ANNONS
Annons

Varför inte analoga forum?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, var får man tag på kemikalier numera? För framkallning av film, Tri-X t ex. I förpackningar för småförbrukare. Negativen hade jag tänkt digitalisera. Jag använder stativet till min förstoringsapparat som reprostativ för avfotografering av gamla negativ. Det fungerar bra, men jag har inte provat med färgnegativ ännu. De har ju en röd filtrering i filmbasen som måste korrigeras. Man får ta sig tid att testa.

Hej Karl !
Niklas har givit dig förslag på utländska firmer för inköp av kemi. Bra att känna till är väl att:
-utanför EU tillkommer tull avgift. Hur man räknar ut det finns på denna länken www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html Denna fråga har ju varit upp ett antal gånger nu.
- inom EU ingen tull avgift. Utan bara vad säljaren vill ha i frakt.MEN kom också ihåg att många utländska precis som Photax i Nybro har en fast avgift,kallade frakt .Vidare finns det firmor i tex England som inte sänder under en viss inköps summa.
Sist men inte minst så om att köpa kemi från tex Silverprint: (direkt från deras hemsida på engelska)
"Can you ship chemicals outside UK?
While Silverprint aims to supply as wide a range of photo materials as possible to as many territories as possible, we are totally committed to safe and legal practices, and for this reason we are unable to ship any raw chemicals outside the borders of the UK
Numerous restrictions and regulations govern the international transport of chemical products. This includes very specific requirements regarding labelling and packaging; in most cases primary and secondary packaging are required which meet rigid specifications.
This legislation imposes restrictions that make it impossible (at reasonable cost) to internationally ship small quantities of photographic chemicals legally. Conversely, to comply totally with the requirements would make these shipments uneconomical."
Jag köper kemi från utlandet, framför allt sådan mängd som räknas till storpack. När kronan är "stark" är det lönsamt. Vissa märken håller i stort samma pris uton som inom svedala

kapa inte tråden tack..

För övrigt belyser just detta behovet av ett bra uppbyggt "analogtforum"

Hej Eric!
Jag vet att du inte syftade på mig när du skriver "kapa inte tråden tack.." Möjligen det var fel av mig att svara Karl? Men detta kanske utgör en bra orsak för ett analogt forum. Dom utländska dito som finns kan man lätt "kopieras".
Något annat som jag efterlyst är en "databas" med svar på dom mest vanliga frågorna som kommer upp ständigt och jämnt. Naturligtvis med nödvändighet. Därför att det tillkommer ny till analog fotografering. Hur man skulle lägga utt en sådan "databas" kanske FS kan klara ur. Men är det inte något ?
Sedan önskar man att i ett analogt forum också blev en anständigare ton i skrivadet ibland. Nu får jag säkert en atack om detta. För så är det ju att dom som är "digitala" håller på sitt och motsatt om "analoga". Jag menar att det är upp till var och en vilken teknik man använder för att få fram sin bild. Jag behöver inte "slå någon i huvuet" för om någon annan gör på ett annat sätt osv.
För mig är det bilden som är det viktiga inte alltid medlen. Trots ett antal år med fotograferingen så känner jag en utmaning i försöken att skapa bilder. Den dagen då det blir mer transpiration än inspiration i detta bildskapande- ja då lägger jag ut min fotoutrustning till försäljning här på FS.
Jag känner ingen sådan transpiration ännu.
Må väl alla i fotovärlden.

Jag försökte mig på samma sak för ett tag sedan i denna tråd. Som ni ser blev responsen minst sagt skral. En av anledningarna tror jag beror på var entusiasterna för denna genre uppehåller sig på FS. Bland bloggar och bildpooler syns dom frekvent. För att få mer uppmärksamhet och stöd behövs lite lobbande direkt i förekommande bloggar.

Personligen har jag svårt att finna argument för att inte skapa en separat del för analogt. Men jag innehar inte information om redaktionens tekniska resurser. Det vore bra om redaktionen kunde föra en dialog med oss i den här förfrågan. Tyvärr, tror jag att trådens placering under rubriken "Efter exponeringen" inte är rätt plats för att redaktionen ska upptäcka den. Av den orsaken ber jag att den flyttas till lämpligare plats.

Skulle det inte kunna funka att slänga ihop "Retrokameror" och lite andra rubriker som omöjligt kan ha med digitalt att göra i ett analogt forum? Det känns som att det finns en hel del som oundvikligt handlar om analogt foto men det ligger utspritt nu.

Antagligen

redaktionen sket i det och trodde att alla går på el och älskar pixlar. :) Det kan vara så också att de hoppades på att alla som kan något annat kommer att försvinna helt.

Senast ändrad:
Kan ju vara så att de inte läser trådarna utan att man påminner om det. Men förslag under fotosidan.se (som svänglyse lade sitt under) bör man väl läsa? Ävenfast förslaget kom i juli, semestermånaden?

Kan ju vara så att de inte läser trådarna utan att man påminner om det. Men förslag under fotosidan.se (som svänglyse lade sitt under) bör man väl läsa? Ävenfast förslaget kom i juli, semestermånaden?

Det finns väll en moderator i det här bygget eller bara skiter i det hela och vill att det ska skapas krig mellan pixelälskarna och groddälskarna. Ett slags av lobbying för det digitala och även tillåta att några gör fri reklam till sitt eget företag utan att betala för det.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar