Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ser det ut såhär??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Denna bild är tagen med hjälp av studioblixtar och när jag hade 2,8 i bländare så blev det såhär. Kan någon förklara varför och hur jag undviker det?
(det kanske är fel forum men jag har ingen aning om var jag kan ställa denna fråga så är det fel hoppas jag någon flyttar den rätt!!)
 
Du har för kort synktid, din kamera kanske bara klarar 1/250 som snabbaste tid, och bilden kanske är tagen på 1/320. Då blir det så där, har du ännu snabbare tid så blir det bara en liten ljusrand på bilden. Det står i manualen vilken som är din kameras kortaste synktid.
/mattias
 
Mattias Leppäniemi skrev:
Du har för kort synktid, din kamera kanske bara klarar 1/250 som snabbaste tid, och bilden kanske är tagen på 1/320. Då blir det så där, har du ännu snabbare tid så blir det bara en liten ljusrand på bilden. Det står i manualen vilken som är din kameras kortaste synktid.
/mattias


Okej...jag hänger nästan med...så i praktiken blir det så att jag inte kan ha så låg bländare och får inte ha slutartid över 250? (om det nu skulle vara 1/250)

(jag är jättenybörjare på detta så förlåt dumma frågor!!)
 
Bländare får du ha hur låg som du vill, men tiden får inte vara snabbare än din blixtsynktid och den brukar vara på tex 1/250 eller däromkring.

/ Marcus
 
Tiden har dessutom inte jättestor betydelse. Exponeringen skiljer inte nämnvärt mellan 1/125 och 1/250 vid användande av studioblixtar. Använd bländaren samt effekten på blixtarna för att få önskad exponering.
 
För att rent tekniskt förklara varför det blir som det blir bör man veta hur en fokalplansslutare fungerar. Denna typ av slutare sitter nära bildsensorn och består av två "ridåer" som rör sig antingen i sidled eller vertikalt. Med tanke på hur bilden ser ut rör det sig om en vertikalslutare i det här fallet.

När bilden tas rör sig den första "ridån" ur vägen för bildsensorn och släpper fram ljuset. När den inställda tiden har gått följer den andra "ridån" efter och blockerar ljuset igen. Varför inte bara flytta tillbaka den första "ridån"? Jo, det finurliga är att med korta tider så kan man börja flytta in den andra "ridån" (stänga den) innan den första har hunnit helt ur vägen för bildsensorn. Man får då en glipa som rör sig och som exponerar varje del av bildsensorn under just den inställda tiden.

En blixt är en väldigt kort händelse, typiskt 1/1000 sekund. Normalt avfyras blixten när den första "ridån" helt är ur vägen för bildsensorn. Har då den andra "ridån" börjat stänga så skymmer den ju en del av bildsensorn som inte exponeras för blixtljuset. Den kortaste synktiden med blixt blir då den kortaste tid som hela bildsensorn är exponerad för ljus, dvs när första "ridån" är helt ur vägen och den andra "ridån" ännu inte har börjat stänga.
Det finns system för synkning vid alla tider även med fokalplansslutare men det är överkurs. =)

Pust... Långt svar men hoppas att det klarnar lite.
 
Fnisseli skrev:
Denna bild är tagen med hjälp av studioblixtar och när jag hade 2,8 i bländare så blev det såhär. Kan någon förklara varför och hur jag undviker det?
(det kanske är fel forum men jag har ingen aning om var jag kan ställa denna fråga så är det fel hoppas jag någon flyttar den rätt!!)

Hej Anneli,

Resultatet du fick beror på att slutartiden på kameran blir för hög när du ställer bländaren på f2.8 och blixten inte hinner sync:a.
För att kompensera för detta behöver du antingen:
1. minska ljusstyrkan på blix
2. flytta blixten längre bort från det du fotografera (vilket i sig minskar ljusstyrkan)
3. ändra på bländarinställningen så att du får in mindre ljus i kameran
4. sänka ljuskänsligheten på din kamera (minska ISO)

Troligen kör du kameran i något automatläge och låter den räkna ut slutartiden i relation till ljuset på föremålet du fotograferar.

När du använder studioblixtar bör du ställa in kameran i manuellt läga och mäta ljuset när blixten slår för att med hjälp av detta veta hur du vill ställa ljusstyrkan samt inställningarna på din kamera. Du kan antingen skaffa dig en ljusmätare eller använda ljusmätaren i kameran för detta.

Lycka till!

Mvh Roberto
www.tabi.se
 
Re: Re: Varför ser det ut såhär??

Roberto Chaves skrev:
Hej Anneli,

Resultatet du fick beror på att slutartiden på kameran blir för hög när du ställer bländaren på f2.8 och blixten inte hinner sync:a.
För att kompensera för detta behöver du antingen:
1. minska ljusstyrkan på blix
2. flytta blixten längre bort från det du fotografera (vilket i sig minskar ljusstyrkan)
3. ändra på bländarinställningen så att du får in mindre ljus i kameran
4. sänka ljuskänsligheten på din kamera (minska ISO)
[/url]

WOW! Stopp och belägg här nu.
Inte något av de föreslagna metoderna hjälper. Det ENDA som hjälper när bilderna blir såhär är att minska slutartiden.

Det går ju inte att köra på någon auto-inställning. Då mäter kameran det befintliga ljuset och när blixtarna läöser ut så resulterar detta i en helt överexponerad bild. Men du har rätt i att manuell inställning är det bästa, samt att kolla exponeringen med en lös mätare, eller med histogrammet, digitalkameran har en riktigt bra ljusmätare inbyggd. Gäller bara att lära sig att använda den.
 
Långt svar, men det borde postas på första sidan i några veckor, för den här frågan kommer ganska ofta och det verkar inte vara så många som förstår hur en slutare fungerar.

/ Marcus

jott skrev:
För att rent tekniskt förklara varför det blir som det blir bör man veta hur en fokalplansslutare fungerar. Denna typ av slutare sitter nära bildsensorn och består av två "ridåer" som rör sig antingen i sidled eller vertikalt. Med tanke på hur bilden ser ut rör det sig om en vertikalslutare i det här fallet.

När bilden tas rör sig den första "ridån" ur vägen för bildsensorn och släpper fram ljuset. När den inställda tiden har gått följer den andra "ridån" efter och blockerar ljuset igen. Varför inte bara flytta tillbaka den första "ridån"? Jo, det finurliga är att med korta tider så kan man börja flytta in den andra "ridån" (stänga den) innan den första har hunnit helt ur vägen för bildsensorn. Man får då en glipa som rör sig och som exponerar varje del av bildsensorn under just den inställda tiden.

En blixt är en väldigt kort händelse, typiskt 1/1000 sekund. Normalt avfyras blixten när den första "ridån" helt är ur vägen för bildsensorn. Har då den andra "ridån" börjat stänga så skymmer den ju en del av bildsensorn som inte exponeras för blixtljuset. Den kortaste synktiden med blixt blir då den kortaste tid som hela bildsensorn är exponerad för ljus, dvs när första "ridån" är helt ur vägen och den andra "ridån" ännu inte har börjat stänga.
Det finns system för synkning vid alla tider även med fokalplansslutare men det är överkurs. =)

Pust... Långt svar men hoppas att det klarnar lite.
 
Re: Re: Re: Varför ser det ut såhär??

Jeppe skrev:
WOW! Stopp och belägg här nu.
Inte något av de föreslagna metoderna hjälper. Det ENDA som hjälper när bilderna blir såhär är att minska slutartiden.

Det hjälper inte att minska slutartiden om blixten inte klarar av att synca snabbare än 1/200s eller 1/250s.
Och mina förenklat förklarade förslag stämmer.

Från Annelis förklaring gissar jag att hon kört kameran i autoläge (hel automatik eller slutarautomatik dvs ställer in bländaren och låter kameran räkna ut slutartiden) och med ren tur fått någorlunda korrekt exponering med en annan bländarinställning (kanske 5.6?) när hon plåtat med studioblixtar.
När hon sedan ändrade bländare till f2.8 så autokompenserade henneskamera för det extra ljus hon fick in genom att öka slutartiden och då givetvis fick problem när slutartiden blev snabbare än vad blixt sync:en klarade av.


Jeppe skrev:

Det går ju inte att köra på någon auto-inställning. Då mäter kameran det befintliga ljuset och när blixtarna läöser ut så resulterar detta i en helt överexponerad bild. Men du har rätt i att manuell inställning är det bästa, samt att kolla exponeringen med en lös mätare, eller med histogrammet, digitalkameran har en riktigt bra ljusmätare inbyggd. Gäller bara att lära sig att använda den.

Precis det jag säger, det går inte att köra autoinställning. Du får nog läsa mitt inlägg en gång till!

Jag kanske skulle vara lite tydligare när jag skriver "när blixten slår". Dvs att mäta ljuset med blixten, inte mäta det befintliga ljuset utan blixt.


Mvh Roberto
www.tabi.se
 
Senast ändrad:
Jag utgår från att Jesper menar att man ska öka/höja slutartiden men att han råkade skriva fel.

Om inte annat så borde han ha menat det, så pass rutinerad är han nog att han vet åt vilket håller slutartidsskalan går... :)
 
Re: Re: Re: Re: Varför ser det ut såhär??

Roberto Chaves skrev:
Precis det jag säger, det går inte att köra autoinställning. Du får nog läsa mitt inlägg en gång till!
[/url]

Jo, med minska menade jag naturligtvis att förlänga den.. inget annat. Anneli kan omöjligen ha kört på auto, med blixtar på den bilden. Antingen så är ljuset oerhört starkt även utan blixtar (så att kamerans ljusmätare ger såpass snabb slutartid (knappast troligt) Eller så har hon redan ställt kameran på M och inte förstått att man inte kan använda så snabb tid (jag fick förmodligen minskat ifrån något tafatt försök att förklara att man måste minska slutartidstalet och därmed förlänga exponeringstiden).

Hävdar dock fortfarande att inga av dina förslag är rimliga lösningar, då man knappast kan använda vare sig Av, Tv eller P vid blixtfoto med studioblixtar.

I studion relerar man exponeringen på två sätt, antingen med effekten på blixtarna (som du föreslog) eller minska bländaren (som du också föreslog). men inget av det hjälper om du inte ändrar slutartiden först ;)

Det är väl lite hur man tolkar din text, men så tolkade jag den. Nåväl, vi menar samma sak.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Varför ser det ut såhär??

Jeppe skrev:
Jo, med minska menade jag naturligtvis att förlänga den.. inget annat.

Logiskt :)
Borde antagit att du bara skrev fel, som någon annan påpekade här :)



Hävdar dock fortfarande att inga av dina förslag är rimliga lösningar, då man knappast kan använda vare sig Av, Tv eller P vid blixtfoto med studioblixtar.

Det låter som att du missförstod mig.
Som sagt jag ber henne ställa kameran i manuellt läge när hon fotograferar med studioblixtar.

Jeppe skrev:

I studion relerar man exponeringen på två sätt, antingen med effekten på blixtarna (som du föreslog) eller minska bländaren (som du också föreslog). men inget av det hjälper om du inte ändrar slutartiden först ;)

Det är väl lite hur man tolkar din text, men så tolkade jag den. Nåväl, vi menar samma sak.

Ja, vi menar samma sak. Jag skulle ha varit lite tydligare i min beskrivning.
Som sagt, det jag försökte beskriva var varför hon troligen inte fick problemet tills hon ställde om bländaren till f2.8.
Och sedan lösningen, att ställa kameran i manuellt läge, se till att ha en slutartid som inte är snabbare än blixtsynctiden.
Därefter antingen ändra bländare eller ljusinställningar för att få en korrekt exponering (gärna mätt med hjälp av en ljusmätare).

Hoppas Anneli inte blivit mer förvirrad nu bara :)

Mvh Roberto
www.tabi.se
 
Re: Re: Varför ser det ut såhär??

Roberto Chaves skrev:
Hej Anneli,

Resultatet du fick beror på att slutartiden på kameran blir för hög när du ställer bländaren på f2.8 och blixten inte hinner sync:a.
För att kompensera för detta behöver du antingen:
1. minska ljusstyrkan på blix
2. flytta blixten längre bort från det du fotografera (vilket i sig minskar ljusstyrkan)
3. ändra på bländarinställningen så att du får in mindre ljus i kameran
4. sänka ljuskänsligheten på din kamera (minska ISO)

Troligen kör du kameran i något automatläge och låter den räkna ut slutartiden i relation till ljuset på föremålet du fotograferar.

När du använder studioblixtar bör du ställa in kameran i manuellt läga och mäta ljuset när blixten slår för att med hjälp av detta veta hur du vill ställa ljusstyrkan samt inställningarna på din kamera. Du kan antingen skaffa dig en ljusmätare eller använda ljusmätaren i kameran för detta.

Lycka till!

Mvh Roberto
www.tabi.se

Tack Roberto för ett supertydligt svar som jag helt förstod!
Jag kör alltid manuellt så det är inget problem.
 
Jeppe skrev:
Slutet gott, allting gott. Anneli förstod :)

Jag har förstått för länge sen när tråden skrevs eller i alla fall så pass att jag kan jobba med mina blixtar. ;)

Som sagt, jag har aldrig kört på auto utan kör helt manuellt!

Men det är lite roligt när man får en förklaring så ni ( kunniga fotografer) tycker är tydligt och jag som inte kan mycket, inte fattar ett smack av. MEN...jag tröstar mig med att ni inte förstår varandra heller ;)

Och jag lovar...någon gång ska även jag lära mig! :)
 
Tycker det är något skumt med Robertos råd (även om du finner det "supertydligt") när han förklarar problemet och även när det gäller lösningen i fyra steg. Förstår inte riktigt hur han menar.

Redan det första svaret du fick (från Mattias) tycker jag klarar ut problemet med några få ord.
Nämligen: Du får inte välja för kort tid när du använder blixt. Och att hur kort tid du kan använda står i manualen.

Ju fler mångordiga utläggningar jag sedan läser desto mer förvirrad blir jag.
 
HåGe skrev:
Tycker det är något skumt med Robertos råd (även om du finner det "supertydligt") när han förklarar problemet och även när det gäller lösningen i fyra steg. Förstår inte riktigt hur han menar.

Redan det första svaret du fick (från Mattias) tycker jag klarar ut problemet med några få ord.
Nämligen: Du får inte välja för kort tid när du använder blixt. Och att hur kort tid du kan använda står i manualen.

Ju fler mångordiga utläggningar jag sedan läser desto mer förvirrad blir jag.

Du har rätt i att mattias svar kort, bra och koncist. Jag försökte tänka ett steg framår, när hon ändrat slutartiden och efter det kanske får en överexponerad bild. Men min förklaring var kanske onödig och blev dessutom otydlig, även om Anneli snällt säger att det var tydlig :)

För att citera Jesper:
"Slutet gott, allting gott. Anneli förstod :)"

Mvh Roberto
www.tabi.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.