ANNONS
Annons

Varför blir jpegen så liten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Veronica Karlsson

Avslutat medlemskap
Jag har fotat två barnfamiljer och ett bröllop i sommar med min 5d mk II. För att spara på minneskortsutrymmet ställde jag in kameran på SRAW1 och S-jpeg. Jag har nu raw-filer som ligger runt 7 MB och konverterade dng-filer som ligger på 10MB, den lilla jpegen ligger på runr 1 MB.

Men när jag redigerar mina rawbilder (dng) i PS och sparar dem blir filerna endast 900kb. Varför?
Motsvarar en så stor raw-fil en så liten jpeg? Man kan säga att jag har superpanik över att jag ev har förstört två familjefotograferingar och ett bröllop.

Jag hoppas att jag kommit åt någon liten inställning i PS eller att någon vänlig själv kan förklara och hjälpa mig. Jag har panik över min upptäckt! Det verkar ju helt ologiskt att det går att kombinera olika rawstorlekar med jpg (stor raw-liten jpeg) om slutprodukten ändå blir liten jpeg.

/Veronica

Klarta att en räcker men jag tänkte att trådarna kanske inte läses av samma personer. Tack för ditt inlägg, länken och så... Jag vill bara så gärna få ordning på mitt problem som stressar mig tillräckligt för att ha förstört hela kvällen. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar