-Catherine-
Aktiv medlem
jimh skrev:
(Jag rensade upp massa irrelevanta inlägg i tråden)
Tack så mkt Jim!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jimh skrev:
(Jag rensade upp massa irrelevanta inlägg i tråden)
-Catherine- skrev:
Krånglar din kamera på samma vis?
-Catherine- skrev:
Jag laddar upp en bild så får ni själva se hur det ser ut. Notera dock att bilden kommer direkt ur kameran och är ganska stor
boran skrev:
Efterbehandling i det här fallet är lite som att ta en huvudvärkstablett när man mår dåligt. Det blir bättre, men grundproblemet kvarstår.
ASK skrev:
De flesta kamerorna brukar ha standardinställningen 72 dpi
Du har fel. Windows Picture and Fax Viewer has stöd för ICC-profiler och kan visa både AdobeRGB, AppleRGB och andra inbäddade profiler i TIFF och JPEG-filer.Mazy skrev:
En sak till som kan skilja är om du kör sRGB eller AdobeRGB i kameran. MS-viewern kommer att tolka allt som sRGB och bara visa pixlarna, AdobeRGB kommer att konvertera och visa det hela korrekt.
Om man visar en AdobeRGB som sRGB utan konvertering så blir den blekare, och du kommer att se mindre av det färgade bruset.
HDFS) (KGS skrev:
Bilden e ju inte alls dum. Är inte det här effekten av att titta på en 8 megapixelbild på en 1 megapixelskärm!? din skärm håller kanske 1024x768 pixlar o din bild är 8 ggr större. Det blir inte helt vackert. Jag tog in bilden i PS anpassade storleken till skärmen o bara njöt. Gjorde om den till 400x300 utan något annat än autonivåer i justering o vem skulle gråta över den här bilden?
Printa ut den via fotolab! Ta ut den i 18x24 cm, i 20x30, i 40x50 o titta hur den ser ut. Jag är helt säker på att du blir nöjd. Inte förrän alldeles nyss har jag blivit missnöjd med bilder i A4 format från min A1:a o då var det inte brus som störde, det var blaskiga färger. Färger som genom att byta lab blev enormt mycket bättre. Brus har jag praktiskt taget aldrig sett i en hyfsat korrekt exponerad bild utprintad via fotolab. Däremot på skärmen...
JimSlim skrev:
Catherine, ser att du har analoga kamera också, köp lite diafilm och fota himmel med. Det är mkt digitalkameror inte klarar av i dagsläget.
Mvh/ Jim
Nekomy skrev:
Att bruset ser ut att variera mellan olika program kan beror på hur de olika programen visar bilden och om de te.x. automatiskt konverterar bilden till sGRB eller vald färgprofil för skärmen innan bilden visas.
För om man konverterar bilden till sRGB i PhotoShop eller i PhotoBrush så tycks bruset minska en aning.
Sedan kommer den ständiga frågan om man skall avnända aRGB eller inte. Jag säger så här:
Har man planer på att editera bilden så skall man använda aRGB, i annat fall duger sRGB bra.
Är du proffs som alltid använder ett workflow så är RAW med aRGB ganska givet, men som glad amatör så duger oftast JPG med sRGB i de flästa lägen.
OBS: Detta är mina åsikter och jag vet att dom inte stämmer överäns med alla andras åsikter. Men det skadar aldrig att tasta vilket man gillar bäst.
Det är ett svårt område där många har olika teorier, och det är därför inte så lätt att sätta sig in i detta till 100 % eller på kort tid. Men om du skall läsa föreslår jag att du först läser på sidor som typ Adobe eller Canon eller andra som syslar med detta innan du börjar att fråga här där uppfattningar, tycke och smak är så vitt spridda.-Catherine- skrev:
Hmmm...intressant.
Jag får nog sätta mig in i detta med färgprofiler lite märker jag. Jag kan i princip inte ett smack som det är nu.
/Catherine