Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför skall alla ha 4k?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad som slagit mig är en stor efterfråga efter huruvida en kamera filmar i 4K. Nu pratar jag inte om avancerade filmare och proffs som mycket väl är insatta i deras behov och d u har eller har råd med kraftiga datorer för redigering. Men frågan dyker upp på forum gällande inköp och vad jag förstått i butik också där jag utgår mellan raderna att köparen inte har en kraftig dator och inte är insatt i filmning (det är inte jag heller). En oredigerad film gjord av en med dålig teknik och utan bra ljudupptag är lika inspirerande som att vänta på att vattnet skall koka på spisen. 4K spelar ingen roll i det sammanhanget. HD kräver mindre datorkraft och torde vara, som jag ser det, det naturliga valet för oss oinsatta amatörer på film, men trots detta skall man ha 4k.

Hur är det d u med ouppackad 4k? Om kameran pajar inom 10 år - stöds de vanligaste komprimerade filformaten då? Jag utgår från att dessa köpare som inte har en kraftig dator räknar med att visa oredigerade filmer direkt från filen via kameran på TV (vanligare med 4K TV än 4k datorskärmar).

Är det bara nyhetens behag/ shiny new thing eller missar jag något?

Samtidigt kan man ju fundera på att många mobiltelefoner filmar i 4K, vilken kvalitet blir det om man jämför med en ff-sensor som filmar i 4K. Är det någon vits ännu med pyttesensorer och 4K eller skulle fullHD vara ett vettigare alternativ.
Det var, här åtminstone, samma sak när tv rutorna blev större så skulle alla ha så stor tv som möjligt utan att någon brydde sig om kvalitet. Hellre 55" dålig än 40" bra verkade vara mottot.

Det är inte mycket man egentligen behöver, men folks önskan om det senaste driver utvecklingen framåt. Detsamma ur producentens perspektiv som odlar behovet hos den törstande skaran av nördar och entusiaster:)

Samma sak gällde ju full hd 1080p:)

Utveckling för procentuellt sett nästan samma pengar:)

Det finns väldigt många orsaker, en är t.ex. att jag har 4k tv.

Det handlar om en ren kvalitetsfråga, 4k innebär ju mycket bättre kvalitet. Även om du filmar i 4k och kör ned det till full hd 1080 så kommer det att vara bättre kvalitet än det som filmats i 1080. Precis som på samma sätt som med foton, att bilder fotade i högre upplösning som sedan skalas ned ger bättre kvalitet än bilder som ursprungligen fotas i den lägre upplösningen.

Du pratar tid, om 10 år? Hur bra kommer du tycka att din 1080 är om 10 år? Gå tillbaka 10 år från nu och se vad du hade då.. DVD. När jag tar fram mina gamla saker gjorda med DVD-kvalitet så är det ju bedrövligt, man önskar ju att det hade varit gjort i åtminstone 1080.

4k kommer alltså att hålla mycket längre. Jag filmar te x mina barn mycket, då kommer dessa filmer att bli användbara i olika sammanhang på ett bättre sätt och under en längre tid. När jag ser mina gamla super-8 filmer på mig som liten så är det jättekul och viktigt att de finns bevarade, men visst fan hade man velat ha det som bättre kvalitet, och filmar man någonsin något viktigare än sina barns liv och minnen? Det om något är väl värt maximal kvalitet. Själv använder jag gärna gamla bilder och filmer från barndomen på olika sätt.

Tyvärr snålade jag med utrymme för några år sedan och gjorde inte mina alster i maximal kvalitet, vad hände? Lagringsutrymmet har hela tiden blivit större, bättre och billigare, så det är inget problem. Jag önskar att jag hade maxat kvaliteten på allt jag tryckte ut för i dagens sammanhang så tar de ingen plats alls, samma sak är det framöver med 4k som jag idag tycker tar mycket plats. Jag gör inte om det misstaget.

Datorkraft? 4k tar inte särledes mycket, det som tar rejäl datorkraft är när man renderar högupplösta bilder till film, men att redigera själva filmen, not so much. Men även alla datorprogram mm tar mer och mer kraft, så uppgradera behöver man förr eller senare ändå, annars kan du ju ligga kvar och köra på commandore 64.

4k är redan standard på alla nya kameror, enligt mig vore det dumt att då köpa grejor för samma pris som inte klarar 4k.

Att en dåligt film med dåligt ljud är dålig oavsett upplösning är ju inte ett argument åt något håll. Men även där kommer den dåliga 4k-filmen att hålla högre bildkvalitet.

Så jag vill vända på frågan, varför ska man inte filma i 4k? Varför vill man inte ha så bra kvalitet som möjligt?

Själv, så även om jag inte skaffat 4K-TV, och egentligen inte alls filmar mycket (är därför inte heller så fokuserad på de aspekterna i mina kameror) så tilltalas jag minst lika mycket/mer av det utökade färgomfånget/DR i nya 4K-standarder, än enbart den ökade upplösningen i sig. Men detta gäller ju lite mer distribution av färdigt material än just egna filmer (så vet inte hur relevant detta egentligen är i den här tråden).

Om man faktiskt tänkt redigera sin film ser jag stora möjligheter med 4K just i att man kan croppa bilden utan att tappa all kvalité och det underlättar ju till att få bra inramningar.

För en noob som bara vill ha det nyaste så är det väl just pga de har en 4K tv hemma ja.

4k är lite som råformat. Alla behöver det inte, men om man ser tillbaka om 10 år och vill ta sitt material till nästa nivå så har man möjligheten om man idag filmar i 4k.
Förvisso halvdålig jämförelse då steget mellan JPG och råformat är större än HD/4k.

Men diskutrymme är billigt och mitt redigeringsprogram skapar 1080 filer för redigering. Vid export väljer jag i dagsläget 1080, även om jag har möjlighet till 4k.

Mina funderingar grundar sig i:
1. För att få 4k i en hybridkamera kostar den senare upp till det dubbla jf med snarlik stillbildsegenskaper (t ex RX10 II vs RX10, Pana LX15/10 vs Canon G7X, GH4 vs GH3 (beg mot beg)). Så 4k lägger på en del kostnader. Kameratillverkarna använder detta med 4k för att kunna ta mer betalt.
2. Hur vet man om man tar familjebilder i kamerans originalformat och inte packar upp för redigering att formatet stöds om 10 år? Hur framtidssäkert är dagens direkt ur kameran 4k. De stora volymerna av 4k lär inte vara de som kan spara i mindre komprimerade format utqn sannolikt sparar och t o m spelar upp från kameran till TVn tills kameran pajar.

Är det framtidssäkert om man bara vill dokumentera barnens födelsedagar i 4k för att visa om 10-20 år och inte har för avsikt att behöva byta format? Finns en 4k standard (lägsta gemensamma nämnare) som verkar ha universellt stöd utan några datorkunskaper eller krävande av tid? Tänker på den stora massan här där många bara skall "ha 4k då HD är ute".

Mina funderingar grundar sig i:
1. För att få 4k i en hybridkamera kostar den senare upp till det dubbla jf med snarlik stillbildsegenskaper (t ex RX10 II vs RX10, Pana LX15/10 vs Canon G7X, GH4 vs GH3 (beg mot beg)). Så 4k lägger på en del kostnader. Kameratillverkarna använder detta med 4k för att kunna ta mer betalt.
2. Hur vet man om man tar familjebilder i kamerans originalformat och inte packar upp för redigering att formatet stöds om 10 år? Hur framtidssäkert är dagens direkt ur kameran 4k. De stora volymerna av 4k lär inte vara de som kan spara i mindre komprimerade format utqn sannolikt sparar och t o m spelar upp från kameran till TVn tills kameran pajar.

Är det framtidssäkert om man bara vill dokumentera barnens födelsedagar i 4k för att visa om 10-20 år och inte har för avsikt att behöva byta format? Finns en 4k standard (lägsta gemensamma nämnare) som verkar ha universellt stöd utan några datorkunskaper eller krävande av tid? Tänker på den stora massan här där många bara skall "ha 4k då HD är ute".

1. Kameratillverkarna tar säkert i början mer betalt för 4k, precis som de gör för högre upplösning av foton, när man te x går från 6 megapixel till 12.... jag ser inget konstigt i det. Om man tycker det är värt det eller inte får man ju själv avgöra, eller så väntar man tills det slagit igenom 100 % som standard, vilket 4k typ nästan har på nya kameror, även mobiler.

2. Hur långt är ett snöre? Vet man någonsin hur "framtidssäkert" ett format är? Men har du stött på många format sedan det digitala mediets inträde som du inte kan öppna eller konvertera? Jag har inte det en enda gång. Däremot har jag fått konvertera mina analoga filmer och bilder till digitalt... så inte ens det var "framtidsäkert". Inte många tv-apparater spelar upp super-8 , VHS, DV eller video-8 nu för tiden. Så faktiskt, de digitala formaten för film är nog mer framtidssäkra än de analoga var.

Jag har dock svårt att se att detta skulle vara skäl till att inte filma eller ta bilder med högre kvalitet, alternativet hade ju varit att inte göra det alls när till inte ens analog film var framtidssäker uppenbarligen.

1. Kameratillverkarna tar säkert i början mer betalt för 4k, precis som de gör för högre upplösning av foton, när man te x går från 6 megapixel till 12.... jag ser inget konstigt i det. Om man tycker det är värt det eller inte får man ju själv avgöra, eller så väntar man tills det slagit igenom 100 % som standard, vilket 4k typ nästan har på nya kameror, även mobiler.

2. Hur långt är ett snöre? Vet man någonsin hur "framtidssäkert" ett format är? Men har du stött på många format sedan det digitala mediets inträde som du inte kan öppna eller konvertera? Jag har inte det en enda gång. Däremot har jag fått konvertera mina analoga filmer och bilder till digitalt... så inte ens det var "framtidsäkert". Inte många tv-apparater spelar upp super-8 , VHS, DV eller video-8 nu för tiden. Så faktiskt, de digitala formaten för film är nog mer framtidssäkra än de analoga var.

Jag har dock svårt att se att detta skulle vara skäl till att inte filma eller ta bilder med högre kvalitet, alternativet hade ju varit att inte göra det alls när till inte ens analog film var framtidssäker uppenbarligen.

Det är just det att även de som uppenbarligen inte besitter FS erfarna kunskaper verkar vilja lägga ut mer för 4K eller köper en billigare 4K kamera med stora begränsningar (låg BPS eller kraftigt beskuren) bara för att det är 4K.

Analog teknik är lätt för en oinsatt att konvertera. Man kan i värsta fall bara filma av filmen då kvaliteten ändå är begränsad.

Codec H.265 som är utvecklad för 4 och 8K är betydligt effektivare än H.264 som många fortfarande använder. Skillnaden är ca hälften så stora filer. Det finns numera även flera CPU/grafikkretsar med HW decoder/encoder vilket CPUs beräkningskapacitet.

De flesta nya 4K TV apparater har dessutom stöd för H.265 vilket minskar bandbreddsbehovet.
Med alla actionkameror med 4K finns ett större sug för 4K skärmar.

10 bits färgdjup har också kommit på t.ex Canon 5D IV vilket också driver försäljningen av nya TV-skärmar.

Vi får se om det säljs några full HD TV apparater om ett år.

Codec H.265 som är utvecklad för 4 och 8K är betydligt effektivare än H.264 som många fortfarande använder. Skillnaden är ca hälften så stora filer. Det finns numera även flera CPU/grafikkretsar med HW decoder/encoder vilket CPUs beräkningskapacitet.

De flesta nya 4K TV apparater har dessutom stöd för H.265 vilket minskar bandbreddsbehovet.

10 bits färgdjup har också kommit på t.ex Canon 5D IV vilket också driver försäljningen av nya TV-skärmar.

Den stora frågan är, idag, skulle du rekommendera en nybörjare som köper sin första systemkamera för stillbilder och för video som bara vill dokumentera familjehändelser och bara ämnar visa oredigerat material att välja kamera med 4K p g a den egenskapen om allt annat är ungefär samma f u högre pris för 4k eller skulle du rekommendera denne att köpa HD nu och om denne uppgraderar om några år och allt har 4K då för samma pris som HD idag att avvakta med 4K tills dess. Det är dyrt att köpa "framtidens teknik redan idag".

Hur framtidssäkert är dagens direkt ur kameran 4k. De stora volymerna av 4k lär inte vara de som kan spara i mindre komprimerade format utqn sannolikt sparar och t o m spelar upp från kameran till TVn tills kameran pajar.

Det där är ju ett fullkomligt påhittat argument. Jag har inte sett en enda kameratillverkare (förutom professionella märken som RED mfl) som uppfinner egna proprietära standarder, så varför skulle just 4k inte gå att spela upp? Det kodas med standardiserade komprimeringar och packas i standardiserade containers, är ingen skillnad förutom processorkraft (som är mångfaldigad om tio år) som skiljer på att spela upp andra format. Sluta trolla.

Vad jag vet så här på rak arm, så är det väl bara NX1 som har Codec H.265, tyvärr så är den kameran nedlagd. Det är förvånansvärt tyst om H.265, varför är det så, är det andra saker som måste lösas.

Den stora frågan är, idag, skulle du rekommendera en nybörjare som köper sin första systemkamera för stillbilder och för video som bara vill dokumentera familjehändelser...

Rent spontant känns det som de flesta systemkameror är omoderna så fort de lämnat butik. Mobiltelefoner och kameror känns moderna ungefär lika länge.

Visst håller jag med om att det känns onödigt med 4k om filmerna skall visas oredigerade på en HD skärm, men eventuellt kan det kännas bättre i framtiden att ha gamla minnen i 4k. Ack så gamla VHS filmer känns idag. Sååå låg upplösning. Det upplevde jag inte då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar