Annons

Varför så livlöst??

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoTobbe

Ny medlem
Hej!
Undrar lite varför mina bilder bli lite tråkiga, det blir liksom ingen behaglig bild. Det är en solig dag på havet. Provade med iso 64 och hundra men det blev ingen större skillnad.
skall man kanske använda högre isotal?
kan man kanske fixa lite i photoshop och i så fall hur?

bländare 4,9
slutare 1/564

Bilagor

• dscf0577small.jpg
    dscf0577small.jpg
    44.7 KB · Visningar: 2,498
enkel nivåjustering och färgmattnad.

enkel nivåjustering och färgmättnad samt lite oskarp mask.
PS det skulle bli mycket bättre om man hade originalbilden till hands.

Bilagor

• dscf0577small2.jpg
    dscf0577small2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 2,488
Du ska nog inte ändra iso-talet. Försök ha så lågt som möjligt. Det du däremot ska expromentera med är exponeringskompensationen. Testa att, om det är ljust ute, höja ett eller två steg.

Tackar för hälpen!!

Tack så mycket för hjälpen. det blir mycket bättre när man meckar lite i PS.
Kanske kan vara kul att prova polfilter också!

Men kan man inte begära av kameran att leverera sådana bilder från början?

OBS Nu är jag ingen PS-motståndare, utan bara är förvånad över att man skall behöva använda PS för att bli nöjd med bilder som ens kamera tar...

EDIT : speciellt när det inte är skyhöga krav...

Man kan ju ställa upp skärpa, färgmättnad och kontrast i kameran också. Det blir åtminstone lite bättre. Fast det gör jag bara om jag inte tänker efterbehandla bilderna alls.

Jag tycker att bilden som du bifogade hade platt ljus. Försök att fotografera vid olika ljusförhållanden (morgon, kväll, dimma, klar himmel, molnigt och så vidare) och se hur det förändrar dina bilder.

Verligheten är ofta blekare än hur vi vill se den på bild. I många enklare kameror drar man därför på med färg, kontrast och skärpa..men speciellt naturligt blir det inte.

snysop skrev:
Men kan man inte begära av kameran att leverera sådana bilder från början?

OBS Nu är jag ingen PS-motståndare, utan bara är förvånad över att man skall behöva använda PS för att bli nöjd med bilder som ens kamera tar...

EDIT : speciellt när det inte är skyhöga krav...

papi skrev:
Verligheten är ofta blekare än hur vi vill se den på bild. I många enklare kameror drar man därför på med färg, kontrast och skärpa..men speciellt naturligt blir det inte.

Oki, tack för svaret! Får testa min *ist DS och ger den samma resultat så blir jag ledsen. :(

jag brukar ge mina bilder lite mer djup på samma sätt som jag brukade göra i mörkrummet: en mörk (eller ljus) vinjettering.

i övrigt så är det en kontrasthöjning och färgmättnadsfråga.
men det är mycket bättre att plåta mjukt och med fadda färger då det är lätt att få utfrätta detaljer med hög kontrast eller få övermättade färger på detaljer.
sköter man det i ps så behåller man kontrollen och får garanterat bra resultat.

Bilagor

• dscf0577small[1].jpg
    dscf0577small[1].jpg
    23.5 KB · Visningar: 1,931
Estethia skrev:
jag brukar ge mina bilder lite mer djup på samma sätt som jag brukade göra i mörkrummet: en mörk (eller ljus) vinjettering.

i övrigt så är det en kontrasthöjning och färgmättnadsfråga.
men det är mycket bättre att plåta mjukt och med fadda färger då det är lätt att få utfrätta detaljer med hög kontrast eller få övermättade färger på detaljer.
sköter man det i ps så behåller man kontrollen och får garanterat bra resultat.

Har du några tips på hur man gör vinjettering på ett enkelt sett i PS?

//truls

rund markeringsverktyg, markera, tryck Q, lägg på max mängd gaussisk oskärpa (om inte bilden är väldigt liten, då får man minska mängden, men det ska vara väldigt suddigt), tryck Q igen, invertera markeringen, välj justeringslager och nivåer, dra mittennivåerna åt höger.

utveckla gärna vidare genom att prova lite andra sätt.

Estethia skrev:
rund markeringsverktyg, markera, tryck Q, lägg på max mängd gaussisk oskärpa (om inte bilden är väldigt liten, då får man minska mängden, men det ska vara väldigt suddigt), tryck Q igen, invertera markeringen, välj justeringslager och nivåer, dra mittennivåerna åt höger.

utveckla gärna vidare genom att prova lite andra sätt.

Hmm, får inte detta att funka riktigt... Är med fram till att oskärpan är lagd. Men sen? Trycker man Q igen tar man alltså bort snabbmasken. Hur inverterar man markeringen sen? Och varför? Tyckte att det var ett bra tips på att få djup i bilderna, har du kanske skrivit om detta i nån artikel?

Mvh Mange

Du inverterar markeringen för att få kanten av bilden markerad. Det är ju den du vill mörka ned.

Kortkommandot är Ctrl + skift + i.

Bilagor

• omvand.png
    omvand.png
    4 KB · Visningar: 1,074
Jag brukar skippa snabbmaskläget och lägga på ludd direkt på markeringen.

Rita upp en ellipsformad markering (ett tips är att börja rita i mitten och hålla alt nedtryckt, då växer markeringen ut åt sidorna.

Vänd markeringen och högerklicka i markeringen.
Lägg på ludd (feather) med ett värde av kanske 50-150, beroende på bildens pixelstorlek.

Var försiktig med nedmörkningen, ofta blir det för mörkt och det ser slarvigt ut.

På porträttbilder tar jag ofta i lite extra för att samla ihop ljuset runt personerna.

Bilagor

• vana.jpg
    vana.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,068
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar