Fredrik AVT
Aktiv medlem
Vad som slagit mig är en stor efterfråga efter huruvida en kamera filmar i 4K. Nu pratar jag inte om avancerade filmare och proffs som mycket väl är insatta i deras behov och d u har eller har råd med kraftiga datorer för redigering. Men frågan dyker upp på forum gällande inköp och vad jag förstått i butik också där jag utgår mellan raderna att köparen inte har en kraftig dator och inte är insatt i filmning (det är inte jag heller). En oredigerad film gjord av en med dålig teknik och utan bra ljudupptag är lika inspirerande som att vänta på att vattnet skall koka på spisen. 4K spelar ingen roll i det sammanhanget. HD kräver mindre datorkraft och torde vara, som jag ser det, det naturliga valet för oss oinsatta amatörer på film, men trots detta skall man ha 4k.
Hur är det d u med ouppackad 4k? Om kameran pajar inom 10 år - stöds de vanligaste komprimerade filformaten då? Jag utgår från att dessa köpare som inte har en kraftig dator räknar med att visa oredigerade filmer direkt från filen via kameran på TV (vanligare med 4K TV än 4k datorskärmar).
Är det bara nyhetens behag/ shiny new thing eller missar jag något?
Hur är det d u med ouppackad 4k? Om kameran pajar inom 10 år - stöds de vanligaste komprimerade filformaten då? Jag utgår från att dessa köpare som inte har en kraftig dator räknar med att visa oredigerade filmer direkt från filen via kameran på TV (vanligare med 4K TV än 4k datorskärmar).
Är det bara nyhetens behag/ shiny new thing eller missar jag något?