Annons

Varför ser inte bilderna lika ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Din kamera har en brusreduceringsfunktion som kallas "dark frame".
När du har den aktiverad vid långa exponeringar så tas automatiskt en extra bild med slutaren stängd för att mäta de interna statiska effekter som förekommer på din sensor. Kameran drar därefter bort denna "dark frame" från den riktiga bilden och du får på så vis bort mycket av "hot pixels" och visst brus.

-Catherine- skrev:Antar att det är dags att kontakta verkstaden då....så många som nämner der "röda & blå pixlarna".

Jag tvivlar på att de kommer byta ut den, då det inte är talan om 'döda' pixlar. Det är 'heta'pixlar, som kommer av längre exponering, och är inget ovanligt, speciellt inte på kameror med, om man får vara ärlig, sämre CCDer. ALLA kameror uppvisar heta pixlar i någon form vid långexponeringar. Jag har själv ett antal på min 10D, som uppkommer, och som syns extra väl vid mörka långa exponeringar. Något man får leva med, helt enkelt.

Någon död, släckt CCD-pixel är det inte frågan om här.

Tack alla för ert stöd och engagemang ( Ja inte Ilan Rosén (skelett)då, som inte hade mkt konstruktivt att komma med)

Jag inser nu att min kamera är felaktig och jag skall kontakta Cyberphoto under morgondagen för att få ngn ordning på problemet. Håll tummarna för mig är nu snälla .
Jag kommer tillbaka och meddelar er fortsättningen.

/ Catherine - bedrövad

stranden skrev:
Jag tvivlar på att de kommer byta ut den, då det inte är talan om 'döda' pixlar. Det är 'heta'pixlar, som kommer av längre exponering, och är inget ovanligt, speciellt inte på kameror med, om man får vara ärlig, sämre CCDer. ALLA kameror uppvisar heta pixlar i någon form vid långexponeringar. Jag har själv ett antal på min 10D, som uppkommer, och som syns extra väl vid mörka långa exponeringar. Något man får leva med, helt enkelt.

Någon död, släckt CCD-pixel är det inte frågan om här.

Jo, du har kanske rätt Daniel (fast jag hoppas inte det), men jag måste väl kolla med dem iaf...har jag tur så kanske jag får lite respons för mitt klagomål. Det är ju så MÅNGA prickar, och inte var exponeringstiden SÅÅÅÅ lång ändå... Håll tummarna!

müsli skrev:
Din kamera har en brusreduceringsfunktion som kallas "dark frame".
När du har den aktiverad vid långa exponeringar så tas automatiskt en extra bild med slutaren stängd för att mäta de interna statiska effekter som förekommer på din sensor. Kameran drar därefter bort denna "dark frame" från den riktiga bilden och du får på så vis bort mycket av "hot pixels" och visst brus.

Jag måste kolla i bruksanvisningen, kanske att det du skriver om kan vara en lösning.

Är du helt säker på att det är ISO 100? Jag har plåtat med min 7D på ISO 1600 med avsevärt mycket mindre brus. Anledningen till att jag frågar är at A2 har högt brus redan vid ISO 400. Du har dessutom sparat om din fil till bmp som gör att den tappar exif och jag kan inte se dina inställningar. Kolla igen på din orginalfils exif för att säkerställa eventuella iso frågor. Är det nu plåtat på ISO 100 är det ingen rolig historia och jag förstår din frustration. Att du har så många heta pixlar var inte roligt heller. Tycker lite synd om dig. Hoppas garantin täcker det iallafall.

/Ove

Jodå Ove, visst var det ISO 100, jag har dubbelkollat flera ggr redan..

Ja, kan väl erkänna att särskilt munter känner jag mig inte direkt just nu...

Får se vad de säger på Cyberphoto, om jag kanske skall kontakta Konika Minolta direkt istället...

Håll tummarna som sagt..snälla

vissa kameror klarar inte av såna exponeringar
och 25 sekunder tror jag helt enkelt är för mycket för A2 så är det nog bara.....

Detta är iso 1600 100% crop från en himmel under liknande omständigheter som din bild. (som en jämförelse bara)

Bilagor

• iso1600.jpg
    iso1600.jpg
    29.7 KB · Visningar: 529
Ja, den bilden Ove var ju lite annorlunda än min den *ler sorgset*

Kanske är som Drazen säger, att A2 inte klarar de exponeringarna. Men jag får ju inte veta om jag inte kollar upp det iaf.

Nu skall jag försöka sova på saken, imorgon kollar jag med Cyberphoto och Konica Minolta.

Natti-natti på er alla!

Nu blev jag så nyfiken att jag laddade hem bilden, vilket inte var kul med modem. Men det verkar vara en väldigt tuff uppgift att få med både vitaste vitt och svartaste svart i samma bild. Går de inte att ta RAW med KMinoltan?

Sen undrar jag hur det var med vitbalansen, såg inte några exifdata i bilden. Varför bländare 2,8 och vad var avståndet inställt på? Är inte säker (men kan ju ha fel) på att kameran är kass från att bara sett den bilden. Så där går det att göra med mycket mycket dyra kameror och toppobjektiv.

Men jag måste säga att det framgick att en stämning som gjorde en riktigt romantisk.

Mysigt minsann. Ge inte upp nu utan prova igen,

Blixtrande snabbdragning i alla rattar på PS.

Bilagor

• chadahlgr.jpg
    chadahlgr.jpg
    33.9 KB · Visningar: 458
Catherine, här kan du se hur det ser ut när brusreduceringen är på och av: Länk

Det är inget fel med din kamera vad jag kan se, men från exif data från bilden kan man utläsa att du har använt 100 ISO istället för 64 ISO.
Använd ALLTID lägsta ISO inställning + brusreducering om du vill ha maximal kvalitet på dina nattbilder

Tänk vilket besvär du gör Roger, skärmdumpa och allt. Hmm ,Jag tror henne faktiskt, trots din iver att påvisa annat.

Ja, jag vet. Hemskt massa besvär. Jobbigt med skärmdumpar och allt. Bara för att hjälpa...

Vevo skrev:
Är du helt säker på att det är ISO 100? Jag har plåtat med min 7D på ISO 1600 med avsevärt mycket mindre brus. Anledningen till att jag frågar är at A2 har högt brus redan vid ISO 400. Du har dessutom sparat om din fil till bmp som gör att den tappar exif och jag kan inte se dina inställningar.
Kolla upp din dator, Ove. Hon har inte sparat den som BMP. Det är din maskin som inte klarar att hämta hem JPG-filen. (känt problem med IE...)

-Catherine- skrev:
Kanske är som Drazen säger, att A2 inte klarar de exponeringarna. Men jag får ju inte veta om jag inte kollar upp det iaf.

Nu skall jag försöka sova på saken, imorgon kollar jag med Cyberphoto och Konica Minolta.

Jag känner igen mycket av din bild ifrån några av mina och undrar om det är handhavandeproblem eller om båda våra kameror är knas. Jag misstänker att det handlar om en svag punkt hos kameran. Någon mer erfaren med A2 som kan bekräfta/dementera?

Skjut av några kort utomhus i dagsljus och du kommer knappt att känna igen kameran i korten.

ASK skrev:
Catherine, här kan du se hur det ser ut när brusreduceringen är på och av: Länk

Det är inget fel med din kamera vad jag kan se, men från exif data från bilden kan man utläsa att du har använt 100 ISO istället för 64 ISO.
Använd ALLTID lägsta ISO inställning + brusreducering om du vill ha maximal kvalitet på dina nattbilder

Jag kollade nu Mattias och jag HAR brusreduceringen på i min kamera. Så tyvärr var det inte så enkelt som jag hade hoppats på :-(

boran skrev:
Jag känner igen mycket av din bild ifrån några av mina och undrar om det är handhavandeproblem eller om båda våra kameror är knas. Jag misstänker att det handlar om en svag punkt hos kameran. Någon mer erfaren med A2 som kan bekräfta/dementera?

Skjut av några kort utomhus i dagsljus och du kommer knappt att känna igen kameran i korten.

Jo, jag har redan jämfört bilder tagen i dagsljus med i mörker, och visst är de skillnad.
Men det förändrar ju inte att kameran presterar uruselt resultat i dåligt ljus. Det ser jag som undermåligt och oacceptabelt. Brus kan jag ta i viss mån, men inte i så stor omfattning och dessutom med dessa röda och blå prickar som finns överallt i bilderna.

Jag läste recensionerna av A2 här på fotosidan och såg att fler hade haft samma bekymmer med sin kamera. Så tydligen är det inte ovanligt...tyvärr.

Krånglar din kamera på samma vis?

Jag har skickat brev...

...till servicen på Konica-Minolta nu. Får se vad jag får för svar från dem.
Skall även kontakta Cyberphoto idag eftersom det var dem jag köpte kameran av.

Återkommer när jag fått svar...

/Catherine- som är sååå tacksam för att den gamla Pentax Me aldrig krånglar

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto