Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir mina bilder röda i Safari & förhandsvisaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Jag fotar i RAW och min skärm är kalibrerad med min Spyder2. Bilderna ser bra ut i Photoshop CS4 & Lightroom men när jag exporterat bilderna till TIFF (AdobeRGB) eller jpg (sRGB) så blir mina porträtt bilder "extremt" röda i Safari, förhandsvisarn & bildvisarn (Jag använder MAC). Jag är medveten om att vissa program inte laddar färgprofilen och inte återger bilden på korrekt sätt, men skall det bli så extremt rött? Det blir något bättre när jag byter till den vanliga okalibrerade profilen.

Bilderna ser okej ut i Firefox men i Safari ser de helt knasiga ut (Alldeles för rött)

Är det så här det är eller gör jag något fel och kan jag lita på min kalibrerade profil???
 
Det låter som att något är antingen lurt med hanteringen av profilerna i bilden, eller att dina inställningar i OS X är fel.

Hur gör du för att konvertera bilderna till AdobeRGB och sRGB? Om du tilldelar en sRGB-bild en Adobe RGB-profil så kommer den se extremt mättad ut. Och om du t ex har en felaktig profil i OS X (t ex Adobe RGB på skärmen) skulle det kunna göra att bilden visas som extremt mättad.

Mig veterligen hanterar OS X (Safari, Preview, etc) ICC-profiler som den ska, men kanske kan man ställa in så att inbäddade profiler inte respekteras? Det skulle kunna leda till de problemen du beskriver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.