ANNONS
Annons

Varför bör man INTE skaffa en billig 1Ds?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då jag inte har fått instruktionsboken än, så får jag försöka själv försöka klura ut vad alla funktioner är. Ett par saker har jag inte förstått än:
-När jag väljer att den ska spara i RAW, så blir bildformatet i TIFF. Någon som kan komma med en förklaring?
-Har denna kamera ett tyst läge och hur aktiverar jag den?

Kameran ser ut att ha firmwareversionen 1.0.2. Har det kommit nya versioner?

Hej Eero och grattis till köpet,
Här är en länk för support till ditt nyförvärv.
http://www.usa.canon.com/consumer/c...categoryid=226&modelid=8280#DownloadDetailAct
Firmware verkar vara 1.0.3.
Om du rotar runt lite på sajten så hittar du också Manualen.
Jag gjorde själv så när jag hade köpte min 1DMKIIN och saknade det mesta som följer med en ny kamera.. Det finns mycket info att hämta om Canons proffskameror den vägen.

Hälsningar
Mats

En sak är säker i alla fall, den där grejjen har jävligt mycket mer sex appeal än 5D ...

Sexappeal är tungt att bära.
Det är egentligen komiskt. När jag hade min 20D så kändes den tung och gedigen. Sedan när jag köpte en 5D kändes den tyngre och mer gedigen.
Nu med en 1DMKIIN kamera så känns plötsligt 5D som den lätta utrustningen.
Att sen 5D klår 1DMKIIN i bildkvalitet så det skvätter om det är en annan femma för att vara vitsig.
Skall man se ut som en Paparazzi så skall man satsa på en 1D med 400/2.8. Då djävlar har man sexappeal.
Hårcreme och och uppknäppt sidenskjorta ingår i köpet utan extra kostnad.

Eeros skrev:
Då jag inte har fått instruktionsboken än, så får jag försöka själv försöka klura ut vad alla funktioner är. Ett par saker har jag inte förstått än:
-När jag väljer att den ska spara i RAW, så blir bildformatet i TIFF. Någon som kan komma med en förklaring?
-Har denna kamera ett tyst läge och hur aktiverar jag den?

Kameran ser ut att ha firmwareversionen 1.0.2. Har det kommit nya versioner?

Grattis till ett bra köp, Canon EOS 1Ds är fortfarande en mycket bra kamera i rätt händer!

RAW-formatet heter TIFF på EOS 1Ds, lite märkligt men så är det. Det tysta läget finns under Personal Functions (P.Fn) nummer 21. Det finns firmware 1.0.3 till kameran och den kan du ladda ned här http://web.canon.jp/imaging/EOS1DS/EOS1Ds_firmware-e.html

Att kameran ska vara svårhanterad och krånglig att ställa in förstår jag inte riktigt. Jag lärde mig att ställa in den utan instruktionsbok, men det tog ett par timmar.

Mvh//Chasid

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
5D är en mycket bra kamera som ger fantastisk bildkvalitet, men inte lika bra som en 1Ds3 givetvis. Skriv ut en stor bild så ser du skillnaden direkt.
Det är nog inte självklart att man skulle se skillnaden. Mikael Risedal m.fl. gjorde ett blindtest som jämförde just EOS 5D och EOS-1Ds III som nog kan sägas visa att det inte enkelt går att se någon skillnad. Det är förstås möjligt (kanske t.o.m. troligt) att det skulle vara lättare att se någon skillnad med en ännu större utskrift, men då har vi lämnat magasinstryck långt bakom oss.

Är det en vanlig firewire-kabel som kopplas mellan kameran och datorn?

Det följde tyvärr inte med någon kabel så att man kan koppla kameran till datorn. Vissa inställningar kan enbart göras via datorn, därför behöver jag kabeln. Kontakten i kameran ser ut att vara en firefire-kontakt, men kabeln den ska ha heter IFC-450D6. Är det en helt vanlig firewirekabel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar