Annons

Varför har man ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

mandoouue

Medlem
Är helt och hållet nybörjare på alla dessa komplicerade ord ;) Har kollat lite på cyberfoto.se och sett att bilderna blir brusigare med högt ISO... Men varför har man då ens högt ISO? Är inte lågt ISO bättre? jag fattar ingenting =S ^^
 
När ljuset inte räcket till för en skarp bild, handhållet, så kan man vrida upp känsligheten (ISO) för att få kortare slutartid. Man klarar inte av att hålla en kamera stadigt med hur långa tider som helst. Annars finns inga fördelar när det gäller digitalt. Med film så får man ofta kornigare film ju högre känslighet, men kornet kan ökas eller minskas med annat också, som framkallare t.ex.
 
ISO är en förkortning för den internationella standardiseringsorganisationen. De standardiserar för en enklare tillvaro. Inom fotografins värld har de tagit fram standarder för känslighet och hur den ska fungera.
 
På riktigt...

ISO styr ljuskänsligheten i kameran.
ISO 100 är bra till bra ljus, dagsljus och liknande.

När det blir mörkare skulle slutartiden bli för lång utan mer ljuskänslighet och då kan man ställa upp ISO talet. ISO 1600 klarar sig med 1/16 av det ljus som behövs för samma exponering med ISO 100.

Priset man får betala är visst brus i bilden (som inte hade blivit någon bild alls på ISO 100 eftersom slutartiden blivit så lång att allt blev blurrigt).

Man har alltså ISO för att kunna fota i sämre ljus helt enkelt. Det motsvarar att byta mellan olika ASA på film förr i världen när det bara fanns engångssensorer på rulle.
 
Skillnaden mellan 100 och 1600 ISO ljuskänslighet är 1/4 och inte 1/16. En fördubbling av ISO-värdet medför en halvering av tiden för att få rätt exponering. Stegen blir då i 4 etapper, 100-200 200-400 400-800 800-1600, alltså 4ggr. Eller tänker jag helt galet?
 
Graal skrev:
Skillnaden mellan 100 och 1600 ISO ljuskänslighet är 1/4 och inte 1/16. En fördubbling av ISO-värdet medför en halvering av tiden för att få rätt exponering. Stegen blir då i 4 etapper, 100-200 200-400 400-800 800-1600, alltså 4ggr. Eller tänker jag helt galet?

galet...
4 steg, halvering varje gång

1/2 * 1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/16
 
Ja, jag tänker nog galet. Är lite för insnöad i de fotografiska exponeringsstegen och tänker 4 steg som 1/4 ljusskillnad. Ursäkta mitt feltänk....
 
Hej Manda.
Iso-talet på kameran kan man ställa in efter olika ljusförhållanden. När det är ljust ute behöver man inte så höga iso-tal..där brukar det gå bra att använda iso-tal mellan 100-400iso. Däremot inomhus och kvällar behöver man mera iso-tal..mellan 400-uppåt. Varför?? Iso-talet har ett förhållande till exponeringen..helst skall man exponera kameran så att ingen skakningsoskärpa uppstår. Det är lätt att få det inomhus/kvällar eftersom det är mörkare då. Skakningsoskärpa får man oftast av att man har långa exponeringstider.
För att undvika skakningsoskärpa och långa exponeringstider kan man höja iso-talet på kameran. Genom att göra detta får man snabbare exponeringstider och undviker därmed skakningsoskärpa. Det finns vissa "regler" som säger att man ..t.ex. inte skall ha exponeringstider under brännvidden på det objektiv man använder.
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.