Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir den hackig när jag minskar storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fessan

Avslutat medlemskap
Jag har canon 5 D och fotar med, jag använder mig av raw i photoshop för att göra justeringar innan jag öppnar den i photoshop. Då när jag är där och ska minska ner bilden (för att publicera på internet) så blir den nästan alltid hackig, jag försökte att öka dpi som nån skrev att man skulle men tycker inte att det hjälper jätte mycket. Någon som har nåt annat tips?
 
dpi har ingen som helst inverkan vid webbpublicering, det är dom faktiskta pixlarna som räknas. Kanske du drar ner storleken för mycke. Lägg upp bildexempel så är de lättare att förstå problemet =)
 
DPI har ingen inverkan på bildens storlek på en skärm. Det anger bara hur stor en utskrift blir givet ett visst antal pixlar.

Det som ger hur stor bilden blir på en datorskärm är enbart dess antal "pixlar". Du skall välja ett värde på ca 800-1200 pixlar på bildens längsta sida. Då får du en ganska stor bild för en "normal" bildskärm. Vill du ha en liten bild så går du ner på t ex 400-600 pixlar och vill du ha en liten "tumnagel" så väljer du ca 200 pixlar.

Jag kollar just i min PS CS3. Jag ser inte var man kan välja "DPI" vid förminskning?? Vilken funktion i PS använder du för att förminska bilden? "Save for Web" är den som fungrar enklast och ingen risk att skriva över originalfilen. Där kan du enkelt ställa både storlek (pixlar) och kvalitet ( 0 - 100) i jpg komprimeringen och ser direkt hur stor filen blir i kB.
 
Nu tror jag att jag förstår hur du gör....

I "Image Size" kan man ställa alla värden och om man väljer att skriva in nytt värde i "pixel/tum" (~DPI) och väljer ett lågt värde, så minskar bildens storlek.Men då minskar PS antal pixlar och du har ingen som helst upplösning kvar i bliden och den blir väldigt "hackig".

Du ska inte ändra något i "pixel per tum" eller "Document Size". De används enbart för utskriftstorlek.
Ange på översta raden det antal pixlar som du vill att den förminskade bilden skall ha. Ca 800-1200 pixlar för en "normalstor" bild på en bildskärm.
 

Bilagor

  • PSstorlekbildorig.jpg
    PSstorlekbildorig.jpg
    78.1 KB · Visningar: 440
  • PSbildstorlek.jpg
    PSbildstorlek.jpg
    78.8 KB · Visningar: 417
Senast ändrad:
okey, för jag har alltid hört att man ska 72 dpi för internet, men så läste jag någonstans att det var gammalt, och blev lite förvirrad, så då ska jag testa att bara ändra pixlar. Tack för hjälpen
 
Jag lägger alltid på skärpa allra sist, men jag kanske har bilderna lite för små för internet. Jag har bilderna 440 pixlar breda, men dom stående bilderna blir alltid bättre än dom liggande, är det för att den stående är lite större då? Förstår inte riktigt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.