ANNONS
Annons

Varför inte analoga forum?

Produkter
(logga in för att koppla)

cbcgbg

Ny medlem
Varför finns inget forum för analog fotografering i allmänhet? Det är ju så mycket mer än bara mörkrummet...På de större fotoforumen som rangefinderforum, apug, photo.net finns det ju flera olika forum för analog foto, t ex ett mellanformatsforum, 35mm forum, storformat, inskanning av negativ etc. Jag tror det finns många inklusive mig som skulle uppskatta att analogfoto fick det utrymmet det förtjänar i forumen. Vi är många som sysslar med analog foto och avsaknaden av svenska diskussionsforum är trist.

Intressant förslag, jo det vore trevligt. Men jag är rädd att intresset tyvärr är för litet..

Jag skulle också uppskatta ett analogt forum även om jag inte fotar lika mycket analogt idag som för några år sedan och att jag inte soppar film längre och inte gör handprintade kopior utan skannar negen och skickar filen/erna till profslabb för utskrift. Det finns ändå mycket att diskutera om när det gäller analog fotografering och efterprocesserna

Jag saknar det också

kan ta på mig att starta ett om intresse finns. någon som har en åsikt om vilka ämnen som skulle finnas?

Kameror

Småbildskameror
Mellanformatskameror
Storformatskameror
Polaroid/direktbildskameror
Övriga format
Kameratillbehör

Film

Svart/Vit Film
Negativ Färgfilm
Positiv Färgfilm (Dia)
Infraröd & Grafisk film
Polaroid/Direktbildsfilm

Mörkerum

Filmframkallning S/V & färg
Svart/Vitt Fotopapper
Färgpapper
Förstoringaspparater och övrig mörkerrumsutrusning

Övrigt

Scanning
Montering & Förvaring
Studiotillbehör
Litratur
Övrigt
Köp & Sälj

Jag tycker att det är bra som det är. Se på denna forumkategori om mörkrum t.ex, där det kan gå dagar mellan nya postningar. Fler forumkategorier gör det bara mer utspritt och mer tomt.

Däremot tycker jag att kategorin "Retrokameror" kan byta namn till "Analoga kameror".

Håller med Patric om att det är lite kantigt med begreppet retrokameror, som alltså är tillverkade före 1960.
En Hasselblad 500 c/m från 70-talet är lika gammalmodig som en 500c från 1956.
En Leica M4-2 från 1976 är lika retro som en M2 från 1958.
Analog fotografering är retro, oavsett verktyget.

Håller med Patric om att det är lite kantigt med begreppet retrokameror, som alltså är tillverkade före 1960.
En Hasselblad 500 c/m från 70-talet är lika gammalmodig som en 500c från 1956.
En Leica M4-2 från 1976 är lika retro som en M2 från 1958.
Analog fotografering är retro, oavsett verktyget.

Eller en tvåögd Rollei från 1961 och framåt. De uppdaterades inte mycket förrän i mitten på 80-talet, men även då var optiken densamma.

Många tycker dessutom att det är roligare att fotografera med helmanuella kameror när de vill använda film, istället för de mer moderna som i stort sett är som digitala kamerorna fast med film istället för sensor. Jag gillar egentligen inte uttrycken "retro" och "nostalgi" i sammanhanget, eftersom film lever som vanligt för mig, även när jag använder kameror från 1920-30-talet. Så kategorin borde bli en allmän kategori för "analoga" kameror. Oavsett om man fotar med film för retrokänslans skull eller helt enkelt bara gillar tekniken, så har de ju filmbruket gemensamt oavsett om utrustningen är från 1935 eller 1990.

Visst vore det en fördel om alla de här analoga frågorna låg under en särskild huvudrubrik för analogt! Oavsett hur lite eller mycket som diskuteras. Sen har jag skrivit till fotosidans redaktion om att de bevakar analoga nyheter dåligt, men tydligen skriver man bara om de får pressreleaser och liknande. Fick till svar att jag själv kunde skriva om de nyheter jag får veta och skicka till fotosidan på deras editdesk men jag vet inte om jag har lust att göra sånt gratis. De tjänar ju pengar på den här sajten och då vill man inte jobba ihop till deras levebröd utan ersättning.

Digitalt började vi med redan 1976, när Canon satte en mikroprocessor i AE-1, istället för dedicerad analog (!) elektronik i föregångaren EF.

Det verkar ju inte finnas ett superstort interesse, men jag börjar snickra på ett så får vi se. Ingen som har någon åsikt om hur trådarna ska se ut?

Det verkar ju inte finnas ett superstort interesse, men jag börjar snickra på ett så får vi se. Ingen som har någon åsikt om hur trådarna ska se ut?

En tråd,för att börja bakifrån och framåt,är att få en uppfattning om hur den aktuella marknaden ser ut idag för analoga fotograferandet.Hur ser film tillverkningen ut, vilka märken finns kvar i dom olika formaten, är det olika utbud i Europa kontra Sverige, hur ser analoga kameratillverkningen ut, finns det nyproduktion överhuvudtaget,eller är det bara att söka på tradera på dom hundratalen sorterna på begagnat.
Vilka firmor servar än dia, negativ, svartvitt etc
Ja det var litegrann...

Innan det snickras och planeras kanske det vore på sin plarts att försöka förankra det här hos redaktionen? Annars är det väl knappast någon idé att lägga ner arbete, om det inte skulle falla redaktionen i smaken menar jag? Den här tråden läser de knappast då den ligger under "Analoga mörkrummet". Lägg in det här istället:

www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=6

Där kan man föreslå ändringar och förslag till att utveckla fotosidan. Och det forumet tror jag de brukar ha rätt bra koll på

Steg ett är väl rimligen att åka aktiviteten på de befintliga analoginriktade forumsdelar som finns här.

Hur ska det gå till när det bara finns ett enda sådant analogt forum? Och då endast det som heter "Det analoga mörkrummet". Här kan vi inte lägga in diskussioner om t.ex scanning av film, analoga kameror mm. Idén var väl att detta enda forum skulle utökas till flera, så att alla analoga frågor kom under just analogt med ett antal underrubriker, och inte som idag utspritt på flera andra forumrubriker och uppblandat med diverse annat. Svårt att hitta det som är analogt då.

Det går väl, iaf i mitt tycke, helt utmärkt att använda denna forumsdel till mer än bara diskussioner om vilka kemikalier som är bra till vilken film et.c. T.ex. borde ju scannerdiskussioner utan problem kunna passa in här. Om nu förslaget är att ändra beskrivningen så att det explicit täcker in mer av det analoga så är jag helt klart okej med det. Att tro att diskussionerna ökar genom att sprida diskussionsämnet är en naiv tanke, däremot. Den stämmer först och främst dåligt överens med den empiri jag sitter inne med.

Om vi kan få fotosidans redaktion att byta rubrik på det här forumet från "Analoga mörkrummet" till "Analoga forumet" eller liknande och dela upp det i några få passande underrubriker, och samtidigt fick fotosidans redaktion att informera om detta så att alla medlemmar vet att det nu finns ett enda forum för alla anloga frågor, då kan jag hålla med dig. Därför är det väl mycket smartare att först försöka få redaktionen att var med på noterna, eller hur?

Edit: Problemet är ju idag att alla dessa analoga forumtrådar är just utspridda, för att ett sådant gemensamt analogt forum saknas, och det var detta trådskaparen ville råda bot på.

Senast ändrad:
Jo, var får man tag på kemikalier numera? För framkallning av film, Tri-X t ex. I förpackningar för småförbrukare. Negativen hade jag tänkt digitalisera. Jag använder stativet till min förstoringsapparat som reprostativ för avfotografering av gamla negativ. Det fungerar bra, men jag har inte provat med färgnegativ ännu. De har ju en röd filtrering i filmbasen som måste korrigeras. Man får ta sig tid att testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar