Annons

Varför tycker ni om fiber?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Man får känslan att fiber är lite finare att framkalla på, men om jag ska vara ärlig så tycker jag oftast att ett kartongtjockt fiberpapper är underbart att hålla i, men jag tycker inte att svärtan blir så svart som ett blankt plastpapper ger. Oftast mäter man ju alla papper i Dmax-värden och det svarta är ju självklart viktigt eftersom det vita har man ju från början, men jag undrar ändå varför ni tycker om fiberpapper när det svarta inte kommer i närheten ens av ett plastpapper (som då får lite mer liv i bilden).

Är det bara för att det anses vara lite finare eller tycker ni verkligen att bilden blir finare?

/ Marcus

Alla har vi våra olika smaker men jag tycker att att rikigt fint fiberpapper som selentonats slår det mesta. Vad beträffar svärtan så har jag motsatta erfarenheter. Efter selentoningen får i alla fall jag en extra kick i svärtan. Dock brukar det bara vara till utställningbilder som jag tonar bilderna.

Plast har många fördelar men skall det vara riktigt riktigt skall det vara fiber tycker jag. Snyggare yta än Ilford Galerie har jag inte sett. Kanske att Orwo kom i närheten men nu var det länge sedan jag sågg detta papper.

D-Max är inte alltid att eftersträva anser jag. Tecknar inte papperet bra för avsedd bild så spricker den ändå.

Citerar en bekants uttalanden om filmer:

"Använd TMax om du skall plåta vita hästar i snöstorm och TriX om du skall plåta nattbilder på grillkol".

Till slut så är det viktigaste att man lär sig hur det papper och film man använder beter sig i olika situationer och anpassar tillvägagångssätt efter det.

/Anders

Jag har aldrig fått samma djupkänsla och sting med ett plastpapper som med fiber (Kentmere och Emaks) selen eller inte. Sitter här med samma bild framför mig och jämför mellan plast och fiber. Bilden på plastpappret känns platt även om det är ett väldigt bra plastpapper (Fineprint L) med fin Dmax jämfört med fiberpappret där det känns som man sugs in i bilden..

Man får känslan att fiber är lite finare att framkalla på

Det är utan tvekan fiberpapper man skall använda till bilder. Visst jag har använt plastpapper med men till utställningsbilder samt beställningsbilder är det bara fiber som kommer i fråga. Plasten använder jag till att kopiera upp ett antal bilder som jag sen tittar färdigt på innan den slutliga bilden görs.
För min det är det Ilford och Orwo som gällt. Tidigare använde jag mest Kodakpapper men minns inte vad det papperet hette.
Med fiberpapper så kan jag självbestämma hur jag vill ha ytan och så vet jag att när det är rätt fixerat och sköljt så kommer det att hålla längre än min livslängd.

Jag har förstått att ni tycker om fiber och då undrar jag då självklart om ni har matt eller blankt papper och om det är blankt låter ni det bara vara eller gör ni det högblankt med glansplåt?

/ Marcus (som ska inhandla massa fotopapper och är väldigt sugen på att ta upp fiberpappret igen, men det har gått några år, så jag kommer inte ihåg känslan och hur bilden blir)

Det finns en magi och ett djup i ett fiberpapper, som ilford galleri eller emaks k888, som jag inte kommer i närheten av med plastpapper, hur bra Dmax plasten än har. Plastpapper kan jag köra kontaktkartor på, men inga riktiga fotografier.
Det är väl kanske mest en fråga om känsla snarare än rationella argument som avgör, men då får det väl vara så.
Jag föredrar blankt lufttorkat fiberpapper i alla väder.

Gr.

Blankt eller inte beror på bilden och vilken känsla jag vill ha. Lufttorkning eller som jag också gjort - boktravepress på nästan torrt papper med linnetyg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar