Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inga 5D Mk II i butikerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa mig en 5D Mk II men märker att den är slut och inte finns på lager hos nästan alla webbutiker. Börjar fundera på varför.

Något på G?

/Joakim
 
Finns hos Scandinavian Photos Stockholmsbutik (enbart hus), i deras Mölndalbutik i kit med 24-70/2.8 samt både hos deras Mölndal- och Malmöbutik i kit med 24-105/4...

-- Nicke
 
Okej, den fanns visst på ett par ställen trots allt. Jag ska ha med 24-70, dock.

Nåväl, lite skumt i alla fall att den är slut på nio av tio ställen. Men det beror kanske på populariteten, som sagt! :)

/Joakim
 
Ja visst är 5D populär, skulle själv vilja ha en. Men mycket sannolikt är den låga lagerhållningen en konsekvens av de kraftiga valutaförändringar som sker hela tiden.
 
Jag tänkte köpa mig en 5D Mk II men märker att den är slut och inte finns på lager hos nästan alla webbutiker. Börjar fundera på varför.

Något på G?

/Joakim

Butikerna har inte råd att ligga ute med pengar för dyra hus, så dem tar hem dem på beställning.
Sen har jag också pratat med återförsäljare som säjer att canon har svårt att få ut sina produkter
 
Det beror tydligen på att mängder med frakter har blivit försenade tack vare vulkanutbrottet på Island.
Varför det inte gäller alla kameror tex vet jag inte. Kan kanske bero på vilket lager de har på respektive kontinent.

Jag har en beställning hos Cyberphoto. Fick för mig att jag ligger på plats 26 någonting i kö.
De fick in nio stycken i maj.
Kul kul...
 
Det beror tydligen på att mängder med frakter har blivit försenade tack vare vulkanutbrottet på Island.
Varför det inte gäller alla kameror tex vet jag inte. Kan kanske bero på vilket lager de har på respektive kontinent.

Jag har en beställning hos Cyberphoto. Fick för mig att jag ligger på plats 26 någonting i kö.
De fick in nio stycken i maj.
Kul kul...

Aj då. Gjorde en beställning på en 5D när Cyberphoto körde sin 15-års kampanj nu i Maj.
När beställde du din?
 
Jag beställde min förra veckan.

Vad ingick i deras kampanj då? Var det ett lägre pris?

Men det troliga är nog att det börjar ramla in en hel del kameror nu kan jag tänka mig.


Jo. Det hoppas jag sannerligen, då man ville ha den till Midsommar.
Den var tillfälligt sänkt till 17 999;- under en hel dag.
Kan tänka mig att det rasslade till en hel del beställningar då. (27:e Maj).

Fick nyligen detta från kundtjänsten efter en ställd fråga från min sida.

"Vi har tyvärr inte fått något leveransbesked på kameran i dagsläget, vi uppdaterar så fort vi vet något mer". (10:e Juni)
 
Jo. Det hoppas jag sannerligen, då man ville ha den till Midsommar.
Den var tillfälligt sänkt till 17 999;- under en hel dag.
Kan tänka mig att det rasslade till en hel del beställningar då. (27:e Maj).

Fick nyligen detta från kundtjänsten efter en ställd fråga från min sida.

"Vi har tyvärr inte fått något leveransbesked på kameran i dagsläget, vi uppdaterar så fort vi vet något mer". (10:e Juni)

Har också en beställning liggande sen 1 juni (hus + 24-70 i kit) och såg att lagerstatus var ändrad till "2010-07-02" i går, men idag tillbaka till "Okänt"...

Någon som vet något? Kommer sommaren vara slut innan man kan förvänta sig leverans?
 
Beställde 5DMkII från Cyberphoto den 21maj och fick den igår. Jobbig väntan med väl värt det. =)
 
Eftersom jag var i Sthlm på jobbresa i början av veckan knallade jag iväg till Scandinavian photo på Kungsholmen. Inhandlade kamera plus objektiv och fick det direkt.

:)

/Joakim
 
Har inte varit något problem att få en kamera om man valt att köpa den hos någon som har den hemma, vilket varit många. Väljer man däremot någon som inte har det så får man ju vänta, inte konstigare än så.
 
Nu börjar kamerahuset vara riktigt slut på allvar, och fortfarande har inga leveranser rullat in i Sverige. Alla butiker ger samma svar när man fågar! "Leveransdatum okänt."

Själv så har jag bokat en 5D från Mediamarkt. Jag fick ett riktigt fint paketpris på kamerahuset, extra batteri och 16gb kort för 21.000:-

Hoppas bara att leveransen kommer snart! Jag börjar bli otålig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.