Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ser bra bild ut som dålig i PS när den öppnas? Zooma, och den ser bra ut igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
När jag öppnar en bild i PS 7, en bild som jag vet har en bra resulution, så ser den ut som en dålig bild med pixelsörja. När man sen zoomar första gången så ser den ut som den ska igen.

Som om resulutionen skulle förbättras när man zoomar. Det gör det ju inte, istället syns den ursprungliga resolutionen igen. Men varför visas bilden från början med sämre resolution?

Samma sak händer f.ö. även i PS Elements 2 och även i IExplorer; om Explorer laddar en bild som är större än vad som får plats på skärmen, så ställer Explorer automatiskt om bildstorleken så att hela bilden syns på skärmen. Men då inträffar en störande pixelering. Pixelsörjan försvinner dock om man klickar på att man vill se bilden i sin ursprungsstorlek. Helmysko, bilden borde ju se bättre ut när den är utzoomad?


Någon annan som har märkt samma sak eller har liknande "problem", som förstår vad jag menar?

-Eeros
 
Det beror troligen på att den öppnas "så stor som möjligt" kolla i namnlisten vilket %-tal det är på visningen. Typ 117% ger ganska dålig bild. 100% eller 200% ger en bra bild.
 
När du bara öppnar den så och den inte har ett pixelantal jämt delbart.. 50% 25% etc.... så görs en extremt snabb interpolering inför visningen på skärm, då snabbhet är det som prioreteras så används en metod som ger den typen av artefakter, om du skalar om en bild med bättre metod ser det bättre ut, men tar längre tid, och då målet är visning enbart så är denna bortprioiterad.
 
Anledningen till problemet är att din skärms upplösning är betydligt mindre än bildens upplösning.

Resultat, alla pixlar som finns i bilden kan inte visas på skärmen (dom får helt enkelt inte plats).
Alltså räknas bilden om till en lägre upplösning, att detta görs bra eller dåligt behandlas av ovanstående inlägg.
 
Under avancerade inställningar i webbläsaren kan du stänga av "Enable Automatic Image Resizing" i gruppen multimedia, så krymper den inte bilderna.
 
Print size?

Hejsan!

jag har också en liten fråga. Igår när jag jag var färdig med en bild i ps och jag tyckte den såg bra ut, kollade jag den i "print size" och då såg det ut som om personen på bilden kisade. (sämre kvalitet) När jag gick tillbaka till "screen size" vart bilden bättre. Varför blev kvaliten sämre när jag visade bilden i Print size?
För den blir väll inte så när jag skriver ut den.....hoppas jag!

Har precis bytt från analogt till digitalt så jag kan inte så mycket om sånt här =(

Tacksam för hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.