta mot ett gråkort fungerar väl och behålla den uppmätta inställningen vid exponeringsögonblicket.
Det är ett klassiskt ljusmätningsfel.Vattnet reflekterar ljus,himlen likaså och mittemellan har du båten,som du förmodligen fokuserat på.Man ska inte för en spontanbild behöva dribbla med filter i och andra konstigheter, om du inte regelmässigt vistas i den här miljön.Mitt råd är att läsa på på ljusmätning och exponeringskontroll.Det klassiska att mäta mot ett gråkort fungerar väl och behålla den uppmätta inställningen vid exponeringsögonblicket.