Jerkan
Aktiv medlem
Chasid skrev:
Ett stort plus med 1Ds är att den har ett slutardiskret silent mode vilket inte efterträdaren 1Ds Mark II eller 5D har.
Mvh//Chasid
Liten korrektion...silent mode finns på efterträdaren mkII dock inte på 5d
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Chasid skrev:
Ett stort plus med 1Ds är att den har ett slutardiskret silent mode vilket inte efterträdaren 1Ds Mark II eller 5D har.
Mvh//Chasid
Carl-Martin skrev:
Jag köpte min 5D av en som även ägde en 1Ds, och han avrådde mig att köpa en 1Ds av LCD-skärmen som enda egentliga anledning. För honom var det gastronomiska skillnader i de två kamerornas LCD-skärmar, framförallt var 1Ds flera generationer sämre än allt som säljs just nu. Vill du kunna kontrollera bilden du tagit ska du således inte köpa en 1Ds var hans åsikt.
paul innergård skrev:
För egen del tänkte nog jag på vanlig DSLR och inte någon jämförelse med digitala bakstycken. Vad gäller jämförelsen med övriga DSLR som finns på marknaden så är nog 5D kanske den ultimata kompromissen. Förhållandevis liten och lätt, billig, hög upplösning och mycket bra brusnivåer. Inte modernast men ändå hyggligt bra display och bra menysystem. Kameran är väl inte bäst på något, men mycket bra på många parametrar. Den står sig väl i konkurrensen rent bildmässigt i jämförelse med i stort sett allt inom DSLR-marknaden. Nu citerade jag Daniel men egentligen är det väl mer ett svar till Lars. Jag tänker mig att de modeller som rakt av kan anses bättre bildmässigt är 1Ds Mark III och Nikon D3. Nikon har ungefär samma upplösning men lägre brusnivåer, 1Ds mark III har högre upplösning och ligger väl ungefär som 5D i brus, kanske något bättre men det är inget som jag kunnat läsa mig till.
Jag är ingen teknisk allvetare och hyser ingatvivel om att ex D3 ger bättre resultat. Men läser man på DPreview så är det rätt många jämförelser mellan D3 och 5D. Det är skillnader till D3:s fördel men de verkar inte vara så stora som man kunnat tro.Walle skrev:
De tekinska specifikationerna är ju dock bara en del i det hela. Antalet megapixlar mm är ju bara siffror. Jag har själv inte haft möjligheten att jämföra min 5D med någon kamera i proffsskiktet, men läser man på nätet så säger många att råfilerna ur 5D ligger i absolut toppklass i kvalitet. Rena subjektiva bedömningar altså, i hur bra/fina filerna "känns". Altså med "allt" mer eller mindre inräknat.
Det bästa är nog att göra en egen bedömning i kameravalet. Att både känna på, men även testa de kameror man väljer mellan, så man får några råfiler med sig hem och kan sitta i lugn och ro och göra en bedömning.
paul innergård skrev:
Jag är ingen teknisk allvetare och hyser ingatvivel om att ex D3 ger bättre resultat. Men läser man på DPreview så är det rätt många jämförelser mellan D3 och 5D. Det är skillnader till D3:s fördel men de verkar inte vara så stora som man kunnat tro.
... och jag har "bara" 350D och den har inte heller någon bra display. ;o)Lars Johnsson skrev:
Man kan inte kontrollera hur bilden är på någon av Canons LCD. Vill du vara noggrann så måste du göra det i datorn. Jag har både 1Ds3 och 1D3 och fast de har bättre LCD än 5D så går det inte att kolla med någon noggrannhet.
Det jävligaste är att man inte ens kan det på många kameror. Histogrammet återger nämligen ofta de JPG-inställningar du har i kameran, inte hur råfilen ser ut. Fotar du med hög kontrast inställt så kommer dina högdagrar att se utbrända ut ibland trots att de kanske inte alls är det. Se därför alltid till att ställa ner kontrasten till minimum i kameran vid fotografering i råformat! Det sura är att bilderna ser ut som skit på displayen, men det får man leva med.Walle skrev:
Exponeringen kan man ju dock kontrollera rätt bra med histogrammet (speciellt om man har en kamera som visar RGB-histogram).
Makten skrev:
Det jävligaste är att man inte ens kan det på många kameror. Histogrammet återger nämligen ofta de JPG-inställningar du har i kameran, inte hur råfilen ser ut. Fotar du med hög kontrast inställt så kommer dina högdagrar att se utbrända ut ibland trots att de kanske inte alls är det. Se därför alltid till att ställa ner kontrasten till minimum i kameran vid fotografering i råformat! Det sura är att bilderna ser ut som skit på displayen, men det får man leva med.
paul innergård skrev:
För egen del tänkte nog jag på vanlig DSLR och inte någon jämförelse med digitala bakstycken. Vad gäller jämförelsen med övriga DSLR som finns på marknaden så är nog 5D kanske den ultimata kompromissen. Förhållandevis liten och lätt, billig, hög upplösning och mycket bra brusnivåer. Inte modernast men ändå hyggligt bra display och bra menysystem. Kameran är väl inte bäst på något, men mycket bra på många parametrar. Den står sig väl i konkurrensen rent bildmässigt i jämförelse med i stort sett allt inom DSLR-marknaden. Nu citerade jag Daniel men egentligen är det väl mer ett svar till Lars. Jag tänker mig att de modeller som rakt av kan anses bättre bildmässigt är 1Ds Mark III och Nikon D3. Nikon har ungefär samma upplösning men lägre brusnivåer, 1Ds mark III har högre upplösning och ligger väl ungefär som 5D i brus, kanske något bättre men det är inget som jag kunnat läsa mig till.
Nej så uttryckte jag mig inte exakt, men nästan. Jag skrev att den var i paritet med allt annat på dagens marknad. Paritet står visserligen för likvärdig, jämnbördig men min egentliga mening var mer att den tål att jämföras med det mesta utan att skämmas för sig. Naturligtvis kan inte du eller andra veta vad jag menar.. Att den är en ultimat kompromiss står jag fast vid, för det tycker jag att den är om man ser till totalen. Bildmässigt får jag väl revidera till att den är nästan lika bra som det övriga DSLR-marknaden kan uppbringa, med sin höga upplösning och välrenommerade brusnivåer.Lars Johnsson skrev:
Här säger du att 5D är den ultimata kompromissen. Innan var den lika bra bildmässigt som någon annan kamera på marknaden. Det är stor skillnad på de två sakerna.
Jag har haft 1Ds3 i 5 månader. Innan dess så ägde jag två 5D kameror som jag sålt här på Fotosidan. 5D är en mycket bra kamera som ger fantastisk bildkvalitet, men inte lika bra som en 1Ds3 givetvis. Skriv ut en stor bild så ser du skillnaden direkt.
Du klarar dig nog bra med en 1Ds även om jag tror att 5D är en bättre kamera. För din typ av fotografi skulle jag själv lägga ett visst värde i att skärmen är något så när lättöverskådlig vilket inte den på 1Ds är. Vad gäller andrahandsvärdet är jag mer osäker på om verkligen 5d kommer rasa mer än vad 1Ds gör. Idag kan du få ut ca 15000 kr för en 5D i toppskick. Låt säga att den efter att uppföljaren släpps hamnar runt 12000 kr för en i toppskick. Sen tror jag att priset kommer stabiliseras skapligt ett par år framåt. Mycket pga den höga bildkvaliten. Jag tror också att 5D kommer vara relativt lättsåld rätt länge till. En 1Ds kräver nog i högre utsträckning att rätt köpare ser annonsen. Men så som du beskriver dina behov torde nog 1Ds fungera bra, och garantin på ett år var iofs en fin bonus.Eeros skrev:
Men om vi nu tänker oss att någon tar en serie med interiörbilder på ISO 200 med Nikon D3, Canon 5D, Canon 1Ds och Canon 1Ds Mark III. När bilderna sedan efterbehandlas och trycks i en magasin på bestruket papper, så tror jag knappast att någon kan peka ut vilken av bilderna som är tagen med vilken av kamerorna. Eller kan man?
För det är detta jag är ute efter; blir slutresultatet* likvärdigt eller nära på likvärdigt, så spelar allt annat mindre roll för mig. Då kan jag titta på prislappen och låta det styra. Då hamnar 1Ds, som annars på papperet har sämre spec, högt upp i rankingen. Särskilt som värdeminskningen inom några års sikt, mätt i antal tusen kronor, torde vara minst på denna kamera av de kameror jag räknade upp.
Sensmoral: Vilken som är den ultimata kameran, det beror helt och hållet på vad man kräver av kameran. Jag kräver att den ger likvärdiga (eller närmast likvärdiga) bilder med de bästa av FF-kamerorna, om bilderna trycks i tidsskrifter. Samt att den har liten värdeminskning. Då verkar det mer och mer, när jag läser denna tråd, som att 1Ds är den ultimata kameran för mig. Eller?
* Med slutresultat menar jag den upplevda bildkvalitén när man bläddrar i en tidsskift. Alltså ingen pixel-peeping på skärmen och ingen granskning av trycksaken med en lupp.
Eeros skrev:
För det är detta jag är ute efter; blir slutresultatet* likvärdigt eller nära på likvärdigt, så spelar allt annat mindre roll för mig. Då kan jag titta på prislappen och låta det styra.
Min gör det i alla fall. En råfil har ju inget histogram innan man valt hur man ska räkna upp den, så det är väl ganska naturligt egentligen. Det jag vill veta är om högdagrarna är utbrända eller inte, vilket tyvärr inte alls behöver stämma med histogrammet.Walle skrev:
Ja det är ju sant, det tänkte jag inte på! Vet du om samma sak gäller även om man väljer att endast spara råfilen? Använder den även då jpg-inställningarna för histogrammet? Kanske beror på vilken kamera det är iofs.