Annons

Varför använda kortläsare?

Produkter
(logga in för att koppla)

snajgel

Medlem
Som topic lyder:
Varför ska man använda kortläsare när man istället för att hålla på att plocka ur kortet kan koppla in en sladd till kameran.
 
Bland annat därför att det går många gånger fortare att ladda över bilderna till datorn. Att plocka över ett fullt 1 GB kort till datorn direkt från kameran är otroligt långsamt.En kortläsare med USB 2.0 eller Firewire är MYCKET snabbare.
 
1. Går snabbare (beror på kameran)
2. Den jäkla sladden bara kasar ner hela tiden! Kortläsaren stannar snällt kvar på skrivbordet.
3. Det behövs kortläsare om man ska uppdatera mjukvaran i kameran (iaf på Canon)
 
som ovan nämda men med tillägget att du kan använda kortläsaren som en ny diskenhet. Du kan med en kortläsare använda kortet till så mycket mer än just till kameran.. jag använder det oftatil latt spara ner bilder, musik, dokument, ja vad som oc hsedan tar jag med kortläsaren och kortet til len polare och tankar över sakerna dit, slipepr bränna skivor...
 
Enklare än att släpa med sig olika kablar och drivrutiner osv.

I laptopen har jag cf -> pcmcia adapter och använder rätt ofta korten för att flytta filer mellan datorer.

Usb-kontakten i många kameror är väldigt klen så den är lätt att göra sönder.

Förr eller senare råkar man ut för att antingen en själv eller nån annan snubblar över kablen och drar ner kameran i backen (alt. pajar usb-kontakten i kameran).

Om man har många kort så kan man köpa många kortläsare och föra över alla bilder jättesnabbt.

Förr så förde jag alltid över bilderna med sladd, men när jag ändrade mitt arbetsflöde för drygt ett år sen så började jag använda min antika USB 1.0 läsare. Tar drygt en kvart att föra över ett 1gb kort, men då har man gott om tid till att sätta på kaffe och göra en macka :p
 
Man kan ha kameran tryggt i kameraväskan istället för på skrivbordet, med en kabel ansluten, som man förr eller senare KOMMER att komma åt, med risk att kameran åker i golvet.
 
Kortläsarna sitter numera som fast monterade och snabba enheter i många datorer. Har själv 4 olika korthål i min: MS, CF/MD, SD/MMC och SM. Ingen extern kortläsare behövs alltså för detta. Smidigt och snabbt.
 
kör inte med kortläsare.

* batteriförlusten är försumbar
* man använder en liten kort usbkabel förståss
* en kabel tar mindre plats imo
* kör du cam2pc är det smidigt (faktiskt otroligt smidigt
 
Det där med att batteriförlusten är försumbar beror väldigt mycket på kameran.
Om jag har lite dåligt batteri i min 350D så kan jag inte alls ladda över bilderna men jag kan ta över 100 foton till.
Jag slår ett slag för minneskortläsare
 
Säkerhet, om kamerans batteri är på upphällning riskeras strömavbrott och förlorade bilder. Alla har ju inte reservbatteri.
 
dumbo skrev:
Man kan ha kameran tryggt i kameraväskan istället för på skrivbordet, med en kabel ansluten, som man förr eller senare KOMMER att komma åt, med risk att kameran åker i golvet.

Vis av egen erfarenhet förvaras alltid kameror och annan ömtålig utrustning på golvet, och gärna under ett bord el dyl, då kan det inte falla i golvet och inget faller ner på det heller.
 
det där om batteriet har jag aldrig någonsin varit med om... helt ärligt... du överdriver inte nu (jag blir lite orolig)?

nej jag tycker inte era argument om att man kommer dra ner den håller... just pga av att man har en kort kabel.

my2cents
 
Svaret på hela denna diskussionen är helt enkelt. Det är mycket bättre med kortläsare. Samt att de inte kostar så mycket att köpa en
 
Har en multikortläsare som sitter i bildskärmens vänsterkant. Tänk vad mycket påhitt det finns som jag inte behöver.....;-)).
Us
 
Ytterligaren en liten anledning till att ha kortläsare. I mitt fall där jag fotar en del på jobbet, hos kompisar osv. Med en kortläsare så är det bara att plugga in läsare, i med kortet och tanka över.

Inget jox med att drivrutiner så kameran och datorn kan snacka med varann, så superenkelt.

Sedan att man på köpet med kortläsaren och minnerskortet får en enkel portabel minnesenhet för dokument, foton, osv.. är ju liksom bara en bonus.
 
hailstorm skrev:
det där om batteriet har jag aldrig någonsin varit med om... helt ärligt... du överdriver inte nu (jag blir lite orolig)?
Det beror nog till stor del på vad man har för kamera, kompaktkameror brukar inte påverkas alls eftersom de kan leva på den ström de får från USB-sladden.
Blir lite förvånad att du inte upplevt det med 350D eftersom t.ex en 300D suger slut på ett batteri på nolltid om man skulle få för sig att tanka bilderna från den över USB.

Om man bortser från hastighetsaspekten så tycker jag framförallt att det är betydligt smidigare att stoppa korten i en kortläsare och låta kameran vara som den är. Har jag fyllt ett kort sitter det ju ändå inte i kameran och då är det oftast lättare att stoppa kortet i kortläsaren än att plocka fram kameran, koppla ihop den med datorn, byta ut det minneskort som sitter i just nu mot det man ska tömma, tanka och göra hela processen baklänges för att återgå till normalläge. Jag är för lat för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.