Annons

Varför blir natthimlen så här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stjärnor kan kollidera och komma ur banan...
Men troligare är att kameran...

Brusfritt med 50D?
Har hört att CCD sensor är bäst
till långa tider.

Ja, det blir i rätt brusfritt. Fast man får ju brusreducera lite ändå.

Provade nyss med ISO 100, bländare 16 i trädgården i 2 timmar. Dock hade jag riktat den delvis mot huset, samt den vita snön blev utfrätt ändå. Absolut inget optimerad natt att testa egenligen. Nästa gång ska jag göra det när det är molnfritt och med bländare 22.

Lite brus blev det, men absolut inget påtagligt.
Kan lägga ut RAW filen för er pixelpeepare ;)

/Stefan
 
Det är sant, jorden roterar, ett varv på ett dygn.

Jag var ute och fotade natthimlen häromveckan. Pekade kameran mot norr för att få polstjärnan med och kickade igång ebaytimern på 30 sekunders exponeringar och en sekund mellan bilderna. Prylarna var en Nikon D90, 85/1.8, f/5.6, iso 200 om jag minns rätt.
På morgonkvisten hämtade jag in en ganska så frostig kamera och tinade upp den och mergade bilder över totalt 2-3 timmars exponering med programvaran från www.startrails.de och detta dyker upp.

Första bilden ser ut som jag hade förväntat mig, men tittar man lite närmare på utsnittet i den andra bilden så är inte stjärnspåren cirkulära som jag hade väntat mig. Det ser ut som om alla stjärnspår viker av uppåt i bilden.

Vad är det för fenomen jag ser?

Jag kan tillägga att samma fenomen inträffade veckan innan och jag skulle bli förvånad om min altan har ett långsamt och hittills icke-identifierat rörelsemönster ;-)
Bild tre och fyra är från veckan innan. 35/1.8 och knappt fem timmars exponering men i övrigt samma förutsättningar.

Varför blir inte stjärnspåren cirkulära som t.ex. här: http://apod.nasa.gov/apod/image/0609/startrails11h_hambsch_f1.jpg


Mvh

Anders
 
OT. Vad jag fattar det som så tar man flera lika långa exponeringar istället för 1 lång när man fotar t.ex stjärnor (för att undvika brus). Jag har fått förklarat för mig att du får samma exponering på bilden om du tar 30 st 1 minuts exponeringar som om du tagit 1st 30 min exponering, efter man har slagit ihop dom i ett visst program. Jag förstår verkligen inte hur detta funkar? Någon som vill förklara ? :) Hur kan man göra 30st exakt likadana (underexponerade) bilder att bli lika ljus som en 30min exponering?
 
I pricip så summerar man bilderna. Googla "stacking" så finns det massor av förklaringar.
 
.....undrar varför du tog så många exponeringar om du ville ha bilder som liknade nasas...

Hade väl räckt att sätta den på bulb, bländare typ 11-32, ISO 100 och stänga av den på morgonen.

/Stefan

Exponera för en bild i en timme och därefter en dark frame i ytterligare timme med samma batteri i minusgrader.
Jämför detta med att exponera flera bilder om halvminuten under en timmes tid plus den sista dark frame i ytterligare en halv minut. Du sparar 59,5 minuter på flera exponeringar.
 
Exponera för en bild i en timme och därefter en dark frame i ytterligare timme med samma batteri i minusgrader.
Jämför detta med att exponera flera bilder om halvminuten under en timmes tid plus den sista dark frame i ytterligare en halv minut. Du sparar 59,5 minuter på flera exponeringar.

Vem har sagt att man behöver exponera två ggr?
Den har jag plockat bort. Det var 2 timmar ren exponering, inget black frame.

Sen måste du ju ha program, vissa är visst gratis om man har tur o hittar dom. Sen ska man stitcha ihop stora och många filer. Men som beskrivegt i länken ovan så har båda metoderna nack oc fördelar.
Jag bara kommenterade att det inte blir så mkt brus med en välkänd brusig 50D (endast höga ison) somman tror i ISO100 vid långa exponeringar. Dessutom anser jag att dark frame är onödog som man kan fixa i efterhand på 1min mha av brus reducerings program.


Det är faktiskt 1:a gången jar provat exponera så länge så det är min första erfarenhet, har inga referenser om att exponera 30s i taget under 2 timmar och sedan stitcha ihop RAW filerna. Men det låter ganska tid och platskrävande. Samt att man måste ha en sladd med timerintervall som kostar samt en extra mjukvara. Nu hade jag bara en vanlig trådutlösare för 100 kr.
har man inget specialutrustning så måste man ju står ute med kameran hela tiden, eller hur gör ni?

/Stefan
 
Senast ändrad:
Vem har sagt att man behöver exponera två ggr?
Den har jag plockat bort. Det var 2 timmar ren exponering, inget black frame.

Sen måste du ju ha program, vissa är visst gratis om man har tur o hittar dom. Sen ska man stitcha ihop stora och många filer. Men som beskrivegt i länken ovan så har båda metoderna nack oc fördelar.
Jag bara kommenterade att det inte blir så mkt brus med en välkänd brusig 50D (endast höga ison) somman tror i ISO100 vid långa exponeringar. Dessutom anser jag att dark frame är onödog som man kan fixa i efterhand på 1min mha av brus reducerings program.


Det är faktiskt 1:a gången jar provat exponera så länge så det är min första erfarenhet, har inga referenser om att exponera 30s i taget under 2 timmar och sedan stitcha ihop RAW filerna. Men det låter ganska tid och platskrävande. Samt att man måste ha en sladd med timerintervall som kostar samt en extra mjukvara. Nu hade jag bara en vanlig trådutlösare för 100 kr.
har man inget specialutrustning så måste man ju står ute med kameran hela tiden, eller hur gör ni?

/Stefan

Om det funkar för dig så... Personligen tycker jag inte det är kul att sitta och plocka bort heta pixlar manuellt.

För att exponera flera gånger ställer du din kamera på 30 sekunders slutartid och låser fjärrutlösaren. Sedan går du och fikar i en timme.

Med startrails-programmet:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/stjarnfotografen-din-fotograf-i-rymdetern.html

http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/kvallens-foto-meteor.html
 
Senast ändrad:
Om det funkar för dig så... Personligen tycker jag inte det är kul att sitta och plocka bort heta pixlar manuellt.

För att exponera flera gånger ställer du din kamera på 30 sekunders slutartid och låser fjärrutlösaren. Sedan går du och fikar i en timme.

Med startrails-programmet:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/stjarnfotografen-din-fotograf-i-rymdetern.html

http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/kvallens-foto-meteor.html

Funkar o funkar. Har ju bara testat en gång på så lång exponeringstid. Har dock massvis av erfarenhet av exponeringar på ca 15 min, utan extra svart exp och utan att få heta pixlar som inte går att får bort med LR brusred på låg nivå.

Tack för tipset. Värt att testa.

/Stefan
 
OT. Vad jag fattar det som så tar man flera lika långa exponeringar istället för 1 lång när man fotar t.ex stjärnor (för att undvika brus). Jag har fått förklarat för mig att du får samma exponering på bilden om du tar 30 st 1 minuts exponeringar som om du tagit 1st 30 min exponering, efter man har slagit ihop dom i ett visst program. Jag förstår verkligen inte hur detta funkar? Någon som vill förklara ? :) Hur kan man göra 30st exakt likadana (underexponerade) bilder att bli lika ljus som en 30min exponering?

Nja det funkar inte riktigt så heller. Slår du ihop 30st underexponerade bilder så får du en underexponerad bild som slutresultat. Men den har mindre brus än de andra har var för sig, så den tål bättre att ljusas upp efteråt om man vill det.

Bättre är alltså att ta 30 välexponerade bilder och slå ihop.

Sen blir inte flera korta stackade samma som en lång exponering heller. Svaga stjärnor som inte kommer med på en kort exponering kommer heller aldrig träda fram hur många bilder man än stackar.

Fördelen med att stacka bilder är att man minskar bruset.
 
En timer med programmeringsfunktion kostade mig ca 150 kr på Ebay inklusive frakt från andra sidan jorden. Jag kan ställa tid till första bild, tid mellan bilder och exponeringstid alternativt styra exponeringen via kameran. Mer prisvärt än så blir det knappt.

Kicka igång timern och gå och lägg dig och hämta in den på morgonen!


Det är faktiskt 1:a gången jar provat exponera så länge så det är min första erfarenhet, har inga referenser om att exponera 30s i taget under 2 timmar och sedan stitcha ihop RAW filerna. Men det låter ganska tid och platskrävande. Samt att man måste ha en sladd med timerintervall som kostar samt en extra mjukvara. Nu hade jag bara en vanlig trådutlösare för 100 kr.
har man inget specialutrustning så måste man ju står ute med kameran hela tiden, eller hur gör ni?

/Stefan
 
För övrigt så är bägge bilderna i början av tråden tagna utan brusreducering och utan black frame och de blir i mina ögon förvånansvärt bra. YMMV som man säger på utrikiska.

/Anders


Funkar o funkar. Har ju bara testat en gång på så lång exponeringstid. Har dock massvis av erfarenhet av exponeringar på ca 15 min, utan extra svart exp och utan att få heta pixlar som inte går att får bort med LR brusred på låg nivå.

Tack för tipset. Värt att testa.

/Stefan
 
En timer med programmeringsfunktion kostade mig ca 150 kr på Ebay inklusive frakt från andra sidan jorden. Jag kan ställa tid till första bild, tid mellan bilder och exponeringstid alternativt styra exponeringen via kameran. Mer prisvärt än så blir det knappt.

Kicka igång timern och gå och lägg dig och hämta in den på morgonen!

haha, ska vi byta? ;)
Skulle testa imorse, men -14 grader kl 05:00 och ett litet moln gjorde att jag gick till sängs en timme till och sen stack till jobbet. Skulle ha gått ut igårkväll, men vart för trött.

/Stefan
 
Du skulle ha passat på för nu ser det ut som om det blir busväder och snö ett tag framöver!


haha, ska vi byta? ;)
Skulle testa imorse, men -14 grader kl 05:00 och ett litet moln gjorde att jag gick till sängs en timme till och sen stack till jobbet. Skulle ha gått ut igårkväll, men vart för trött.

/Stefan
 
Ni som kör startrailing. Kör Ni RAW eller JPG?

Funderar på att köra allt i RAW som jag brukar, blir väl 120 bilder på 1 timme.
Fixa dom i LR med samma inställningar förstås och sedan exportera ut som som 16 bots TIFF och sen in i programmet för startrailing.


Räcker föresten en timme i södra sverige för att få fin effekt?

Hur länge räcker batteriet? Anders, du exponerade med en D90 i 5 timmar? Hur klarade du av det?

/Stefan
 
Jag körde jpeg på högsta kvaliteten och för mig är det tillräckligt bra i dagsläget.

En timme ger 1/24-dels varv = 15 graders rotation och om det räcker beror först och främst på vad du är ute efter men även på hur lång brännvidd du har. Jämför de två bilderna i början av tråden med 85 mm och 35 mm brännvidd; längre brännvidd ger större effekt. Jag skulle satsa på att få in åtminstone 3-5 timmar så har du mer att välja från när du mergar filerna.

Nu när jag har testat och sett att jag kan åstadkomma startrails över huvud taget så tänkte jag försöka mig på nåt i förgrunden också så att bilderna blir lite mer än bara cirklar.
Mitt första och rätt så pappiga resultat blev från samma kväll som senast då jag riktade om kameran mot tv-antennen bara för att få in nåt i bild. 85 mm och 2-3 timmar om jag inte minns fel. Antennen är upplyst av gatlyktorna på andra sidan huset.

Jag har en nätadapter till kameran och utan den skulle nog inte batteriet räcka speciellt långt i den kylan som var. Lithiumbatterier tål inte speciellt mycket kyla. I det här klippet hade jag laddat min kompaktkamera full (Canon Ixus 850) men batteriet räckte ändå bara i exakt 10:23 innan det lade av (-20 grader):

http://www.youtube.com/watch?v=_s2KjCqOR8U

Kolla Ebay, där borde det finnas mer prisvärda adaptrar än vad som finns i svenska butiker. Alternativet är väl annars batterigrepp och två batterier alternativt kan man göra nåt hemmahack med NiMH eller bilbatteri.

/Anders




Ni som kör startrailing. Kör Ni RAW eller JPG?

Funderar på att köra allt i RAW som jag brukar, blir väl 120 bilder på 1 timme.
Fixa dom i LR med samma inställningar förstås och sedan exportera ut som som 16 bots TIFF och sen in i programmet för startrailing.


Räcker föresten en timme i södra sverige för att få fin effekt?

Hur länge räcker batteriet? Anders, du exponerade med en D90 i 5 timmar? Hur klarade du av det?

/Stefan
 

Bilagor

  • 85 mm tv-antenn startrail merge_400.jpg
    85 mm tv-antenn startrail merge_400.jpg
    32 KB · Visningar: 447
Tack för tipset. får nog experimentera lite hemma i trädgården först så jag vet vad för intsällningar/utrustning jag behöver innan jag smiter till finare ställen.

Hoppas det är klar himmel ikväll. Är väl sisådär med det hehe.

/Stefan
 
En bra utgångspunkt är f5.6, iso 200, 30 sekunder, wb för dagsljus och avstängd brusreducering. Lägg lite energi på att fokusera rätt; där kan live view vara till hjälp.

Lycka till!

Anders




Tack för tipset. får nog experimentera lite hemma i trädgården först så jag vet vad för intsällningar/utrustning jag behöver innan jag smiter till finare ställen.

Hoppas det är klar himmel ikväll. Är väl sisådär med det hehe.

/Stefan
 
Varför inte objektivet vidaste öppning bra? Ju mer ljus detso bättre, eller?
Tänkte använda Tamron 17-50/2.8 på 17mm och F2.8.
Även om jag tycker att skärpan är grym på F2.8 så är väl superskärpa inte det väsentliga i dett fall.

Bara lite funderingar och ingen erfarenhet ;)

/Stefan
 
Jag har inga egna tester att relatera till utan det är vad som jag kunde läsa mig till på diverse stjärnfotarsajter. Jag förmodar att det är för att öka skärpan. Prova och rapportera tillbaka!

/Anders



Varför inte objektivet vidaste öppning bra? Ju mer ljus detso bättre, eller?
Tänkte använda Tamron 17-50/2.8 på 17mm och F2.8.
Även om jag tycker att skärpan är grym på F2.8 så är väl superskärpa inte det väsentliga i dett fall.

Bara lite funderingar och ingen erfarenhet ;)

/Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar