Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför taggtråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Jag ser ofta bilder på FS där taggtråd ingår.
I norrbotten har man under många år försökt ta bort all taggtråd i naturen för att minska skador på vilda djur.
I dag tror jag det är väldigt svårt att hitta taggtråd i Norrbotten. Och det är väl bra.
Jag trodde t o m att det var förbjudet med taggtråd.
Men det kanske var något Norrbottniskt eget bra tilltag, att avlägsna all taggtråd. ?
Mvh/-Anders

I skåne är det banne mog taggtråd precis överallt. Antar att djuren är tamare och har lärt sig att det finns taggtråd.

Taggtråd är bildmässigt. Snyggt med frost och dagg på, särskild mot oskarp bakgrund. Så enkelt är det väl.

froderberg skrev:
I skåne är det banne mog taggtråd precis överallt. Antar att djuren är tamare och har lärt sig att det finns taggtråd.

Taggtråd är bildmässigt. Snyggt med frost och dagg på, särskild mot oskarp bakgrund. Så enkelt är det väl.

Ha ha, Ja man kanske har prioriterat fotografernas önskemål i andra delar av landet.
Att det var så enkelt. Tänkte inte på det.:0)
Nog kan det finnas dramatik över taggtråd i en bild det går ju inte förneka.
-Anders

Det är ofta man ser pälsbitar från dovhjort och rådjur som har fastnat på piggarna. Jag fattar inte varför man använder just taggtråd.

Bengt-Arne skrev:
Det är ofta man ser pälsbitar från dovhjort och rådjur som har fastnat på piggarna. Jag fattar inte varför man använder just taggtråd.

handlar det inte mer om att ingen tar bort taggtråden. Jag tycker det är sällsynt med ny taggtråd.

Lovvärt initiativ att försöka fasa ut taggtråden!

Ännu värre tycker jag dock att det är att elektrifiera taggtråden, något jag stött på i Skåne några gånger. Detta är förbjudet, det är livsfarligt om man får en strömförande tagg i sig. De gånger jag stött på det har det alltid varit tjurar i hagen, kanske är tjurar svårare att hålla inhägnade?

Staffan

Stadan skrev:

Ännu värre tycker jag dock att det är att elektrifiera taggtråden, något jag stött på i Skåne några gånger. Detta är förbjudet, det är livsfarligt om man får en strömförande tagg i sig.

Det säkert förbjudet att elektrifiera taggtråd, men att det skulle var livsfarligt är bullshit. Bonnpöjk som man är har man fått sig ett antal stötar genom åren, och det är obehagligt, men inte mer än så.

Taggtrådar som sådana ser jag heller inga egentliga problem med, vad är alternativen? Det som är synd är när folk fäster dom i träd så att de växer in i trädet efter hand, sågen gillar inte sånt...

Staket är också egentligen mest "symboliskt", får de en stöt i nosen en gång håller de sig borta därifrån sedan, men skulle en hjord kossor få för sig att springa ut gör de det oavsett om det finns en tråd ivägen eller inte.

//David

D76 skrev:
...Taggtrådar som sådana ser jag heller inga egentliga problem med...
En bonnpöjk som aldrig varit till skogs med hund?

Min hund har fastnat två gånger i taggtråd, inte roligt.

Jag tycker riktigt illa om taggtråd, motorgräsklippare, nätfiske och gamla utombordare.

Och bara för att förekomma lite:
Jag är bohusläning (farfar var fiskare), har vana vid lantbruk och har handklippt gräsmattor som är hyfsat stora.

D76 skrev:
Det säkert förbjudet att elektrifiera taggtråd, men att det skulle var livsfarligt är bullshit. Bonnpöjk som man är har man fått sig ett antal stötar genom åren, och det är obehagligt, men inte mer än så.
Av vanligt elstängsel, ja. Det har man fått ett otal gånger, och det är obehagligt men inte mer. Men tänk dig att du ramlar mot ett el-taggtrådsstängsel, du får in en tagg i kroppen där blodet leder elen mycket bättre än den lilla fukt som brukar finnas på huden. Den stöten är potentiellt livsfarlig. Slår vad om att du inte fått en sådan stöt.

/Staffan

Jovisst har ni rätt i det ni säger, både Mikael och Staffan, men samtidigt är det ju exceptionella förhållanden ni drar fram. Jag är mycket väl medveten om att det finns idioter som slänger begagnad taggtråd lite varstans, och det är farligt. Men ordentligt uppsatt taggtråd på stolpar ser jag inga större problem med.

Tror inte heller att det är särskilt många som medvetet elektrifierar taggtråd, oftast är det att eltråden och taggtråden ligger ihop på något ställe. Ett tips är ju att ta ett grässtrå och kolla alla trådar innan man kliver över.

D76 skrev:
Tror inte heller att det är särskilt många som medvetet elektrifierar taggtråd, oftast är det att eltråden och taggtråden ligger ihop på något ställe. Ett tips är ju att ta ett grässtrå och kolla alla trådar innan man kliver över.
Jag skrev ju att jag bara stött på det vid ett par tillfällen i Skåne. Jag har jobbat som biologisk inventerare i hagmarker, bl.a. i Skåne. Vanligen ska man inte behöva kolla taggtråden om den inte är isolerad (kolla på en stolpe).

Elstängsel används mest till hästar, som kan skada sig på taggtråd, och taggtråd mera för nöt. Vad stängslar man in med både el och taggtråd?

Stadan skrev:
Av vanligt elstängsel, ja. Det har man fått ett otal gånger, och det är obehagligt men inte mer. Men tänk dig att du ramlar mot ett el-taggtrådsstängsel, du får in en tagg i kroppen där blodet leder elen mycket bättre än den lilla fukt som brukar finnas på huden. Den stöten är potentiellt livsfarlig.

Nja, stämmer inte riktigt - Det är strömstyrkan som avgör om "stöten" är livsfarlig eller inte. Strömstyrkan i el-stängsel är relativt låg och är relativt harmlös, om man inte har pacemaker eller hjärtproblem. 60-120 mA är långt ifrån dödlig dos. Att det sedan "känns" livsfarligt är en annan sak.

Med detta inlägg säger jag dock inte att taggtråd är ok.

stoltz skrev:
Nja, stämmer inte riktigt - Det är strömstyrkan som avgör om "stöten" är livsfarlig eller inte. Strömstyrkan i el-stängsel är relativt låg och är relativt harmlös, om man inte har pacemaker eller hjärtproblem. 60-120 mA är långt ifrån dödlig dos. Att det sedan "känns" livsfarligt är en annan sak.

Med detta inlägg säger jag dock inte att taggtråd är ok.

Finns det strömbegränsare på dom då eller? Annars leder den lägre resistensen inuti kroppen oundvikligen till att strömmen blir högre.

Stadan skrev:
Elstängsel används mest till hästar, som kan skada sig på taggtråd, och taggtråd mera för nöt. Vad stängslar man in med både el och taggtråd?

Det är kanske inte något man stängslar in!!! Det kanske är mer frågan om att stängsla ute!!! Jag personligen hade ju inte engagerat mig att kliva in i ett område med el-taggtråd. ;-)

I mina gamla hemtrakter finns en villa som har blank taggtråd på tomten som gränsar till skogen. På andra sidan skogskullen ligger en småskola med sådana där små rackare som gillar att gena vid sidan av vägarna...

ANNONS