Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför batterigrepp till D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Detta är säkert en offantligt korkad fråga, men jag har inte fattat vitsen riktigt..är batterigreppet till för att man ska ha fler batterier däri eller är jag helt fel ute?

Behövs det?
Batteriet som sitter i håller ju hur länge som helst.

Och om det nu är så, är det inte lättare att ha ett litet batteri med sig och byta så slipper man ha en sån klumpig kamera.
 
Till min D7D har jag ett vertikal/batterigrepp som är bra därför att:

1) Batteritiden blir mycket bättre, man slipper fippla ur batteriet för att byta - även om det är litet och smidigt att ha med sig.
2) Ergonomin blir mycket bättre då man tar vertikala ("stående") bilder.

Min syn på saken :)

/Z!
 
Många föredrar att använda batterigrepp då det helt enkelt ger ett bättre grepp, särskilt då man ska fota i stående format. Att kameran får en extra tyngd kan även vara en fördel med avseende på vibrationer och liknande. Vad gäller batteritiden så kan den aldrig bli för lång!
 
..framför har man väl batterigrepp för att det ser coolare ut, eller? ;)

(håller med dig Gill, jag har oxå batterigrepp till D7D, och även om ergonomin är suverän i det så använder jag det aldrig - tycker det är smidigare att ha en extra ack i fickan i stället. Dessutom tror jag det blir mindre stabilt när man har kameran på stativ. Fast allt beror förstås på hur och vad man fotar - för dem som är beroende av lång, kontinuerlig drift är det såklart ovärderligt)

/Per
 
Gip skrev:
Behövs det?

Nej, det behövs egentligen inte.

Kameran får förvisso mer tyngd - på gott och ont. Mer att släpa på, men mer att hålla i, om man till exempel har stora händer eller tycker kameran är lite för liten.

Batterigreppen som finns (original finns inte, utan man får kolla på tredjepartstillverkare) ger endast utökad batteritid genom möklighet till ett ytterligare batteri i greppet. Så kallat vertikalavtryck finns inte att tillgå på vertikalgrepp till Nikon D50 (åtminostone inte utan ingrepp i kameran på eget bevåg) eftersom kameran saknar kontakter för detta. Nikon har alltså inte haft som ambition att släppa något vertikalgrepp till sin kamera D50.
 
Tackar, 2 nästan identiska svar, det ger en viss övertygelse ;)

Nej det är sant det kan nog inte bli FÖR lång batteritid, men det låter lite klumpigt med batterigrepp.

Är det ytteligare ett batteri av samma typ i greppet så man kan alltså dubbla tiden?
 
en ännu dummare fråga.. men finns det batterigrepp till Nikon D50?

Gill du får köpa en Canon .. (förlåt, kunde inte låta bli)

//Jan Banan
 
defiant skrev:
en ännu dummare fråga.. men finns det batterigrepp till Nikon D50?

Gill du får köpa en Canon .. (förlåt, kunde inte låta bli)

//Jan Banan

Klart det finns batterigrepp till D50, det finns t.o.m. tomtedräkt till D50...*skratt*


Enda anledningen till att jag skulle skaffa det skulle vara för att den ser större och fräckare ut *skratt* det läskiga är att jag är helt ärlig...

Canon?...nej jag är ju kär i min Nikon ju ;)
 
Gip skrev:
Enda anledningen till att jag skulle skaffa det skulle vara för att den ser större och fräckare ut *skratt* det läskiga är att jag är helt ärlig...

Att köpa BG till en kamera man fotat med ett tag är nästan som att köpa en ny kamera! Allt blir roligare, ergonomi, utseende och batteritid! Rekommenderar varmt att prova ett BG om tillfälle ges, när man vant sig är det svårt att köra utan!
 
Johan_O skrev:
Att köpa BG till en kamera man fotat med ett tag är nästan som att köpa en ny kamera! Allt blir roligare, ergonomi, utseende och batteritid! Rekommenderar varmt att prova ett BG om tillfälle ges, när man vant sig är det svårt att köra utan!


Å shit...ett tag undrade jag om du var ironisk ;)...men är det sån skilland?...men batteritiden ser jag inte som ett problem ännu eftersom jag normalt ligger runt 100-200 bilder dygn ...men det kan bli ett problem när fotosäsongen börjar igen ;)
 
defiant skrev:
trodde inte Nikon gjorde BG till D50 och D70 ... fast en tomtedräkt hade vart coolt...


Då har du lärt dig nåt nytt idag ;)

Nästa gång vi ses har jag garanterat ett sånt ;)

(ja batterigrepp alltså...tomtedräktsäsongen är nog slut då ;))
 
Gip skrev:
Då har du lärt dig nåt nytt idag ;)

Nästa gång vi ses har jag garanterat ett sånt ;)

(ja batterigrepp alltså...tomtedräktsäsongen är nog slut då ;))

bra, då kan jag slappna av nu.. har gjort mitt för idag.. skall nog hem och ta en tupplur nu då..

nästa gång kanske det är dagz för en kycklingdräkt till påsk.´

vart hittade du BG till din Nikon?? och vad kostar det?
 
defiant skrev:
bra, då kan jag slappna av nu.. har gjort mitt för idag.. skall nog hem och ta en tupplur nu då..

nästa gång kanske det är dagz för en kycklingdräkt till påsk.´

vart hittade du BG till din Nikon?? och vad kostar det?

Här hittade jag det


http://www.scandinavianphoto.se/?555750

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HN-HD50

Kolla länken nummer 2...vad snygg min lille D50 skulle bli ;)

Kycklingdräckt är ju helrätt, klart jag ska göra en kollektion till påsk... ;)

...och en sverigedräkt till midsommar...och nåt till halloweeen...kanske kan Hugo Boss göra en kostym till honom (min kamera är en han) det kommer bli årets mest välklädd kamera ;)
 
Gip skrev:
Det är såna svar som gör att jag måste käka nudlar emellanåt *skratt* blir folk FÖR lyriska så MÅSTE jag ha det ;)

Glöm inte att göra din egen bedömning bara! Jag grundar mina erfarenheter på Canon-prylar, och det kan ju skilja en hel del.. (Inget försök att starta ännu en Canon vs. Nikon debatt, utan bara ett konstaterande att kameror och tillbehör kan skilja sig starkt åt, även inom samma fabrikat!)
 
Re: Re: Varför batterigrepp till D50?

olofkl skrev:
Så kallat vertikalavtryck finns inte att tillgå på vertikalgrepp till Nikon D50

Om så är fallet så ser jag inte vitsen?

För egen del så är jag enbart intresserad av ett vertikalgrepp för att få ett stabilare och vilsammare grepp för höjdformatbilder.

Kan bli jobbigt i längden att ta många höjdbilder utan vert. grepp samtidigt som man med vert.grepp blir klart stadigare.

Ok om man vill att kameran ska bli större men att man ska behöva ha dubbla batterier i D50 med dess fina drifttid förstår jag inte när man dessutom kan ha ett extra med sig?

Använder själv, en i sammanhanget, strömslukande 7D men har större problem med att få minnet att räcka till.

Nä, ett grepp utan kontroller för vertial fotografering verkar mer vara en produkt gjord för den som vill att kameran ska se maffigare ut.

//Larsa
 
Re: Re: Re: Varför batterigrepp till D50?

.Z. skrev:
Om så är fallet så ser jag inte vitsen?


Ok om man vill att kameran ska bli större men att man ska behöva ha dubbla batterier i D50 med dess fina drifttid förstår jag inte när man dessutom kan ha ett extra med sig?

Använder själv, en i sammanhanget, strömslukande 7D men har större problem med att få minnet att räcka till.

Nä, ett grepp utan kontroller för vertial fotografering verkar mer vara en produkt gjord för den som vill att kameran ska se maffigare ut.

//Larsa

Jepp instämmer...är net nåt man ska lägga pengar på så är det minnet...inget är stort nog...*suckar*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.