Annons

Varför ska du köpa en 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Är nog själv inne på Pontus linje

AlfaGTV skrev:
Inget personligt mot din kommentar eller person Ulf, men min undran växer o växer...
Är det ingen som fotar i dagsljus längre????
Tänk så många trådar som går åt för att älta fram och åter vilken kamera som har minst brus vid ljusförstärkning motsvarande ISO 1600 eller 3200?? ;)

För min egen del så är det nog färre än en promille av mina bilder som är fotade på högre känslighet än ISO 800.

Nåväl, det var ju inte det tråden handlade om, varför 5D var det ju.
Jo, ett greppvänligt chassi(=större än 20D) med en kvalitativ slutare och fullformatssensor som tillåter mitt EF 15 fisheye att vara just det, ett fisheye.
Vad gäller kvaliteten på pixlarna skulle det förvåna mig storligen om Canon släpper en sämre kamera än nån av de senaste.

MVH /Micke


Jao.. är nog beredd att hålla med Micke... Jag klandrar inte eller ser ner på folk som fottar med ISO 1600 eller mer, men jag förstår inte denna ISO hysteri... Jag skulle däremot tycka det vore skoj med riktigt låga ISO tal...

Men det är klart, fottar man enbart mitt i natten så kanske 1600+ är av största vikt
 
nja som jag sa om billiga objektiv

Fotar alldrig mitt i natten men tex mitt Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro när jag fotar med det i 200 läget så behöver jag en tid på 1/400 sec fri hand för att slippa skakningsoskärpa o är det mitt på dan med fullt solgass så är ju det inga problem men det är inte då jag fotar mer kvällar skymning mornar skulle gärna ha ett 400 mm men då måste det bli ett med is då hamnar man runt 12-13 tusen o det är för dyrt för mig iallafall
 
Fotograferar man saker som rör sig snabbt vill man helst ha slutartider på 1/500s eller kortare. Om man sen vill blända ner sitt objektiv till bl. 8 eller 11 för optimal skärpa så behövs hög känslighet i allt annat än solsken. Allt mellan ISO 200 och 800 använde jag i söndags när jag fotograferade hundar i en agilitytävling.

PD
 
Re: Re: Re: Varför ska du köpa en 5D?

hornavan skrev:
Menar du inte, vem har berättat det för er?

I mitt fall så vill jag ha den för att:
1. det finns tillfällen(om det inte gör det så skapar jag dom) då jag behöver mer pixlar.
2. Jag är pryltokig
3. Fullformatssökaren.
4. Jag provade min 17-35a på en analog kamera med fullformat. Wow!!

Nu är det inte säkert att det blir nån 5D. Det finns en rationell personlighet i mig också...
Det här känner jag igen...
Jag sätter en kaffe på GK:s på att du köpt en inom ett halvår! =)
 
Kul! Får man fråga vart du beställt den ifrån och vad du får betala för den? Jag är själv väldigt intresserad av en 5D men kan nog tyvärr inte beställa någon förrän jag vet om Sea&Sea kommer att tillverka ett uv-hus till den. Men det verkar hur som en väldigt kompetent kamera.

//Jan
 
Re: Re: Re: Är nog själv inne på Pontus linje

Kalle_B skrev:
Jao.. är nog beredd att hålla med Micke... Jag klandrar inte eller ser ner på folk som fottar med ISO 1600 eller mer, men jag förstår inte denna ISO hysteri... Jag skulle däremot tycka det vore skoj med riktigt låga ISO tal...

Men det är klart, fottar man enbart mitt i natten så kanske 1600+ är av största vikt

Bara för att förtydliga, jag menade inte heller att gnälla på dem som använder dessa höga ISO motsvarigheter mycket.
Men jag är lite enkelspårig, och jag ser inte många inomhus-sportbilder i portföljerna här på FS och drar därmed slutsatsen att inte många använder dessa högkänsliga lägen.
Därför tycker jag inte att "brus på höga iso" förtjänar den uppmärksamhet som de får i diskussionerna kring kameror.
Det ger väl sig självt iofs, om vi nu hade kameror som gav brusfria resultat vid 6400ISO så kanske vi hade betydligt mycket mera inomhus-sport och nattbilder m.m.

MVH /Micke
 
Re: Re: Re: Re: Är nog själv inne på Pontus linje

AlfaGTV skrev:
Bara för att förtydliga, jag menade inte heller att gnälla på dem som använder dessa höga ISO motsvarigheter mycket.
Men jag är lite enkelspårig, och jag ser inte många inomhus-sportbilder i portföljerna här på FS och drar därmed slutsatsen att inte många använder dessa högkänsliga lägen.
Därför tycker jag inte att "brus på höga iso" förtjänar den uppmärksamhet som de får i diskussionerna kring kameror.
Det ger väl sig självt iofs, om vi nu hade kameror som gav brusfria resultat vid 6400ISO så kanske vi hade betydligt mycket mera inomhus-sport och nattbilder m.m.

Höga ISO ger snabba slutartider vilket ger skarpare bilder på frihand, så enkelt är det. Den gamla regeln 1 genom brännvidden ger ofta bara hygglig skärpa, och inte i alla bilderna. Om man tittar i 100% visning och jämför med en bild tagen med ett stabilt stativ är skillnaden tydlig om man har bra optik. Så det är t o m en vinst att gå från 1/1000 till 1/4000 med ett 300mm objektiv på frihand. Se bara på Omar Brännström som gärna verkar köra med lite högre ISO, typ 400, i dagsljus för att få snabba tider.

Med brusfri ISO 10000 skulle stativtillverkarna bli fattiga och mången rygg skulle skonas!

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.