ANNONS
Annons

varför går det inte att ändra till autofokus?!

Produkter
(logga in för att koppla)

kimmie

Medlem
jag har en nikon d3000 sen några månader tillbaks. jag har nu ett nytt obejktiv, nikon AF nikkor 70-300 1:4-5.6G. när jag satte på objektivet ändrades det från auto fokus till manuell. det går inte att ändra tillbaka. jag är ej en van fotograf, eller skicklig för den delen så jag har ett stort problem - jag kan inte ta bilder med manuell fokus. hur gör man för att ändra tillbaka till auto? (jag hade ett annat 18-55 objektiv innan och om man sätter på det blir det auto fokus igen, så det måste vara objektivet som orsakar detta)

jag har en nikon d3000 sen några månader tillbaks. jag har nu ett nytt obejktiv, nikon AF nikkor 70-300 1:4-5.6G. när jag satte på objektivet ändrades det från auto fokus till manuell. det går inte att ändra tillbaka. jag är ej en van fotograf, eller skicklig för den delen så jag har ett stort problem - jag kan inte ta bilder med manuell fokus. hur gör man för att ändra tillbaka till auto? (jag hade ett annat 18-55 objektiv innan och om man sätter på det blir det auto fokus igen, så det måste vara objektivet som orsakar detta)

I nikon D3000 finns det ingen inbyggd autofokusmotor, alltså måste objektiven heta AF-S för att de ska ge autofokus då dessa objektiv har inbyggd motor :)

jag kan inte ta bilder med manuell fokus.

Har du provat? Längst fram på objektivet sitter fokusringen. Vrid på den tills du får en klar bild, bara! Du får också litet hjälp av en grön lampa som blinkar till när du har rätt fokus inställd. Öva litet, så ska du se att du kan få helt OK bilder.

Som föregående inlägg berättar, så har ditt nya objektiv ingen autofokusmotor i sig, vilket ditt kamerahus inte heller har. Resultatet är att du inte får någon autofokus alls. Ditt 18-55 har motor (vilket indikeras av beteckningen AF-S) så där funkar det som det ska. Detta är inget fel på din D3000, bara ett sätt att göra de små Nikonkamerorna (40/60/3000/5000) billigare, mindre och lättare.

Lycka till!

Per.

Har du köpt objektivet helt nyligen, så kanske du kan få lämna tillbaka det. Eller byta till ett med autofokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar