Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför utbrända himlar? (var: "Fråga...")

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, jag fotade under soluppgången på morgonen vid 7 tiden, det var ju det och gåshaga ligger till på köpet mot öster, då kan ni förstå resten, alla förutsättningar i världen att det ska "gå på tå", men jag ska göra om detta i sommar efter helgen nån gång och då kanske solen redan är upphängd och klar när jag kommer vid 7 tiden, det var ju fortfarande vår när denna bild togs liksom och det där med att gå ut helst på kväll och morgon stämmer inte i detta fall.
För dagsbilderna, eftermiddagsbilderna och kvällsbilderna blev mycket bättre. Mvh Johnny Nilsson

Jonmpa skrev:
förövrigt kör jag med manuell fokus så hamnar fokusen bara mitt i bilden vid rätt fokusering, så det är så man gör för att få färre fokuslampor och dessutom vet man om bilden blir bra eller inte redan i fokusskedet för har man manuell fokus fel tänds inga fokuslampor. Mvh Johnny Nilsson

Har tittat på dina bilder, dels på fartygen och dels på tunneltågen.
Om jag tolkar dig rätt använder du dynamisk AF? I min D-systemare kan jag ställa in b.l.a. specifikt område, dvs ETT område som autofokusen fokuserar efter.

Du kan även anväda följande fokus, dvs att autofokusen följer motivet i det aktuella fokusområdet medans du trycker ner knappen slutarknappen halvvägs.
Ett tunneltåg färdas mot kristineberg, (Där du stod och fotade en del av alla c20-tut) i cirka 60-56 km/h, (är förare på Connex) och om du då fokuserar manuellt tappar du fokus på tåget ganska fort.

Ett litet tips bara.. =) /Magnus

Jag är djupt imponerad över Mikaels fina förklaring av problemet efter ett antal tvivelaktiga inlägg där jag tycker att man emellanåt snackar om fel saker.

Ett tillägg tycker jag är att man får välja sina fototillfällen efter ljus. Än om man så använder RAW & exponerar rätt så finns det tillfällen när ljuset ändå är för hårt för att man ska lyckas. Man får då helt enkelt välja vad som ska prioriteras i exponeringen, det kan man göra ibland men då det inte blir bra så får man skippa bilden eller invänta bättre ljus om möjligt...

Bästa ljuset är på morgonkvisten samt på eftermiddagen & kvällen. Gäller även utan kamera om man tittar sig omkring, gör det, tänk ljus & bild än om du inte har kameran med dig...

//Larsa

ANNONS