Annons

Varför tycker så många att sol är det bösta vädret för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dagisnivå eller inte, det finns klart fysikaliska skillnader mellan sol / mulet som inte går att fixa med färgbalansering i post-processingen. Har klurat på det ett bra tag :)
Metallic-lacker på bilar t.ex. Den röda pärlemo-lacken på min gamla volvo glöder så fint i rött när den står i solen men i mulet väder ser den bara trist brun-lila ut. Till en del förstår jag; för att pärlemo-flingorna under klarlacken ska reflektera så behöver de träffas av riktat ljus. I softat ljus uteblir glittret. Men varför färgnyansen blir en helt annan förstår jag inte riktigt. Bra förslag till förklaring mottages tacksamt :)
 
Jag gissar att det beror på samma (eller ett liknande) fenomen som du beskriver i inlägg #37.
 
sol är trevligare än regn. Och en blå himmel med några utstänkta vita moln blir ju fin. Men skuggorna som blir när det är soligt är inte kul alls. Plus att folk gärna kisar när det är soligt. Och om man får för sig att fotografera i motljus är det givet att man hamnar i fel vinkel och får solen i ögonen och inte ser var man har kameran eller att det blir reflexer i objektivet. Jepp, lyckades med det igår :-D

Men när det är soligt finns det ibland skugga att ställa modeller i och om inte så har man en god anledning att investera i blixtar för motljusbilder.
 
Det bästa av två världar?

Lite tunna cirrusmolnslöjor på himlen är faktiskt inte så dumt, de lättar upp de hårda skuggorna men man har ändå kvar det varma riktade ljuset från solen...
 
Det är kanske en tipps att kolla fotosidans galleri FS. Där finns det foton tagen i hård och mjukt ljus. Om man tar sig tiden att analysera varför dessa foton är vackert, kanske man vidgar sig som fotograf och ser skönheten i olika ljusförhållanden.
 
Jag har aldrig tagit en bra bild i gassande solsken....
Men....mulet = lättexponerat men svårsålt ;-)

Bara för att det är gassande solsken betyder inte att du ska fota motiv i det gassande solskenet. Men är motivet sådant att man inte kan välja var man ska/kan fota så är det kanske inte så jättebra.

/Stefan
 
Jag fotade porträtt i gassande solsken i Stockholms innerstad igår. I motljus, med blixt i stor softbox och med trottoaren som upplättning. Man får välja sina vinklar och exponeringsinställningar lite mer noga men det går utmärkt att ta bilder utan panda-ögonhålor även när himlen är blå.

Jag gillar att fota när himlen är blå, för grönskan blir så mycket vackrare i motljus. Det blir härligt intensivt grönt i bakgrunden när man överexponerar den men tyvärr går hela effekten förlorad när man skriver ut bilderna. Den där självlysande gyllne grönskan som är ljusare än vitt har i vart fall jag aldrig fått att fastna på papper.
 
Jag tycker precis tvärtom. Vid mulet väder har man full kontroll över motivet och slipper hårda skuggor och alldeles för stort omfång som kameran inte kan fånga. Solsken är för min del ett bra recept för skitbilder:))

Som vanligt bero allt på tycke och smak, samt vad man fotograferar.

Jag menade inte att man måste plåta i hårt solljus utan att en solig dag ger fler möjligheter. Man kan gå under en bro tex. Jag tänker nog mest på porträtt. Så det är precis som du säger beroende på vad man plåtar och vilket utryck man gillar ;-)
 
Jag fotade porträtt i gassande solsken i Stockholms innerstad igår. I motljus, med blixt i stor softbox och med trottoaren som upplättning. Man får välja sina vinklar och exponeringsinställningar lite mer noga men det går utmärkt att ta bilder utan panda-ögonhålor även när himlen är blå.
[...].

Jag får nog prova det på en fotbollsplan någon helg :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar