Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför känner inte blixten av objektivets brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har lite problem med följande kombination:

Kamera: Canon EOS 300D
Blixt: Canon Speedlite 420 EX
Objektiv: Canon 100mm/2,8 macro (OBS! ej USM-modellen)

Normalt så känner blixten av vilken brännvidd objektivet har och visar med en tänd lysdiod vilken brännvidd man kör med. Men med 100mm-objektivet så blinkar lysdioden istället på 50mm-markeringen, vilket inte känns helt rätt...

Enligt manualen ska blixten fungera med brännvidder upp till 105mm.

Vet någon vad detta innebär och påverkar detta mina bilder?

Alla kommentarer uppskattas!
 
Det är väl inte alla objektiv som rapporterar brännvidd till huset. Om gluggen inte gör det är det ju svårt för kameran att berätta för blixten vad som gäller.
 
Jag vet att med Sigmas blixt kan det ibland vara så att blixthuvudet är nerviket ett litet snäpp framåt, det kan vara svårt att se, men då funkar inte heller avståndsbedömningen. Kanske är nått liknande.

/Björn
 
Tack för tipsen!

Hur kan man ta reda på om objektivet rapporterar brännvidden till huset?

Och det verkar inte ha någon betydelse om blixten är vinklad rakt fram eller inte...

Men, innebär detta problem att blixten bränner av en helt felaktig blixt, eller är det marginella skillnader vi pratar om?
 
Dead_Silent skrev:

Men, innebär detta problem att blixten bränner av en helt felaktig blixt, eller är det marginella skillnader vi pratar om?

Det innebär bara att du förlorar lite effekt då blixten lyser upp en onödigt stor yta. Exponeringen blir rätt i alla fall.

// Kjelle
 
Kan det ha att göra med att det är ett macroobjektiv??
Om blixten zoomas till 100mm och du fotar på det objektivets närgräns, så kanske blixten "skjuter över" objektet.
Därmed kanske det kompenseras genom att ställa blixten i ett vidvinkligare läge.
Eller tänker jag fel nu???
 
Har du bouncern på blixten?? Om du har det så testa med att ta av den...vet inte riktigt hur det är på Canonsblixtsystem men när jag körde med Nikon så kände inte blixten av objektivets brännvidd när den satt på..ställde sig alltid i vidvinkelläget.
 
pet skrev:
Har du bouncern på blixten?? Om du har det så testa med att ta av den...vet inte riktigt hur det är på Canonsblixtsystem men när jag körde med Nikon så kände inte blixten av objektivets brännvidd när den satt på..ställde sig alltid i vidvinkelläget.

Hur funkar det i så fall? Brännvidden rapporteras väl direkt från gluggen till blixten med en elektrisk signal. Det mäts väl inte med blixtljuset. Tänker du kanske på ljusmätningen som kan bli knas med bouncer? Eller är jag ute på en cykeltur nu?
 
Arne S skrev:
Hur funkar det i så fall? Brännvidden rapporteras väl direkt från gluggen till blixten med en elektrisk signal. Det mäts väl inte med blixtljuset. Tänker du kanske på ljusmätningen som kan bli knas med bouncer? Eller är jag ute på en cykeltur nu?

Mätningen påverkas inte av bouncern. Inte canons system i alla fall, vet inte hur det är med nikon.
 
Men varför inte zooma manuellt på blixten så slipper du ju fundera? Eller det kanske inte går på 420, 430 klarar det i alla fall.
 
mange78 skrev:
Mätningen påverkas inte av bouncern. Inte canons system i alla fall, vet inte hur det är med nikon.

Kanske minns jag fel, men jag vill minnas att jag läst något om att en bouncer kan ge felaktig exponering. Men det kanske var Sigmablixtar det gällde. Skit samma, du kan säkert ha helt rätt...och på min Sigma funkar det ju, så...
 
Re: Re: Varför känner inte blixten av objektivets brännvidd?

fhe skrev:
Det är väl inte alla objektiv som rapporterar brännvidd till huset. Om gluggen inte gör det är det ju svårt för kameran att berätta för blixten vad som gäller.

Alla EF-objektiv ger väl information om brännvidden till huset? Däremot finns det vissa EF-objektiv som inte skickar vidare information om uppmätt avstånd till fokuspunkten så att E-TTL II-blixtar kan dra nytta av det. 100/2.8 Macro USM klarar dock detta.

Här en lista på vilka objektiv som har stöd för detta:

http://www.photozone.de/8Reviews/canonFAQ.htm#3Q5e
 
Arne S skrev:
Hur funkar det i så fall? Brännvidden rapporteras väl direkt från gluggen till blixten med en elektrisk signal. Det mäts väl inte med blixtljuset. Tänker du kanske på ljusmätningen som kan bli knas med bouncer? Eller är jag ute på en cykeltur nu?

Är nog bara jag som fått det bakom foten..sorry...få skylla på att jag var trött när jag skrev inlägget ;)...men det låter som om blixten har hamnat i något autoläge där blixen bara täcker ut för 50mm.
 
Re: Re: Re: Varför känner inte blixten av objektivets brännvidd?

dagr skrev:
Alla EF-objektiv ger väl information om brännvidden till huset?
If you say so... Jag orkar inte testa men jag har precis för mig att jag har ett par gamla stenåldersgluggar (om än EF) som inte gör det, men jag minns säkert fel.
 
Tack igen för alla kommentarer!

Enligt länken till listan över vilka objektiv som sänder brännviddsinformation till huset så ska mitt objektiv klara av detta.

Och jag kan inte ställa in brännvidden manuellt på blixten. 420 EX stöder inte detta, då den är typ helt befriad från knappar. Eller har jag missat hur man gör?

Jag har inte hunnit testa med/utan bouncer, eller vinklat blixten åt olika håll. Det blir nog först till helgen som jag har tid med detta.


Lite off-topic, men vet någon om det går att göra blixtinställningar direkt från kameran? Modellen jag kör med är som sagt 300D. I så fall, hur?
 
Dead_Silent skrev:
Tack igen för alla kommentarer!

Enligt länken till listan över vilka objektiv som sänder brännviddsinformation till huset så ska mitt objektiv klara av detta.

Och jag kan inte ställa in brännvidden manuellt på blixten. 420 EX stöder inte detta, då den är typ helt befriad från knappar. Eller har jag missat hur man gör?

Jag har inte hunnit testa med/utan bouncer, eller vinklat blixten åt olika håll. Det blir nog först till helgen som jag har tid med detta.


Lite off-topic, men vet någon om det går att göra blixtinställningar direkt från kameran? Modellen jag kör med är som sagt 300D. I så fall, hur?

Jag skulle prova utan bouncer...äger inte nån Canonblixt men jag har använt en vid några tillfällen och jag har för mig att när man vinklar/vrider huvudet uppåt tex för att slå blixten i ett tak eller liknande så ställs blixten automatiskt in i ett "bouncerläge" och ställs in på 50mm...som sagt jag är inte så hemma på blixtar och jag kan vara ut o cykla denna gången också men det verkar helt klart som om du har hamnat i något autoläge..prova att ställa blixten raktfram..och utan bouncer för att se om det är det som strular till det.
 
Dead_Silent skrev:
...Lite off-topic, men vet någon om det går att göra blixtinställningar direkt från kameran? Modellen jag kör med är som sagt 300D. I så fall, hur?

Om du installerar firmwarehacket så kan du iallafall ställa in blixtkompensation "FEC" från kameran (genom att trycka på jump-knappen). I övrigt går inte styrkan att styra med en 300D och en 420ex.

/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.