Annons

Varför sjönk plötsligt minneskapaciteten? (D80)

Produkter
(logga in för att koppla)

shot

Medlem
Hej, min D80 visade att minnet var fullt efter 54 bilder. Jag flyttade då över en massa bilder till datorn och raderade en hel del också. Men då visar den att minneskapaciteten sjunkit och visar fullt redan vid 20 bilder. Bildkvalitén är inställd på normal och bildstorlek på stor. Den ska ju kunna ta bra många bilder då. Vad har jag gjort fel?

Tacksam för svar
 
Om du inte prövat det så föreslår jag att du flyttar över alla bilder du vill ha kvar och formaterar minneskortet i kameran. Innan du har gjort det känns det inte som att det är någon idé med vidare felsökning.
 
För att slippa minneskortproblem är det en bra idé att varje gång man plåtat, föra över bilderna till datorn (och efter sortering göra backup på en separat hårddisk - hårddiskar går förr eller senare sönder). Därefter formatterar du minneskortet i kameran (håll in de två formatteringsknapparna några sekunder, och tryck därefter in dem igen när det står FOR på displayen). Gör man så varje gång så nollställer man minneskortet och minskar risken för läs- och skrivfel.
 
Tack för hjälpen. Det ser bra ut nu fast den visar en liten differens. Det står 128 bilder när det enligt manualen ska vara 133 med de inställningar jag valt. Differensen blir större ju högre bildkvalité och bildstorlek jag väljer. Jag gjorde både en återställning och formatering.
 
Nikons kameror räknar alltid med största möjliga bildfiler, så kameran visar mer eller mindre alltid färre bilder än vad som faktiskt ryms på kortet. Jag får oftast in 300 bilder på mitt kort, även fast kameran visar 173 när det är nyformatterat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.