ANNONS
Annons

Varför mäte infallande ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)
steinick skrev:
Jimsan, vilken typ av ljusmätare menar du?
Det var främst en ljusmätare som mäter infallande ljus jag tänkte på.
Har ingen spotmätare.

Om jag tar ett porträtt och placerar ovan nämnda ljusmätare på skuggsidan av ansiktet, från ljuskällan så borde jag väl få en mätning av skuggorna?

Eller är jag helt ute och cyklar nu+
 
Jimsan skrev:
Om jag då vill mäta efter skuggorna, skall jag överexponera i kameran eller finns det något bra sätt att använda ljusmätaren till detta?

Ta inte alltför hårt på det här. Du kan mäta ljuset hur du vill så länge som du ''alltid'' gör det på samma sätt. Om du sedan standardiserar film och framkallning så lär du dig snart att justera exponeringen efter dina behov.

Jag har inte heller spotmätare men jag gör en motsvarande gråkortsmätning i motivets skugga när jag vill exponera efter dem. Om du istället har en ljusmätare för infallande ljus så borde du kunna placera den i motivets skugga men det har jag ingen erfarenhet av.

Om jag är orolig för de ljusa partierna så mäter jag även det infallande ljuset. Om skillnaden är för stor för filmen så får man börja att tänka efter vad man prioriterar. Om du vill ha medelvärdet av de två mätningarna så drar du roten ur produkten av de två bländarna (om de har samma slutartid).
 
Om du använder en mätare för infallande ljus och fotograferar med negativ film vill jag absolut rekommendera att mäta i skuggdelen av motiven.

Om du mäter i skuggdelen och följer mätvärdet rakt av kommer du få en överexponering på cirka ett steg, därför bör du öka inställningen för filmkänsligheten med nästan ett steg. 2/3 steg är ett bra utgångsvärde.
Med en 100-film ställer du mätaren på 160.

När du mäter i skuggan kommer du i början tycka ett du får överexponeringar jämfört med de mätvärden du är van vid från kamerans mätare, tänk då på att du nu koncentrerar exponeringen efter skuggorna.
Och det är vad korrekt exponerade negativ handlar om.
(För dior är det de ljusa motivdelarna som avgör hur man exponerar.)

I hårt solljus lär de ljusa delarna bli tätare än vanligt på negativen men det löser du med efterbelysning i mörkrummet eller kurvor i Photoshop.

Läs gärna ”Avancerad svartvitteknik” av Lars Kjellberg, han har en OK sammanfattning av denna metod som utvecklades av Phil Davies.
 
Jag tycker nog att ni krånglar till det mer än nödvändigt.
Mät från motivet (utan att själv skymma ljuset) mot kameran, och ta några alternativa exponeringar.
Gör samtidigt en mätning med kameran för att se vad den säger, bra att ha en uppfatttning när det inte går att mäta från motivet.
 
Jag vill bara påpeka att när jag fotograferar är krångligt ett förbjudet ord.

Jag gör en mätning eller två och analyserar det hela på någon sekund.

När man läser tråden verkar det bara vara totalt avskräckande för den oinitierade, egentligen är det skitenkelt och göörlätt.

Och jag tar aldrig alternativa exponeringar.
 
Pingpongboll

Jag har läst om folk som sågar isär en pingpongboll och placerar framför linsen för att sedan mäta det infallande ljuset mot motivet. Kamera ska alltså vid motivet riktas mot den punkt där man sedan ska ta bilden ifrån. Jag har själv inte prövat men det verkar vara ett billigt sätt att få en infallande ljusmätare.
 
Det bör fungera. Frågan är om det ens behövs en lins? Det borde väl gå att limma en halv pingisboll direkt på ett uppborrat skyddslock till kamerahuset?

Fast du blir nog tvungen att ha någon slags omräkningstabell för att få fram rätt exponering, så lite bökigt blire.:)
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar