Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fungerar inte Raynox 250 på min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag har en Panasonic FZ1000 och skaffade ett Raynox 250 för att kunna ta bra makro-bilder. Men det fungerar inte alls och jag undrar vad jag gör för fel?

Om jag inte zoomar alls och använder Raynox 250 så syns motivet "inringat" av linsen, se bild. Om jag istället zoomar in blir det inget resultat alls, det blir inte något motiv överhuvudtaget. Jag testade mot blad på en krukväxt inomhus men har också testat linsen utomhus men resultatet är lika dåligt.

Jag använde mig av autoläge för att det inte skulle finnas några ändringar av inställningarna. (Resultatet är likadant om jag använder programläget.)

Ska inte den här linsen vara ett smidigt sätt att få bra makrobilder?
 

Bilagor

  • P1260826.JPG
    P1260826.JPG
    4 MB · Visningar: 15
  • P1260828.JPG
    P1260828.JPG
    5.2 MB · Visningar: 14
Jag har en Panasonic FZ1000 och skaffade ett Raynox 250 för att kunna ta bra makro-bilder. Men det fungerar inte alls och jag undrar vad jag gör för fel?

Om jag inte zoomar alls och använder Raynox 250 så syns motivet "inringat" av linsen, se bild. Om jag istället zoomar in blir det inget resultat alls, det blir inte något motiv överhuvudtaget. Jag testade mot blad på en krukväxt inomhus men har också testat linsen utomhus men resultatet är lika dåligt.

Jag använde mig av autoläge för att det inte skulle finnas några ändringar av inställningarna. (Resultatet är likadant om jag använder programläget.)

Ska inte den här linsen vara ett smidigt sätt att få bra makrobilder?
Prova att använda manuell fokus, och se till att kameran INTE är i makroläge. Hjälper det?
 
Vill du inte ha ändringar av diverse variabler så ska du köra helt manuellt.

Jag gissar att denna inte har några kontakter så din optik blir troligen helt manuell.
 
Vill du inte ha ändringar av diverse variabler så ska du köra helt manuellt.

Jag gissar att denna inte har några kontakter så din optik blir troligen helt manuell.
Jag misstänker att Ann-Cathrine har valt autoläget för att exponeringen ska hållas konstant snarare än parametrarna.
 
Använd linsen mellan 75-400 mm på din zoom. Det blir bara skarpt på ett avstånd-ca. 20-35 cm beroende på hur skärpan är inställd. När du ska hitta fokus så behöver du inte att fokusera utan istället röra kameran tills du hittar fokus. Om du vill fokusera ska du först hitta avståndet och sedan kan du (om kameran är tillräckligt bra på det) använda autofokusen för att kompensera dina ofrivilliga rörelser. ANVÄND inte mer än 200 mm zoominställning före du har lärt dig och tränat. Vid större brännvidd blir förstoringen ganska stor och det är svårt att hitta fokus. Jag har använt raynoxen på Fz-300 som har lite mindre zoomomfång (upp till600mm) och det fungerar utmärkt men autofokusen (alltid inställd på AF-C) är inte särskilt lätt att använda.

Börja med att ställa in zoomen på ca 75_100 mm, skippa fokuseringen och börja träna. Det blir riktigt bra kvalitet på makrobilderna!

Och som nämndes så ska du inte använda makroläget utan det vanliga läget,
 
Autoskärpa borde väl funka? Gör det för mig. Men som sagt ska du nog inte använda makroläge. Men den finns andra skäl till att fokusera manuellt. Vid stora förstoringsgrader kan det vara lättare att ställa skärpan ungefär och sen "gunga in" den. Det vill säga du rör dig försiktig närmare och längre ifrån objektet tills du känner att skärpan sitter där du vill ha den. MInimala rörelser bara.

Det finns två anledningar till vinjettering, som det kallas när du får det där runda hålet med mörka kanter. I ditt fall beror det säkert på att du provade med vidvinkel. Men det kan också bero på att diametern på frontlinsen på objetivet är märkbart större än diametern på Raynoxen. Det är nog inte troligt i ditt fall.

Jag var felinformerad och trodde Raynox skull funka till mitt Olympus 12-40, vilket jag borde ha begripit att det omöjligt kan göra med tanke på storleksskillnaden. Nu gråter jag inte jättemycket, för det funkar till den lilla Sonyn och andra ojektiv jag har för Olympus. Och vid 40mm är vinjetteringen inte så stor, så man kan beskära. Tyvärr är den oliksidig, vilket ställer till det lite.
 
Så vad som händer på bilden är alltså att kameran försöker att macro fokusera på själva Raynox försätts linsen är min teori och inte passera optiken.
 
Raynoxlinsen vinjetterar även på mitt Nikon Z 24-200mm. Dock inte på de fasta objektiv jag har använt den till. Man får lösa det genom att beskära bilderna. Gissningsvis beror det på objektivens olika linsdesign, och inte mycket man kan göra åt. AF funkar dock problemfritt för mig med linsen på, förutsatt att man ligger inom rätt arbetsavstånd, som Tony beskriver.
 
Man får också tänka på att skärpedjupet blir extremt kort med raynox-linsen på. Att använda manuell fokus och "gunga" in rätt punkt för skärpa är nog det bästa sättet att lära sig använda den.
 
Jag har den där försättslinsen. Funkar bra på viss Nikonoptik, men inte på alla jag har. Samma problem som du har. Vet inte varför.
 
Det är inte samma avstånd mellan filtergängan och yttersta linsen på alla objektiv och brännvidden spelar säkert in också.
 
Autoskärpa borde väl funka? Gör det för mig. Men som sagt ska du nog inte använda makroläge. Men den finns andra skäl till att fokusera manuellt. Vid stora förstoringsgrader kan det vara lättare att ställa skärpan ungefär och sen "gunga in" den. Det vill säga du rör dig försiktig närmare och längre ifrån objektet tills du känner att skärpan sitter där du vill ha den. MInimala rörelser bara.

Det finns två anledningar till vinjettering, som det kallas när du får det där runda hålet med mörka kanter. I ditt fall beror det säkert på att du provade med vidvinkel. Men det kan också bero på att diametern på frontlinsen på objetivet är märkbart större än diametern på Raynoxen. Det är nog inte troligt i ditt fall.

Jag var felinformerad och trodde Raynox skull funka till mitt Olympus 12-40, vilket jag borde ha begripit att det omöjligt kan göra med tanke på storleksskillnaden. Nu gråter jag inte jättemycket, för det funkar till den lilla Sonyn och andra ojektiv jag har för Olympus. Och vid 40mm är vinjetteringen inte så stor, så man kan beskära. Tyvärr är den oliksidig, vilket ställer till det lite.
Det borde fungera till ditt 12-40 (men förstoringen blir inte så stor med så kort brännvidd) men du behöver zooma ut till tele (40 mm). Jag har använt det till objektiv med upp till 68 och 72 mm filtergänga utan att det vinjetterar. Det fungerar alltså med teleobjektiv även om filtergängan är större än linsen (man förlorar dock lite ljus men inte mycket och man märker det inte ens). Mitt favorit objektiv att använda den till är RF 100-400 och det blir riktigt skarpt helt utan mörka hörn. Med den kombon får jag, genom att använda zoomen, ca 0,75-2,5 gångers förstoring. Och så kan man behöva använda en stepring mellan flitergängan och raynoxen om filtergänga är för stor. Klämanordningen går ju att ta bort och raynoxen har en egen filtergänga.
 
Senast ändrad:
Men nu gör den inte det. Kanske ska tillägg att det är DCR-150 jag har. Kanske funkar DCR-250 bättre.

Och objektivet är MFT, så längre än de 70mm FF Raynox rekommenderar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar