JohanAnderholm skrev:
Nej jag tänker inte jämföra med nån sketen kompakt med en sensor så liten att den knappt syns, som dessutom inte kostar mer än ett par tusen. Vi snackar APS-C jämfört med fullformat här, och samma prisklass. Om man ska skriva ut en plansch så räcker väl knappt 13mp om man ska granska utskriften med lupp. Annars går en vanlig APS-C sensor till riktigt stora bilder. Att det blir mindre brus när man ska beskära är ju bara att glömma eftersom man får beskära mycket mer på fullformat än APS-C om man har samma objektiv. Det skulle vara mindre brus på högt iso då, även om jag tror nog att man kunnat utveckla den mindre sensorn till samma resultat om man lagt ansträngningarna på de istället.
Fö så känns det som att man med de digitala kamerorna är mycket mer petig med objektivkvalité än vad man var med analoga.Nu har jag inte plåtat så himla mycket med analogt men iaf.
Och slutligen, det känns som att det är lite samma hysteri om sensorstorlek på systemkameror som MP på kompakter. Folk har alltid gapat om större sensorer, är det konstigt att kameratillverkarna tar fram det? Det säljer ju, och Nikon vill tjäna så mycket pengar som möjligt. 36x24 har alltid varit standard och många objektiv är byggda för det så konsumenterna känner sig "trygga".