Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir natthimlen så här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inga egna tester att relatera till utan det är vad som jag kunde läsa mig till på diverse stjärnfotarsajter. Jag förmodar att det är för att öka skärpan. Prova och rapportera tillbaka!

/Anders

Det var roligt detta. Nu vet jag hur man gör så nästa gång ska jag ut o leta nra förgrundsmotiv. Fick nöja mig med trädgården som test.

Kameran dog efter 2½ timme, men det räckte.

10mm på crop kamera med full bländaröppning 30s.

Bilder tagna i RAW, konvertrat i LR till 16 bits TIFF och sammanfogad i PS
, ca 220 bilder.

Bidde rätt mkt CA på stjärnorna!!! Tur man kan fixa det lätt.

Bild1 original fil från RAW
Bild2 justerad RAW fil
Bild3 30 min
Bild4 1 timme
Bild5 2 timmar


/Stefan
 

Bilagor

  • 20100205-_MG_1824.jpg
    20100205-_MG_1824.jpg
    42.3 KB · Visningar: 379
  • 20100205-_MG_1824-2.jpg
    20100205-_MG_1824-2.jpg
    35.7 KB · Visningar: 377
  • startrails 30 min.jpg
    startrails 30 min.jpg
    55.5 KB · Visningar: 378
  • startrails 1 timme.jpg
    startrails 1 timme.jpg
    70.4 KB · Visningar: 384
  • startrails 2 timmar.jpg
    startrails 2 timmar.jpg
    91.8 KB · Visningar: 379
En timer med programmeringsfunktion kostade mig ca 150 kr på Ebay inklusive frakt från andra sidan jorden. Jag kan ställa tid till första bild, tid mellan bilder och exponeringstid alternativt styra exponeringen via kameran. Mer prisvärt än så blir det knappt.

Kicka igång timern och gå och lägg dig och hämta in den på morgonen!


Vad heter denna timern? :)
Har blivit sugen på att testa detta fenomen med startrails men hittar ingen timer!

Hur gör ni för att kamerorna ska hålla för flera timmars aktivitet? Batterigrepp?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.