Annons

Varför blinkar de svart på skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

laroque32

Aktiv medlem
Hejsan

Har idag köpt mig en helt ny kamera.. NIKON D70s
Har tisigare bara haft en NIKON system kamera .. men har nu köpt digitalt istället.. är super nöjd hittils utöver en sak??

När jag fotar lite nu här hemma för o mer testa kameran(satte ihop den idag) Så när jag sedan ser på fönstret på kortet jag nyss tog, så ibland så blinkar "nånting" svart på skärmen? Tex fotade ja bananer i en skål, då blinka en 1/4 del av bilden? O sen fotade jag diskbänken, då blinka en tabeltt ask som kom med nere i hörnet? ja raderade dessa...

Men varför blir de så? Är de fel på kameran.. ?? Måste jag lämmna in den?
Förstår ni vad jag menar?

Hoppas på svar// från amatören

Det är säkert bara högdagervarning, dvs sådana ytor i bilden som saknar täckning (är alltså helt vita). Detta står i manualen.. läs den först.. Står mycket matnyttigt i den..

Satte ihop den? Kom den i byggsats? ;)

Okej , har inte läst igenom den "lilla" bok som kom med, bara har läst hur man sätter ihop kameran:D

tack för hjälpen, kanske får svar som sagt i boken, tänkte fråga här bara då ja blev så orolig.. då ja e så kär i kameran, haha

Tack igen

Testa "Pil-höger resp. vänster" på navigerings knappen.
Där kan du slå av högdagervarningen och slå på exponeringskurvan om du önskar kolla upp hur din exponering blev.

AndersGbg skrev:
Skippa att läsa manualen. Såna är vanligtvis bara dödligt tråkiga och inte särskilt pedagogiska.

Då måste jag vara dödligt tråkig, jag lusläser alltid varteviga papper som följer med en ny pryl, gära inlåst på dass.

Nejdå, som person behöver man inte alls vara tråkig för att läsa manualer till tekniska prylar – man måste bara ha ett jäkla tålamod.

Själv klarar jag inte av mer än 10-15 minuter av "manual-svenska", sen måste jag göra nåt annat en stund... :)

Jo nu läste jag lite i boken o de stämmer.. blir de för vitt i bakgrunden så blinkar den fläcken svart!! Men jag ska läsa hur fasen man får bort det?...

hmm

Jag hoppas att du är medveten om att det bara är kameran som varnar om detta, bilden i sig blinkar såklart INTE.

Om du för över bilden till datorn så kommer den alltså INTE blinka.

/Henri

Oki då så.. med andra ord är de skit samma om den blinkar då?

sen är jag osäker på om jag verkligen ställt in allt rätt.. så ja måste väl lusläsa den där boken ikväll så bilderna blir bra..

Det känns som om kameran inte är snabb nog när ja trycker av?? Jag ser till o med i fönstret att de blir svart nån sekund innan bilden tas, kanske beror på dåliga ljuset i rummet?

Man får bort det genom att i förhandsgranskningsläget klicka vänster eller höger med "pilknappen", då får du fram respektive plockar bort: varning för högdagrar, histogram samt exif.

äh, nu såg jag att någon redan svarat....

P.s Läs manualen, den är trisst men bra mycket bättre än att sitta och läsa på skärmen, jag har min i kameraväskan.

Oki, ja jag tänkte lusläsa den imorrn e för tok för trött för att nåt ska fastna känner jag.. har test fotat lite o bilderna ser jätte bra ut.. men vill endå kolla så allt är rätt inställt ,.. så mycket siffror o skit i fönstret som ja inte vet va dom gör där, haha..

tar de imorrn,... så får ja komma med flera frågor då:)

tack alla för hjälpen

ja jag känner att er kan man ju fråga :) är lixom en amatör fotograf så jag lär mig hela tiden, men som sagt ska lusläsa lite imorrn, sen fråga er :)

Jorek skrev:
Då måste jag vara dödligt tråkig, jag lusläser alltid varteviga papper som följer med en ny pryl, gära inlåst på dass.

*skratt*....Jag är precis som dig Jörgen. När vi köpte ny micro så luslästa jag manualen på ALLA språk, även den finska :) Inte för att jag förstod ngt av ngn annan än den svenska och den engelska, men utifall bara....jag KAN ju missa ngt :)

Gubben min tycker jag är knäpp, han läser ALDRIG en bruksanvisning. Men han drar sig ändå inte för att fråga mig som läst dem ..hihi

/C

Jag har lite fler frågor?

Nu har jag testat kameran lite, o laddat programmet som kom med i paketet så man kan se bilderna på datan osv.. Jag tycker att när jag tar närbilder så blir de ibland , som tex nu på ett kort ja tog.. lite suddigt på min hunds nos?? Jag zoomar in hans ansikte, sedan blir de jätte bra på hans ögon men suddigt på nosen????
Har ja ställt in skärpan fel ?

Alltså man ska ju rulla en grej vid högra sidan bredvid ögat? Tycker den rätt svår att rulla då själva ögat e ivägen, den där gummi grejen, den går o ta bort men vill helst ej göra det? Ska ja testa o rulla den lite upp o ner igen kanske?
o kanske då få bättre bilder när ja zoomar?

laroque32 skrev:
Jag har lite fler frågor?

Nu har jag testat kameran lite, o laddat programmet som kom med i paketet så man kan se bilderna på datan osv.. Jag tycker att när jag tar närbilder så blir de ibland , som tex nu på ett kort ja tog.. lite suddigt på min hunds nos?? Jag zoomar in hans ansikte, sedan blir de jätte bra på hans ögon men suddigt på nosen????
Har ja ställt in skärpan fel ?

Låter som det, ja. Man får kort skärpesdjup vid närbilder dessutom.

/Henri

laroque32 skrev:
Alltså man ska ju rulla en grej vid högra sidan bredvid ögat? Tycker den rätt svår att rulla då själva ögat e ivägen, den där gummi grejen, den går o ta bort men vill helst ej göra det? Ska ja testa o rulla den lite upp o ner igen kanske?
o kanske då få bättre bilder när ja zoomar?

Tror att det du menar är dioptrikorrigeringen för sökaren, den ställer du in en gång så att du ser siffror och symboler skarpt i sökaren och sen får den vara...

Har nu bytt lins.. till min gammla lins på 28-200 mm...

så nu kan jag zooma lite mera.. va så besviken på min lins som följde med kameran.. men nu när jag bytt ser ja stor skillnad på fotona dessutom, ska åka iväg nu till en åker o fota Hunden o se hur de blir.. kan komma med lite bildbevis sen:)

Tack för all tips..

AndersGbg skrev:
Skippa att läsa manualen. Såna är vanligtvis bara dödligt tråkiga och inte särskilt pedagogiska.

F'låt ot men jag kom att tänka på detta.

"För att slå på apparaten för spaken märkt till från från till till. För att slå av apparaten för spaken märkt till från till till från."

Militären naturligtvis...

Sedan kan jag inte undanhålla er följande godbit:

"All affischering utom affichering om affichering förbjuden förbjuden."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar