Vad jag förståt är det meningen att Lg ska kunna processa raw filer
Ja det är ngt som du inte förstår eller förklarar rätt.
Ja LR innehåller eller ÄR ACR+lite till, Adobe Camera Raw, o det funkar ypperligt att jobba med RAWfiler. Processa vet jag inte riktigt vad du menar med.
när jag exporterar filer från mina fotomappar som innehåller raw+jpg av mina bilder verkar Lg enbart importera raw filerna för jag ser enbart mina raw filer (Nef) när jag går runt i Lg biblioteket.
Jag förstår inte vad du menar med exporterar.
LR är en databas. Du har dina filer på en disk. Du låter LR importera dessa filer och sedan vet LR var filerna finns.
I detta läget skall man INTE flytta filerna mha tex en filhanterare. Vill du flytta filer som är importerade så flyttar du dem INUTI o mha LR. Annars tappar databasen LR bort filerna.
RAW+jpg har jag aldrig begripit varför man skall använda. Antingen använder jag RAW eller använder jag jpg. Därför vet jag heller inte hur det skall se ut när man använder RAW+jpg.
Men sedan när jag väljer en raw bild från biblioteket och går över till framkalla och efter att ha gjort ändringar på bilden
Så här långt verkar allt frid o fröjd.
...efter att ha gjort ändringar på bilden, sparar bilden
hmmm Sparar bilden???
Här gissar jag att din tankevurpa är.
Alltså när du gör dina förändringar i framkalla så sker det direkt i bilden. Du behöver inte spara eller ngt annat det är liksom redan klart.
Rent praktiskt så ligger din originalfil helt orörd. Förändringarna som du har gjort finns i LRs fil med extension lrcat. Vill du så kan du göra 100 varianter men din originalfil rörs inte. Utan varianterna ligger i lrcatfilen.
Sen kan man beordra LR att lägga en parallell XMLfil som innehåller förändringen. Men jag kommer inte ihåg vad fördelen är med det.
...efter att ha gjort ändringar på bilden, sparar bilden så är denna raw bild helt plötsligt en jpg fil! Hur i all sin dar tänker detta Lg program?!
ehhhh????
Tja antingen har du utgått från en jpg å då blir ju filpresentationen en jpg. Eller så har du exporterat ut en redigerad bild o då valt formatet jpg.
O exporterade bilder kan du slänga. Vill du ha en ny så exporterar du ut den igen.
(Jo en del sparar men det är normalt för att veta vad de har gett till kunder)
LR tänker inte alls, det är ett dataprogram som gör exakt som det är tillsagt att göra om minnen o processor är hela.
Nånstans nämns det om att konvertera raw filen till en DNG fil?
Det är överkursen o det har inget med LR att göra. Det har att göra med att man vill ha ett kameratillverkareoberoende filformat, då tar man till dng.
Hoppas det var ngn hjälp