Annons

Varför så långa slutar tider med blixt EF-500?

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
När jag använder blixten Sigma EF-500 DG Super till min 300D verkar det som om slutartiderna på AV-läget endast halveras jämfört med utan blixt (t ex från 1/6 till 1/13). Ställer jag dock in slutartiden manuellt till något betydligt kortare räcker blixtens ljus ändå till. Hur kommer det sig att en så pass lång och därmed "dålig" slutartid rekommenderas med blixten, varför inte kortast möjliga? Hur kan jag ställa in så att jag får kortast möjliga slutartid i AV-läge när blixten är på?
 
Ljusmätaren tar bara hänsyn till det befintliga ljuset. Vill du ha kortast möjliga (synktiden) så kör på M och välj bländare sedan. Blixten ger oftast rätt exponering (om du inte väljer f22 och motivet är 10 meter bort)..
 
Hej

har Canons blixt, men för att passera blixtsynkhastigheten så måste blixten stå i High speedläge på min Canon.

DVS kortare tid än ca 1/200 är inte möjlig att ställa in.
 
d.a.n.i.e.l skrev:
Ställer jag dock in slutartiden manuellt till något betydligt kortare räcker blixtens ljus ändå till. Hur kommer det sig att en så pass lång och därmed "dålig" slutartid rekommenderas med blixten, varför inte kortast möjliga?

I Av och Tv-läge så ställer kameran in en kombination av slutare och som gör det befintliga ljuset utan blixt rätt exponerat. Sedan skickas blixtljus ut i en mängd som passar detta ljus. Blixtljuset och det befintliga ljuset blir alltså lika starkt vilket är bra om man vill behålla stämningen i lokalen och inte få tåkigt svart bakgrund. Samtidigt kan exponeringstiderna bli långa och motivet "blurrigt" eftersom de hinner röra sig under exponeringen. Lämpligt till en del motiv och olämpligt till andra,

I P-läge använder däremot kameran bara 1/60s som längsta tid för att undvika blurriga bilder. Här är alltså skärpan prioriterad.

Hur kan jag ställa in så att jag får kortast möjliga slutartid i AV-läge när blixten är på?

Med största bländaren får du också kortast möjliga tid vid givet isovärde. Höjer du isotalet kan du få kortare tider.

Men frågan är varför du vill ha korta tider? Långa tiden behöver inte vara sämre.

Om du inte bryr dig om bakgrunden bli mörk genom att det befintliga ljuset blir underexponerat så kan du använda M, P eller Tv.

I M- så kan du ställa in vilken kombination av tid och bländare som helst och så anpassar blixtautomatiken blixtljuset sig efter detta. Slutartiden har egentligen ingen betydelse för exponeringen av blixtljuset - det styrs av bländaren i kombination med hur länge blixtljuset brinner (brinntiden är varierar mellan 1/50 000s till 1/500s).

I P-läget får du slutartider mellan 1/200s till 1/60s. i starkt ljus så blir även bkgrunden rätt exponerad.

I Tv-läge får du den tid du väljer och om tiden inte är för kort blir även bakgrunden rätt exponerad.

När jag använder blixten Sigma EF-500 DG Super till min 300D verkar det som om slutartiderna på AV-läget endast halveras jämfört med utan blixt (t ex från 1/6 till 1/13).

Blixt av eller på ska inte inverka. Antagligen så riktar du inte kameran exakt lika vid båda tillfällena.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.