Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför byter du från D-70 till D-200

Produkter
(logga in för att koppla)
Hahaha, jag skulle tro att det i 90% av fallen bara beror på att man vill ha det bästa man har råd med;-)

För egen del skulle det enda argumentet vara en större sökare.

När jag byter så är det för att det känns som en naturlig uppgradering.

Men byter gör jag först när min D70 är utsliten.

Har inga planer att byta.
Men visst, det är inbyggd i människans natur att bara ha och ha. Det är också mänskligt att tröttna på saker och skaffa nyare för att snart inse att skaffa nya saker, saker, saker....
Jag var gift i 42 år men bytte bara kameror, datorer, bilar...:D
/Fred

Jag byter inte. Väntar på stabilisering i huset.:) Men om jag bytt skulle det vara pga en större sökare samt tätningen. I övrigt begränsar mig D70 inte ett dugg.

En av de viktigaste anledningen för mig, och kanske minst debatterade är "dammtätningarna".

Jag vill gärna vistas nära forsande vatten, i dammiga miljöer och gärna när vädret är allt annat än bra.

Displayen var ingen avgörande anledning för mitt beslut, men så här efter köpet en välkommen överraskning.

Sedan är den ju "nästan" lika bra som en själv att mäta upp ljus.... men bara nästan. ;-)

Alltså mest uppenbara skillnader....

Visst är det massa annat "jibb jabb" som också förbättrats, men D70 är fortfarande en fin kamera.
En aning mörk display i solsken.

Nu kör jag inte D70, utan D100. Jag ska inte byta än, men med tiden blir det nog så. De främsta anledningarna är större sökare och större minnesbuffert.

för min del så är snabbheten och möjlighet att "trigga" kameran med sladd(elkabel) de enda orsakerna att köpa d200, ja, plus vertikalgreppsmöjlighet (men då endå hellre en d1x, d2h eller d2x)...

shutterlag på 40-50ms skulle vara avgörande i den användning jag tänkt.. d70 hinner inte riktigt med.. användningen av en modifierad fjärrkontroll till d70 som trigg mekanism är heller inte så smidig och en möjlig fördröjning kan uppstå i detta steg också..

Jag har inte heller några planer på att byta i dagsläget, möjligen lite längre fram och det som framförallt lockar mig är den bättre tätningen och så skulle det vara gött att kunna köra på högre iso än 200 och inte få så brusiga bilder....

Spegeluppfällning med tele & längre slutartider (!)
Ännu lite bättre färgåtergivining. Lite större
möjligheter att croppa.

Rodney skrev:
5 fps, vertikalgreppet, 2.5 tummarn + an massa annat som jag har märkt efteråt..

Auto-ISO med dess inställningsmöjligheter. Synk-uttag. 10 Mpixel. Möjlighet till WT-3 (wireless). Ljusmätning på manuella gluggar som ligger hemma och skräpar just nu.

// Johan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto