Annons

Varför ibland ingen genomskinlighet i övertoningskarta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har stött på ett beteende hos övertoningskartorna som jag tycker är underligt. Det fungerar likadant i CS3 och i Elements 3.
När jag öppnar en bild i något av programmen och väljer Nytt justeringslager > Övertoning (Gradient) så fungerar eventuell genomskinlighet i övertoningen som den ska, exempelvis i den övertoning i defaultuppsättningen som tonar från förgrundsfärgen till full genomskinlighet.
Men när jag väljer Nytt justeringslager > Övertoningskarta (Gradient map) så ignoreras all genomskinlighet. Alla färger i övertoningen har opacitet 100%, både i praktiken och i den grafiska illustration av övertoningen som visas när jag dubbleklickar på miniatyren för lagret Övertoningskarta för att öppna lagret.

När jag sedan efter att ha öppnat justeringslagret Övertoningskarta klickar på själva övertoningen och öppnar övertoningsredigeraren visas däremot all genomskinlighet i övertoningsredigeraren. Själva övertoningen innehåller alltså korrekt genomskinlighet, men den verkar inte vara applicerbar i justeringslagret Övertoningskarta, däremot i justeringslagret Övertoning.

Är det här ett programfel, eller är det så här övertoningskarta ska fungera, dvs ingen genomskinlighet?
Jag har letat i manualen, men inte hittat någon förklaring.

Mvh.
Lasse C

Ja, jag tror det är så den fungerar, jag använder den dock aldrig.

Men som Mats skrev, vad vill du åstakomma med den?

Precis som Rolf säger så är det olika saker

En övertoning är en fyllningseffekt som fyller ett område med en fyllning som går från en färg till en annan (flera färger kan definieras). Den slutliga "färgen" kan alltså vara transparent

En övertoningskarta är en slags "översättning" som mappar pixlarna i underliggande lager till de olika tonerna i kartan. I det fallet går det inte att ha transparenta "färger".

Precis som Rolf säger så är det olika saker

En övertoning är en fyllningseffekt som fyller ett område med en fyllning som går från en färg till en annan (flera färger kan definieras). Den slutliga "färgen" kan alltså vara transparent

En övertoningskarta är en slags "översättning" som mappar pixlarna i underliggande lager till de olika tonerna i kartan. I det fallet går det inte att ha transparenta "färger".
Tack för svaret! Då vet jag varför.

Till er som undrar, jag använder ibland övertoningskarta till att ge en bild en lätt toning. Exempelvis använder jag en övertoningskarta som går från en röd till en gul färg. Sedan ändrar jag blandningsläget för lagret med övertoningskartan till Overlay och drar ned opaciteten. Några få procent räcker oftast för att åstadkomma den effekt jag vill ha.
Genom att använda övertoningskarta kan jag alltså skapa en lätt toning av bilden med en färg för skuggpartierna och en annan för högdagrarna och låta dessa gradvis gå in i varandra. Eller jag kan använda tre eller praktiskt taget hur många färger jag vill. Vill jag använda en och samma färg över hela tonomfånget använder jag Solid Color istället.

Att kunna använda mig av en lägre opacitet, för en svagare effekt, i vissa delar av tonomfånget med hjälp av genomskinlighet i övertoningskartan hade varit användbart, men nu vet jag att det inte går. Det går som väl är att kringgå problemet och skapa den effekten genom att använda färger med lägre mättnad och ljushet 50% i de områden där jag vill ha en svagare effekt. Neutralt grå har ju ingen effekt med blandningsläget Overlay, så förmodligen ger den här metoden samma resultat som en viss genomskinlighet i övertoningskartan skulle ha gett.
Skillnaden blir att jag måste jobba med färgnyanserna och styrkan av deras effekt på samma skala i övertoningen. Hade det gått att använda genomskinlighet i övertoningskarta kunde jag fritt ha laborerat med styrkan hos effekten av övertoningskartan i olika delar av tonomfånget utan att behöva röra omkring bland färgerna, precis som man kan mixtra med genomskinligheten i en vanlig övertoning utan att behöva ändra något bland färgerna.

Mvh.
Lasse C

Hej igen!

Jag kan förresten rekommendera metoden jag beskrev som ett tips att skapa intressanta färg- och ljuseffekter i bilder. Det var inte så länge sedan jag kom på den, men sedan dess har jag varit ganska såld på den och använt den ofta. Kanske för ofta :).
Det går naturligtvis att använda vilka färger och blandningslägen som helst. Men det jag hittils har använt mest är en övertoningskarta med en övertoning från en mörk röd till en klar gulorange färg tillsammans med blandningsläget Overlay. Det fungerar bra till att intensifiera effekten av det gulröda ljuset från kvällssolen. Det fungerar till och med för att skapa effekten av kvällssol på bilder som är tagna i vanligt dagsljus.
Man kan ju också använda samma metod med ett enfärgat lager med en klar gulröd färg. Så gjorde jag tidigare. Men jag tycker att en övertoningskarta från rött till gulorange ofta ger ett bättre, intressantare och mer realistiskt resultat.

Mvh.
Lasse C

Jag kom på att det finns ett knep att komma åt lite av det du efterlyser. Inte riktigt 100% så som du säger, men det finns ett knep att göra delar av övertoningskartan transparent...

Skapa din övertoningskarta så som du vill ha den i färg m.m.

Dubbelklicka sen på justeringslagret och Layer Styles visas.

Längst ner finns en ruta "Blend-If". Om du håller nere Alt och drar i t.ex. det ljusa reglaget så görs talar du om för PS att det ska finnas ett område i den ljusare delen av justeringen som ska bli transparent i ett övergående område. Trycker du inte ner Alt så delas inte reglaget och du får en skarp gräns vad som ska vara genomskinligt eller inte i din övertoningskarta.

Hoppas att det gav lite idéer om vad du kan göra

Skapa din övertoningskarta så som du vill ha den i färg m.m.
Dubbelklicka sen på justeringslagret och Layer Styles visas.
Längst ner finns en ruta "Blend-If". Om du håller nere Alt och drar i t.ex. det ljusa reglaget så görs talar du om för PS att det ska finnas ett område i den ljusare delen av justeringen som ska bli transparent i ett övergående område. Trycker du inte ner Alt så delas inte reglaget och du får en skarp gräns vad som ska vara genomskinligt eller inte i din övertoningskarta.
Hej!

Tack för tipset. Blend If är jag mycket förtjust i, och använder en hel del. Det är en kanonfunktion när man vill att ett justeringslager inte ska påverka hela tonomfånget lika mycket. Enkel och lättanvänd och ger mycket bättre resultat än att sitta och maska manuellt bland trädgrenar etc för att bara påverka himlen.
Jag vet inte om jag har använt den tillsammans med övertoningskarta, men det går ju naturligtvis.

Kan du inte posta ett exempel??
MVH//Christer
Jag hittade några bilder bland mina album där jag använt liknande tekniker:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1328698.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1319753.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1322746.htm

Tyvärr hittade jag ingen där jag använt övertoningskarta, men principen är densamma. Till de här bilderna har jag istället använt ett eller flera enfärgade lager med blandninglägena Linear Burn och Color Burn för att antingen intensifiera befintliga gulröda solljusfärger i bilden eller lägga till sådana där bilden hade ett nästan vitt solljus.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar