Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför ISO200?
- Trådstartare kenny_lex
- Start datum
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Det beror nog på ett sensorn som liksom på Nikon D70 och D100 är anpassad för att ge bästa resultat på just ISO200. Om man skulle haft möjligheten att ha ISO 100 på dessa modeller så blir nog resultatet sämre. Bättre då att ha ett steg extra uppåt.
js1
Aktiv medlem
Samma sensor sitter även i Minolta 5/7D.
Om man tittar på bruskurvan i Dp:s test ser man att den faktiskt brusar mer vid ISO100 än ISO200.
http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/page18.asp
Därför har säkert flera tillverkare valt att inte låta kameran gå ner till ISO100.
Minolta hade det goda omdömet att låta den göra det. Själv kör jag normalt på ISO200 med min Minolta men det kan vara bra att gå ner ett steg när man vill ha längre slutartider.
Om man tittar på bruskurvan i Dp:s test ser man att den faktiskt brusar mer vid ISO100 än ISO200.
http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/page18.asp
Därför har säkert flera tillverkare valt att inte låta kameran gå ner till ISO100.
Minolta hade det goda omdömet att låta den göra det. Själv kör jag normalt på ISO200 med min Minolta men det kan vara bra att gå ner ett steg när man vill ha längre slutartider.
Bofoto2
Aktiv medlem
Jag har läst nånstans att även K10D är bättre på iso 200 än 100. Tror det gäller dynamiken.
Orsaken att K100D och D serien saknar iso 100 kan vara att dom ser en fotograf som då plåtar mycket på just iso 100 och därmed får sämre bilder, även tester kan utföras på just iso 100...
Orsaken att K100D och D serien saknar iso 100 kan vara att dom ser en fotograf som då plåtar mycket på just iso 100 och därmed får sämre bilder, även tester kan utföras på just iso 100...
Senast ändrad: