Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?
childofgaia skrev:
Jag tror det är fler än jag som skulle ha problem med att spontanproducera 5-10 bilder man verkligen trivs med och som representerar sin egen fotografiska stil och karaktär en kort tid innan utbildningens start. Det är väl bland annat det man skall lära sig när man väl är på skolan?
Jag har bilder som jag skulle kunna skicka in som jag tagit under de senaste 2,5 åren, men för mig och säkert många andra nybörjare blir kanske 1 av 100 eller mer bilder hyffsad (beroende på hur mycket självkritik man har förstås).
Spontanproducera,,, tror du inte att man ofta söker de som har odlat sitt intresse en tid?,,,
Att producera på press/deadline är ett sätt att lära känna sig själv,, det handlar bla om att förstå var man finner sin inspiration,, den är som vi alla vet INget man sitter och väntar på ramlande ned från himlen! Hårt joobb är hjälpen,,,
Jag har själv suttit och betraktat arbetsprover och vet att man såklart inte ser efter färdiga fotografer eller de som fotar bäst bilder,,,
Det man letar efter är de som skall representera skolan.
Man söker en mix av elever som skall jobba tätt ihop.
Man söker elever med stoor utvecklingspotential.
De sökande som visar nästan proff, kvalitet rynkar man ofta på pannan inför,,, Det är ófta de som är snäppet för individualistiska och färdiga. Ofta är dessa inne på att jobba rent självständigt,, vilket ofta inte passar många skolors upplägg. Det är ngr tankar,,
/Niclas,