millhouse
Aktiv medlem
Jo, var får man tag på kemikalier numera? För framkallning av film, Tri-X t ex. I förpackningar för småförbrukare. Negativen hade jag tänkt digitalisera. Jag använder stativet till min förstoringsapparat som reprostativ för avfotografering av gamla negativ. Det fungerar bra, men jag har inte provat med färgnegativ ännu. De har ju en röd filtrering i filmbasen som måste korrigeras. Man får ta sig tid att testa.
Hej Karl !
Niklas har givit dig förslag på utländska firmer för inköp av kemi. Bra att känna till är väl att:
-utanför EU tillkommer tull avgift. Hur man räknar ut det finns på denna länken www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html Denna fråga har ju varit upp ett antal gånger nu.
- inom EU ingen tull avgift. Utan bara vad säljaren vill ha i frakt.MEN kom också ihåg att många utländska precis som Photax i Nybro har en fast avgift,kallade frakt .Vidare finns det firmor i tex England som inte sänder under en viss inköps summa.
Sist men inte minst så om att köpa kemi från tex Silverprint: (direkt från deras hemsida på engelska)
"Can you ship chemicals outside UK?
While Silverprint aims to supply as wide a range of photo materials as possible to as many territories as possible, we are totally committed to safe and legal practices, and for this reason we are unable to ship any raw chemicals outside the borders of the UK
Numerous restrictions and regulations govern the international transport of chemical products. This includes very specific requirements regarding labelling and packaging; in most cases primary and secondary packaging are required which meet rigid specifications.
This legislation imposes restrictions that make it impossible (at reasonable cost) to internationally ship small quantities of photographic chemicals legally. Conversely, to comply totally with the requirements would make these shipments uneconomical."
Jag köper kemi från utlandet, framför allt sådan mängd som räknas till storpack. När kronan är "stark" är det lönsamt. Vissa märken håller i stort samma pris uton som inom svedala