Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte prova andra film fabrikat ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falcon

Aktiv medlem
Hejsvejs

Har en liten fundering angående det kära ämnet filmfabrikat. Söker du på både diskussions forumet och läser folks recensionerna så kan du som nybörjare lätt tro det bara finns ett bra film märke här i världen.

Fuji film i alla dess sorter och varianter. Komiskt nog det fabrikat som för mig i min barndom alltid haft B films status. Inte fotograferar proffsen med Fuji film inte. Nä och den säljs på alla sabla bensinmackar ! Okokok vad säger det ? En riktig skitfilm så klart. Nej Kodak ska det vara !

LUGN ! :) Innan ni likt en flock vargar går till attack. Idag vet jag så klart bättre och fotograferar själv mer än gärna med Fuji. En film som verkligen _INTE_ är B film på något sätt ! Men det är lätt att dömma utan kunskap...

Vilket naturligt leder mig till min direkta fråga varför inte fler här ute vågar testa lite nya filmfabrikat ? Varför döms alla filmer som ej är Fuji/Kodak som B filmer och totalt värdelösa skitfilmer ? Bara för att fabrikatet är litet i Sverige behöver det inte betyda det är litet utomlands. Känns minst sagt underligt att ständigt läsa diverse "förstå-sig-påare" såga dessa filmer till höger och vänster utan att ens själva vågat testat dem ? Är det inte gamla emulisioner så är det ojämn kvalitet eller något annat fel i all oändlighet. Är detta verkligen sant ? Eller är det kanske så folk är snabba och dömmer utan kunskap ?

För en tid sedan köpte jag på vinst och förlust en hel hög med en för mig totalt okänd film. Solaris FG 400 från Ferrania ? Va smaka på namnet bara ! Solaris... OkOkOk det låter som ja vet inte vad. Mina egna förväntningar var minst sagt skruvade i botten. Blev det något alls på filmen var det ett plus. Men pengarna tröt och filmen reades ut. Så varför inte ? Ser ni redan nu någon likhet med min övertygelse om Fuji kontra Kodak måntro ? ;-)

Döm om min förvåning när första Solaris rullen framkallats. Vilka underbara mustiga och klara färger ! Wow säger jag bara :) Vilket färgomfång och i mina högst personliga ögon oerhört naturtrogna och vackra kulörer. Satt som förstummad och bläddrade fram och tillbaka bland bilderna. Inte kunde den här i allas ögon skitfilmen prestera så fina bilder ?

Äh måste bara varit en lyckträff tänkte jag. Laddade genast en ny film och gav mig ut för att en gång för alla bevisa. Solaris FG 400 ÄR och förblir en riktig skitfilm. Efter lång mer än femton filmer senare i alla möjliga och omöjliga ljusförhållanden så står jag där med skägget i brevlådan igen.

Det är nog så illa att jag åter igen dömt utan att verkligen veta. Bara för jag inte kände igen filmen sågade jag likt alla andra den jämsmed fotknälarna. Men här står så och får känna mig dum och framför allt. Jag bugar djupt för denna privatägda Italienska filmtillverkare - Ferrania. Ni har i underläge slagit mig och många andra med häpnad. Er Solaris FG 400 är definitivt ingen skitfilm !

Poängen jag vill åt är nog mest att jag tycker folk ska våga prova andra fabrikat lite mer. Var lite mer öppna och gör inte om mitt eget misstag. Dömm inga innan ni själva provat och sätt om det passar era behov och krav.

Till sist NEJ jag säger verkligen INTE Solaris på något sätt är bäst eller passa er alla. Smaken är som bekant oerhört olika. Så min poäng är nog snarare att jag ber er våga prova nya okända filmfabrikat utan att dömma dem i förtid !

Dax att sova... ZZzzzzzzzzz

//Håkan
 
På den tiden jag plåtade med DIA så testade jag en lågprisfilm som hette Purtz chrome, kostade endast 52:- inkl framkallning och ramar (!) vid köp av 10-pack d.v.s 1.40:-/bilden (sägs vara AGFAs andrasorterings film) och jag var mycket nöjd med den, gav mycket bra resultat fina färger och så...ett kap till det priset...tyvärr så försvann den.
 
Kim10D skrev:
På den tiden jag plåtade med DIA så testade jag en lågprisfilm som hette Purtz chrome, kostade endast 52:- inkl framkallning och ramar (!) vid köp av 10-pack d.v.s 1.40:-/bilden (sägs vara AGFAs andrasorterings film) och jag var mycket nöjd med den, gav mycket bra resultat fina färger och så...ett kap till det priset...tyvärr så försvann den.

Menar du Perutz? Det var ett klassiskt filmmärke, men de som finns nu märkta Perutz är film från andra tillverkare med bara nya förpackningar.

Jag ska börja testa Agfas färgfilmer igen. Jag tog ett par rullar Optima för nio-tio år sedan och gillade verkligen de rena klara färgerna.

Tyvärr har även jag gått på Fujitrenden, men jag är inte nöjd med de lite väl mättade färgerna. Finaste korn kanske, men det är ju inte allt här i världen.
 
Här är en reklamannons för Perutz scannat från den tyska fotoårsboken "Fotofreund Jahrbuch 1942". Egentligen helsidesannons, men jag förminskade den.

Många filmtillverkare har ju försvunnit, men ibland så återupplivas gamla namn, men tyvärr gör de inte filmerna själva. Mimosa blev Vephota, som senare lånade namn åt Wephota. De är också omförpackade filmer från bl.a Efke.

Voigtländer är ju en klassisk kameratillverkare, som också gjorde egna filmer. Nu har namnet köpts av japanska Cosina som drar nytta av Voigtländers goda rykte.

Ett gammalt märke vars filmer lever kvar i nästan oförändrat skick är ADOX svartvita filmer som formulerades 1949. De tillverkas nu av Efke, och är favoritfilmer för många. Fotokemika, som gör Efkefilmerna hymlar inte om att det är ADOX-recept. Det ska de ha eloge för. :)
 

Bilagor

  • perutz.jpg
    perutz.jpg
    21.8 KB · Visningar: 1,264
Jag kör BARA Fuji, men jag känner mig inte lurad för det.. Jag tycker det är den bästa filmen och jag vet hur den funkar och i vilka lägen den kan svika.. Varför då byta? Har man hittat en film man är nöjd med och behärskar ser jag ingen anledning att pröva något annat.. Att den finns på alla bensinmackar är bara ett STORT plus... Tar filmen slut kan man handla på kredit på statoilkortet och det finns ofta 100, 200 och 400 ASA! Vad mer kan man begära?

Sen kan jag hålla med om att vi här bara rekomenderar fuji, agfa, kodak till nybörjare, men det har väl att göra med att det är störst och det finns nog inte bara en anledning till det!

Att Volvo, Saav, Audi (?) säljer mest i Sverige är knappast någon slump.. Kan det inte vara så att det är de mest prisvärda bilarna och att de är välprövade och därmed känner sig köparen trygg?!

Många äldre volvoägare har haft enbart volvo sedan den första modellen kom!

Kanske ett sidospår, men jag tycler det är en bra jämförelse!
 
Forslund skrev:
Jag kör BARA Fuji, men jag känner mig inte lurad för det.. Jag tycker det är den bästa filmen och jag vet hur den funkar och i vilka lägen den kan svika.. Varför då byta? Har man hittat en film man är nöjd med och behärskar ser jag ingen anledning att pröva något annat..


Att du är nöjd med ett fabrikat utesluter inte att du kan bli nöjdare med ett annat..
 
Jonas, givetvis ska du fortsätta med Fuji om du känner att deras filmer är bäst enligt din smak! Det är ju utmärkt att de är lätta att få tag i.

Det är det senare som inte är bra för mig, då jag gillar Agfa Optimas färger bättre. Jag hittar tyvärr denna film väldigt sällan i butiker.

De färgfilmer jag använder är till 99% Fuji. Mest Superia 100 och 400, men även Reala när jag har råd. Det är ju en dyr film. Superia 400 är helt klart en suverän film i den kensligheten.

Nu har jag dock tänkt "nu fan ska jag ge Agfa en chans!" och ska beställa några rullar Optima 100 nästa gång jag beställer film. ;-)
 
Själv är jag Agfakille.

Problemet är att jag alltid måste beställa hem film om jag vill ha Agfachrome RSX. Fast, YFO säger att de kommer ha den i lager igen, verkar som vi är tre fotografer i Malmö som använder filmen.

Lustigt, 1996 stod jag och Roland Reiman för 25% av all Agfaförbrukning på YFO i Malmö. Då kände man sig kaxig även om jag visste att totalförsäljningen var låg.

Minns någon Barfen 100?

Ferrania? Kan det vara gamla 3G som sedan blev Scotch. Skall kolla.

http://www.ephotozine.com/news/fullnews.cfm?NewsID=1192
 
Klart det inte utesluter att jag skulle bli mer nöjd med något annat.. Men man kan nog säga att det är inarbetat! Jag är van med filmen och vet vad den presterar.. Det tar ju ett tag att lära känna en film och orkar inte börja om från början, när jag redan är nöjd.
Jag tycker att filmen har de finaste färgerna och finaste kornet..

Kan man inte ha ett galleri med olika filmer så man kan jämför färger osv.. Skulle vara intressant att se skillnaderna, även om skärmen kanske inte gör dem rättvisa!

Ibland köper jag agfa film, men det är mycket sällan!
 
Diafilm

Det tar tid att köra in sig på filmer och då man hittat en eller flera filmer då håller man sig till dessa. Jag har provat massor av olika fabrikat och fått olika uppfattningar om dessa filmer. Perutz, Agfa, Kodak, Fuji, Konica är bara några av dem. Det viktiga är ju att det finns nåt kvar på dia även senare. Det är även kavlitetsskillnader på samma filmer. Under 60-talet använde jag ofta Agfa CT18 som var en storsäljare då, en hel del av dessa bilder har försvunnit nu, men faktiskt så har de flesta klarat sig. Nu kan jag ju inte jämföra med hur dom en gång sett ut men det är bra i alla fall. Perutz filmer däremot har bleknat bort och kommer att försvinna under en snar framtid. Min far tog dia på 50 talet och dessa är i de flesta fall nästa helt borta nu. Naturligtvis vet jag att det beror på hur man förvarar dian om de ska få någon livslängd. Allt jag har i min ägo nu har legat i magasin i mörker men inte under kylförvaring.

Under 70-80 talet blev det mycket Agfa RS och Kodak Ektachrome filmer och dessa verkar ännu klara sig.

Mina val i dag av filmer är i hög grad av det jag har lärt mig. Nu är det mest Velvia och jag blir glad när det kommer en snabbare film av det fabrikatet. Det viktiga är dock att bilderna finns kvar.
 
Blev rätt tolkad :)

Ohoj tänk vad lite sömn kan åstakomma. Go och glad kexchocklad, nej skämt och sido. Roligt att läsa folk tolkade mig rätt.

Lika roligt att se det finns fler som vågar testa andra fabrikat. Som flera också redan skrivit är du nöjd och glad med det fabrikat du kör med. Fortsätt med det om det känns rätt. Men vill du prova varför då inte prova andra märken ?

Själv är jag nog allätare av film men jag antar det är ett typiskt nybörjar syndrom :) Ett tag var det mycket Kodak. Sedan blev det Fuji och efter de AGFA. Alla fabrikaten har sina för och nackdelar. Lite av charmen i att fotografera faktiskt.

Mikael: Riktigt skoj att läsa okända B films tillverkaren Ferrania slog drakarna på fingrarna. Wow skoj skoj skoj... Något för alla freak att bita i ;-)

Jonas: Vilken bra idé att lägga ut bilder tagna på samma motiv och med samma förutsättningar fast med olika filmer. Vore verkligen något för Fotosidan att skapa tycker jag. Fler än jag vore nog oerhört nyfiken att på ett enkelt sätt få se vilken film som skulle passa just min smak. För visst är filmvalet lika mycket tycke och smak som någon jämförde med att folk väljer bilmärken mest efter just tycke och smak. Givetvis finns plånboksaspekten med i det hela.

//Håkan
 
Senast ändrad:
Forslund skrev:
Kan man inte ha ett galleri med olika filmer så man kan jämför färger osv.. Skulle vara intressant att se skillnaderna, även om skärmen kanske inte gör dem rättvisa!

Det vore mycket intressant. En testtavla fotad i dagsljus vore bra. Aktuell fotografi elelr Foto hade ett sådant test, men det var mycket länge sedan nu.
 
J. Patric skrev:
Det vore mycket intressant. En testtavla fotad i dagsljus vore bra. Aktuell fotografi elelr Foto hade ett sådant test, men det var mycket länge sedan nu.

Jag tänkte mig något lite större.. Kanske ett galleri där man kan välja vilka filmer man vill jämföra, liknande man kan göra på pricerunner.com men där jämför man pris och funktioner på prylar.
Ett galleri med all möjlig "A" och "B" film..
 
Forslund skrev:
Jag tänkte mig något lite större.. Kanske ett galleri där man kan välja vilka filmer man vill jämföra, liknande man kan göra på pricerunner.com men där jämför man pris och funktioner på prylar.
Ett galleri med all möjlig "A" och "B" film..

En sida med frames kanske, där man klickar på länkar med olika filmer, så får man fram den i var sin frame på skärmhalvorna och kan jämföra? Det vore inte dumt. Sedan samma med svartvitt.
:)
 
J. Patric skrev:
En sida med frames kanske, där man klickar på länkar med olika filmer, så får man fram den i var sin frame på skärmhalvorna och kan jämföra? Det vore inte dumt. Sedan samma med svartvitt.
:)

Låter som om vi kommit på något stort!!!! Nu väntar vi bara på att Jeppe eller David upptäcker det här så kanske vi får en klapp på huvudet:)!
 
Jag är ingen film expert och har inte testat jätte många olika märke, men är det inte så att man tänker på kvalité i längden. Alltså man vet att ex. fuji eller kodaks kvalitets kontorl är kanske bättre än de andras. Jag säger bara kanske! Och är det inte så att många film tillvärkare gör sina filmer i en och samma fabrik i England tror jag, fast jag mins inte vad företag heter. Blir inte koll på kvalité då lite sämmre?
 
Håkan, du skrev att du provade denna Solarisfilm i många olika ljusförhållanden. Men vad du inte berättar är om det är vid något tillfälle som filmen verkligen kommer till sin rätt. Eller omvänt, vid någon slags fotografering då man inte får ut det man vill ha.
Är den bra vid nattfotografering, vid porträtt, natur eller action? Typ.
 
Solaris

Kenneth: Jag undvek medvetet att svara just på dina frågor för ämnet film är så oerhört subjektivt. Men ok kör i vind jag ska försöka.

Kan inte annat än misslyckas ;-) Det bilder som jag tycker filmen passade mig bäst för är nog ändå natur bilder. Då jag bor vid havet blir det som du säkert förstår mycket bilder just där. För en film ska klara av att återskapa exempelvis en krävande solnedgång med varma och naturtrogna klara färger. Kräver verkligen sin film och här tycker jag Solaris FP 400 klarar sig väldigt fint.

Men som du förstår är det mina högst subjektiva omdömen om filmen. Andra personer kanske redan tycker det är en skitfilm ? Vad vet jag och ska jag vara helt ärlig var min poäng i inlägget mest att få folk att börja tänka. Få folk att våga prova annat och framför allt inte såga okända filmfabrikat jämsmed fotknälarna utan att själva först ha provat några rullar.

Mvh

//Håkan
 
Är inte Solaris 400 FP en negativ film? Beror inte resultatet i så fall till minst 90% på vilket lab som framkallar och kopierar?

Min erfarenhet är i vart fall att om det gäller negativ färgfilm så spelar det ingen roll viket fabrikat på film du använder. Laben gör urusla kopior i alla fall och det spelar ingen roll vilket lab du använder. (Nu är jag kanske lite elak men tyvärr så är det min erfarenhet).

När det däremot gäller diafilm så blir ju valet av film mer intressant. Precis som andra i denna tråd så använde jag mitten och slutet av 70 talet Perutz diafilm. Dessa bilder finns i stort sett inte kvar idag (bortblekta). Kodachrome, Agfachrome och Fujicrome bilder från samma tid ser dock fortfarande helt bra ut. Det är sådant som får i vaje fall mig att hålla mig till dessa tre fabrikat och i första hand Fuji.

Thomas F
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.