Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför dia?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag läst genom denna tråden och det är väldigt intressant läsning för en nybörjare. Jag kommer att införskaffa en EOS 33a och blev faktiskt intresserad av att fotografera med diafilm istället för vanlig film.
Jag läste fördelarna och dom verkar vara ganska många, inte bara att man kan visa dom på vita duken utan även att bildkvalitén är bättre och mångsidigare i färger och kontraster.

Nu är min största fråga som delvis besvarades men som jag måste ställa igen:
Om jag framkallar som dia och sedan vill ha ut dom på papper UTAN KONSTIGHETER, är det möjligt?
Utan konstigheter menas att jag går med mina dia-slides till ett framkallningsställe och sedan får jag dom på papper några dagar senare.

Sista frågeställningen är priset. Vad kostar ett helt flöde? Alltså film + dia framkallning + pappersframkallning / rulle ?

Tacksam för svar!

Mvh

Dennis
 
I något engelskspråkigt forum var det någon som besvarade samma fråga som den här tråden börjar med, med "Because they look so darned good.". Utmärkt sammanfattning, tycker jag.

När man inte klantar bort exponeringen, då...
 
Något som jag tycker är värt att ta upp är också att felmarginalen är mindre när man fotograferar med dia. Vid fotografer med "vanlig" film kan man över- repsektive underexponera i fler steg utan att det kanske märks i den utsträckning som det gör vid fotografer med diafilm.

Kostnad
Film - Kodak EliteChrome - ca 45-50:-
Denna film gillar jag bäst, tycker den ger ett otroligt bra tryck i färgerna till ett lågt pris.

Framkallning - ca 40:- oramat, ca 100:- för färdigramade bilder.
Jag föredrar att rama själv, minimerar risken för förstörda bilder.

Papperskopior - beroende på storlekar, till normal 10x15 är det ca 2:50-3:- per bild.
 
Tack! Då ska jag testa dia nu i början och så får tiden utvisa vad jag tycker om dia. Jag blev ju introducerad i det digital träsket =) och jag tar säkert saker för givet som man måste beakta vid analog fotografering. Tex att man måste ändra film beroende på var man fotograferar, inomhus/låg belysning en film, natur/landskap en annan.

Stefan, det du säger om pappers-framkallning. Gäller det för pappersframkallning från diaformatet eller från neg-film till papper?
För om jag lämnar mina inramade diabilder till ett lab och får ut dom på 10x15 papper för 2-3 kr så låter det ganska billigt och överkomligt.
 
Prisexempel

Ett litet prisexempel... Scandinavian photo säljer trepack av Fuji's Sensia 100 inkl framkallning och ramning (med fujifilms fotopåsar) för summa 299 riksdaler. Ett lagom dyrt "prova på dia"-paket kanske?

Lev väl!
/Tomas
 
Lionheart skrev:
Stefan, det du säger om pappers-framkallning. Gäller det för pappersframkallning från diaformatet eller från neg-film till papper?
För om jag lämnar mina inramade diabilder till ett lab och får ut dom på 10x15 papper för 2-3 kr så låter det ganska billigt och överkomligt.

Det gäller framkallning från dia till papper. Nu är det ett tag sedan som jag framkallade i just det formatet, Jag brukar dra upp mina bilder i större format direkt om jag framkallar till papper.
Kan ju tillägga att på de flesta framkallningställena så gäller - ju fler dia till papper du framkallar desto lägre blir styckpriset.
 
Jag vill komma med en idé även om jag är total rookie...

Jag kommer uteslutande köra dia i framtiden.
Min första rulle framkallad VELVIA 50.

Priset 49:/rulle 36 exp. innebär att du får ett ark med filmremsor av din rulle. Köp egna CS-ramar (50:-/100), förslagsvis, (GEPE dyrare) klipp själv o rama in, plättlätt.
Kolla mot lampa/ljusbord med nån slags förstoring och du inser att det är "förtrollande".

Sen om du vill ha på papper så valde jag ut 5-10 bilder som jag ville ha på papper och lämna till fotoaffärn. De är inte klara men kostar inte "skjortan" Synd att jag inte minns priset..

Hur som helst så beställer jag en filmskanner "när som helst" o då börjar det röra på sig.

I min framtid så är det DIA som jag lämnar för framkallming o skannar själv. Sv/v allt hemma själv.

Då först kan man börja skjuta skarpt utan att få kassaångest!
 
Dagobert skrev:
Papperskopior - beroende på storlekar, till normal 10x15 är det ca 2:50-3:- per bild.


När jag har sovit på saken har jag kommit på att jag nog missminner mig med några kronor. Har för mig att det snarare ska vara runt 8-9:- för kopiera från dia till papper i den samma storleken! SORRY!
Som kompensation så vet man ju istället vilka bilder man ska kopiera till papper. På en 36:a så drar man inte fram alla 36 utan endast de man verkligen gillar. Dom andra kasserar man eller tittar på med lupp eller projektor.

Sen om du samlar på dig flera stycket bilder innan du kopierar till papper så sjunker styckpriset efterhand...
 
Hur är det med försäljning av bilder från negativ film?
Redan i ett tidigt stadium av mitt fotointresse fick jag för mig att om man ska sälja bilder då är det dia som gäller (naturfoto).
Bytte då och började köra med diafilm, har aldrig ägnat en tanke på att byta tillbaka eftersom dia är så mycket finare, även om man saknar papperskopiorna litegrann för vardagsbilderna.

Men hur funkar det med negativ film till bildbyråer? Är det något de vill ha? (tänker då givetvis kring färgbilder)
Är det en nackdel med negativ film om man avser att sälja bilderna?
 
Andreas74 skrev:
Hur är det med försäljning av bilder från negativ film?
Redan i ett tidigt stadium av mitt fotointresse fick jag för mig att om man ska sälja bilder då är det dia som gäller (naturfoto).
Bytte då och började köra med diafilm, har aldrig ägnat en tanke på att byta tillbaka eftersom dia är så mycket finare, även om man saknar papperskopiorna litegrann för vardagsbilderna.

Men hur funkar det med negativ film till bildbyråer? Är det något de vill ha? (tänker då givetvis kring färgbilder)
Är det en nackdel med negativ film om man avser att sälja bilderna?
I princip går det bra med negativ film men ingen kan/vill granska negativen. Alltså måste bilderna kopieras. Och det måste vara stora (typ 20x30) och bra(= manuella) kopior vilket blir dyrt.
 
varför dia?

Förutom det som redan omnämnts tidigare så tillägger jag,pysslet vid ljusbordet.Avstressande och minst lika roligt att sitta där och klippa , rama och arkivera som att fotografera.Se bara till att fixa ett ljusbord i skaplig storlek,småpluttarna på 15x15 cm blir rätt jobbiga i längden.Som lupp duger ett gammalt diaprojektorobjektiv alldeles utmärkt.
mvh/Gunte..
 
Tack GUNTE!

Bra svar nästan lite filosofikt och beskriver känslan tt få pyssla om sina "juveler"..

Jag har en grej till som talar för dia...

Om man vill ha det på papper så har priserna halverats sedan några år.

Det handlar om tillgång efterfrågan. För att uppmuntra till dia så sänker man priset på pappersframkallning/kopiering.


JAg får tillbaka mina förstoringar (första) i morgon. SPÄNNANDE! DIA rular fett...

Räcker de sista fö att förstå att neg. suger?
 
Dagobert skrev:
När jag har sovit på saken har jag kommit på att jag nog missminner mig med några kronor. Har för mig att det snarare ska vara runt 8-9:- för kopiera från dia till papper i den samma storleken! SORRY!

Japanphoto tar faktiskt 3 kronor styck för dia till papper 10x15. Fast det blev gröna kronblad på solrosorna på en av bilderna...
 
Nu när jag har skaffat filmscanner (Minolta Dual2) funderar jag på att skaffa en hyfsad skrivare (Epson R200 tror jag), köra färg enbart på dia och skriva ut de bilder jag vill satsa på själv. Låter det som en bra lösning eller blir det dyrt och dåligt jämfört med att köra negfärg och lämna in kopior? Jag inbillar mig att jag kan få den kontroll jag har i svartvitlabbet men saknat i färgarbetet på det sättet. Miljösamvetet skulle må lite bättre också tror jag, eftersom det inte går en massa kemi till pappersframkallning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.