Teodorian
Aktiv medlem
+ att Nikons autoIso inte påverkar bilden alls om den inte behövs. Dvs kameran arbetar på det iso du ställt in tills att något av gränsvärdena över/understigits.
AutoIso funktionen varierar stort beroende på generation av kamera. D50 lär väl fungera som min D100 och den har en ytterst begränsad autoisofunktion. i princip fungerar den bara i M läget. I övriga lägen så kickar den in först när slutartidsskalan eller bländarskalan är slut. I A läget som jag använder till 99,99% så betyder det att kameran börjar höja iso först när 30 sekunder inte räcker till . 30 SEKUNDER!!!!
På D300/D90 etc så ställer du själv in när kameran skall börja höja isot. Funkar kalasbra fast med en brist. Med zoomar så kan det finnas ett behov av att låta längsta slutartid variera med brännvidden. Det går inte med Nikon.
Om det är bra eller dåligt beror på motivet. Jag som oftast fotograferar rörliga motiv saknar det inte speciellt mycket då det är motivets rörelser som sätter slutartiden. Men om jag spatserar runt på stan och plåtar mer stillasittande motiv så vore det bra att kunna låta brännvidden styra slutartiden.
Min autoiso är påslagen som standard. Behövs den inte så märks den inte heller. Ingen konstig defaulthöjning av basiso etc. Behövs den så kickar den in och talar om detta tydligt i sökaren. De enda gångarna jag slår av den är om jag plåtar i befintligt ljus på längre slutartider eller med stativ.
Bästa nyttan med Auto ISO är i kombination med M-läget. Då sätter man själv bryttiden fritt och kan reglera exponeringen genom höjning eller sänkning av ISO-talet genom exponeringskompensationen. Detta är utmärkt vid alla former av sport, konserter etc när ljusförhållandena kan ändras snabbt och man i ena stunden vill använda 1/500 s för att sedan kunna ta en mer stillstående bild på 1/100 s. En annan fördel är att Auto ISO fungerar i 1/6 EV-steg vilket ger en mer noggrann exponering än vad man annars kan få.
Tanken med en brännviddsstyrd Auto ISO låter bra i teorin men är det inte i praktiken av tre skäl:
1) När Auto ISO används är ofta rörelseoskärpa problemet (sport, konserter, fågelbilder osv) och man använder korta tider tex 1/500 s - 1/1000 s. Då har använd brännvidd ingen betydelse,
2) Vid porträtt är det också rörelseoskärpa som kan vara ett problem och man använder i regel 1/60 s eller snabbare. Alla normalzoomar utan VR går i regel inte längre än till 70 mm och andra objektiv idag har i regel VR vilket gör att 1/60 s kan änvändas och brännvidden inte spelar någon roll. Tar man porträtt med fasta objektiv som tex 85/1.4 eller 105/2 vilka saknar VR ställer man lätt in lämplig slutartid innan sessionen,
3) Vid statiska motiv används antingen stativ eller objektiv med VR och då är använd brännvidd ointressant ur Auto ISO-synpunkt.