Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför taggtråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag arbetat som lantarbetare i några år tror jag att jag kan svara på frågan när man använder taggtråd respektive elstängsel för nöt-djur.

Elstänglsel är bättre på att hålla djuren inne i hagen än taggtråd och på kor riskerar man inga juverskador om de skulle få för sig att hoppa över.

Taggtråd och andra sidan är bra när det inte finns el tillgängligt i närheten. En utäga som ligger en bit från gården kan vara svår att få fram ström till. Om det är skogsmark som hägnas in kan det också vara problem med att kvistar och ris jordar stängslet.

Idag är min övertygelse att bönder använder mer och mer el-stängsel i hela landet.

Att det sedan finns tusentals meter taggtråd i marker där det inte gått djur sedan 60-70talet är ett annat trist problem.

Mvh

Martin

Som orienterare är jag verkligen mot taggtråd i naturen. Det har hänt ett flertal gånger att man i full fart rundat ett träd i skogen och inte sett den rostiga taggtråden som hänger i lårhöjd innan det är för sent.

Det borde dras igång en kampanj för att samla in gammal taggtråd, liknande den som gällde skrotbilar för några år sedan.
Kanske inte främst för orienterares skull utan för djuren :)

Nja, stämmer inte riktigt - Det är strömstyrkan som avgör om "stöten" är livsfarlig eller inte. Strömstyrkan i el-stängsel är relativt låg och är relativt harmlös, om man inte har pacemaker eller hjärtproblem. 60-120 mA är långt ifrån dödlig dos. Att det sedan "känns" livsfarligt är en annan sak.
Och det där är en generalisering. Det må vara sant vid vissa förhållanden, under andra förhållanden är redan 80mA dödligt.

stoltz skrev:
Var knappast en generalisering eftersom jag angav ett antal undantagsfall. Jag är nyfiken på under vilka förhållanden 80mA är dödligt?

Har hört eller läst ngnstans att redan vid 40mA blir det livsfarligt?

/Johan, elnovis

Visst 40mA kan vara dödligt under olyckliga omständigheter, men inte när det gäller elstängsel som diskussionen handlar om (vilket jag också syftade på i mitt tidigare inlägg). Detta eftersom elstängsel är en "ofullständig krets". Elstängsel skickar dessutom ut 1-2 sekunders pulser snarare än ett kontinuerligt strömflöde. Detta gör det svårare att "fastna" som man kan göra när man får spänning av högre styrka genom sig.

Här finns en länk till en god förklaring. Här ären annan länk som anger på sidan 7 vid vilka strömstyrkor man lider mest skada. Störningar i hjärtrytm och kramp är inte alls trevligt men inte nödvändigtvis dödligt. Marginalerna är också stora, 40 - 400 mA är ett ganska stort omfång.

Är det någon i denna diskussion som kan ange ett fall i sverige där det är någon som dött pga att man gått in i ett elstängsel? Dvs med normalt hälsotillstånd, utan hjärtfel, inte gått ut på nejden vid 110 års ålder m.m.

Här finns ytterligare en länk som handlar om vilken taggtråd som används och när.

Taggtråd i naturen är aldrig trevligt, ställer till det för de flesta individer.

Senast ändrad:
stoltz skrev:
Är det någon i denna diskussion som kan ange ett fall i sverige där det är någon som dött pga att man gått in i ett elstängsel? Dvs med normalt hälsotillstånd, utan hjärtfel, inte gått ut på nejden vid 110 års ålder m.m.
Jag ber om ursäkt för att ha startat en pseudodiskussion, jag tror jag skrev kan vara livsfarligt. T.ex. om man har hjärtfel. Min poäng var att det är farligare att få in strömmen i kroppen där blodet leder strömmen än om huden finns emellan och skyddar.

Men jag har bara stött på elektrifierade taggtråd två gånger, båda gångerna i Skåne, jag har inte påstått att det skulle vara något annat än sällsynta (men otrevliga) undantag.

Var knappast en generalisering eftersom jag angav ett antal undantagsfall. Jag är nyfiken på under vilka förhållanden 80mA är dödligt?
Det är i första hand vid passering av ström genom hjärttrakten vid vissa frekvenser. Altså oftast växelström. Har för mig att det ligger någonstans runt 50-60Hz faktiskt i typ 0.5-1 sekunds påverkan.

Skälet varför det är farligt är att det stör hjärtrythmen, då behövs inte så fasligt mycket.

Oftast så har ju skinnet en rätt hög resistans om man inte har handsvett eller annan fuktighet. SÅ även bilbatterier kan vara allt ifrån ofarliga till rätt elaka.

stoltz skrev:

När jag gick el så fingrade vi lite på elstängsel, visst killade det, men som du säger så är det knappast dödligt, men det som en skribent menade här är ju när man leder strömmen längre in i kroppen med hjälp av en tagg på en tråd. Hudens resistans skyddar ju mot allvarligare skador, men vad händer när strömmen leds in i det mycket mer ledande blodomloppet?

Sen blir det ju visst en sluten krets mellan "fas" och jord.

Borde inte resistensen i skodonen vara minst lika viktiga som skinnets resistens. Att leda in ström i en kropp som är helt isolerad borde väl vara ofarligt....?

Ungefär som en kråka som sitter på ledningen....
Mvh

Martin

stoltz skrev:
Inte så som jag tolkar de bifogade länkarna.

Ok, men jag tolkade i alla fall den första länken så:

"that is, the current chooses to flow through the human's bloodstream towards the ground rather than continuing on through the wire"

"who by touching it provides a path
to the ground"

"When a person grabs the fence, the person becomes a resistance in parallel
with the fence circuit to ground"

"When a person, a cow, or anything else provides a route for
the electrons to move between the fence and the ground, THEN the current
flows"

Läser man vidare så står det följande:

In an electric fence, the circuit is ordinarily open. Current does not flow
through the wire; instead, the wire has an electrical potential with respect
to the ground. When a person, a cow, or anything else provides a route for
flows.

Felöversatt av mig. Öppen krets var ordet jag letade efter.

stoltz skrev:
Läser man vidare så står det följande:

In an electric fence, the circuit is ordinarily open. Current does not flow
through the wire; instead, the wire has an electrical potential with respect
to the ground. When a person, a cow, or anything else provides a route for
flows.

Felöversatt av mig. Öppen krets var ordet jag letade efter.

Ok,ja, det blir ju ingen ström så länge det inte finns något motstånd, eller snarare så länge motståndet är väldigt högt. I = U/R.

Stängsel + människa (ko) + jord = sluten krets.

Dr Larsson skrev:
När jag gick el så fingrade vi lite på elstängsel, visst killade det, men som du säger så är det knappast dödligt, men det som en skribent menade här är ju när man leder strömmen längre in i kroppen med hjälp av en tagg på en tråd.

Om man tar av gummistövlarna, ställer sig barfota i vått gräs och pinkar på stängslet, bör det mer än killas...

/Pontus

Pongu skrev:
Om man tar av gummistövlarna, ställer sig barfota i vått gräs och pinkar på stängslet, bör det mer än killas...

/Pontus

Jo, men om du skippar urineringen och lägger "den" direkt på stängslet så får du nog samma känsla! :)

Som orienterare och smålänning vet jag att taggtråd inte är förbjudet. Det finns gott om sådan, både där den gör nytta (som inhägnad åt kreatur) och där den inte borde vara (gammal rostig i skogen, ofta inväxt i mossa och blåbärsris, osynlig för både djur och människor). Har själv fastnat flera gånger med fötter och ben när jag sprungit tävlingar och tränat själv. När vi har tävlingar brukar vi rensa bort gammal onyttig och farlig taggtråd där vi ser den. Men tyvärr ser vi inte alltid när den är inväxt i vegetation. Kan bli rejäla sår och infektioner av rostig taggtråd, det vet jag av erfarenhet.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto