Bland de vanligaste kommentarerna jag hör från andra fotografer. Tror det beror på att man genuint är övertygad att det är framgångsreceptet. Ungefär som att man sällan fotograferar under vintern och att de flesta landskapsbilder är i solnedgången. De flesta fotografer är vanemänniskor och har svårt att tänka utanför boxen.
De flesta stannar inne i snöstorm, åskväder och tät dimma. Det är mycket sällan jag möter andra fotografer ute under sådana förhållanden.
Själv har jag inga väder- eller årstidsbegränsningar. Fotograferar i alla ljusförhållanden och ungefär lika mycket hela året.
/Terje
Kan inte påstå att jag fotar lika mycket under vintern i Göteborg. Vädret är för grått och deprimerande för det. Ofta blir det knappt något ljus alls. Det är bara grått och inte ens hunden känner för att gå ut.
Nu skall hunden och jag ut och segla från Kroatien till Sverige. Det lär ta oss några månader.
Det är klart jag kommer fotografera och videofilma en hel del. Det kommer bli från alla tider på dygnet.
Fast mitt på dagen när det är 35 grader och solen står som högst är inte den tid man väljer. Det är för varmt och solen är extremt stark. Det behöver inte vara the golden hour eller blå timmen men bäst bilder runt medelhavet tar man inte mitt på dagen.
Det är betydligt skönare att fota tidigt eller före solnedgången när temperaturen har sjunkit 5-10 grader.
Fast är det inte trevligare när man har ett fint sidoljus och en dramatisk himmel?
Har själv On1 som jag gillar skarpt. Fast I USA verkar det helt OK att byta ut en tråkig himmel mot en mer dramatisk. Ser jag sedan hur de tar en raw-bild till färdig bild så är man långt borta från det fotografen kunde se på plats.
Med tanke på att jag skall ut och segla långt och länge har jag senaste året följt många seglingsvideos på you tube.
De ger en underbar bild av fantastiska platser och sköna seglatser. Samtidigt vet den som läst på att grejor ständigt går sönder och to do listan aldrig blir kortare.
En båt är en mer komplex miljö än ett hus. Det är ständigt en mycket lång lista på saker att fixa.
Vi förskönar ständigt vår verklighet både när det gäller bilder och beskrivningar av vår seglats runt jorden.
Det blir någon form av Disney world.
Jag vet inte vad din uppfattning är om det hela?