ANNONS
Annons

varför alltid analog utbildning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror också att skolutbildning är överskattat i många sammanhang, särskilt konstnärliga... Men det krävs mycket mer disciplin och inre motor för att ta sig fram på egen hand. Hur många har det nuförtiden? Majoriteten av oss är ju broilergödda med skolutbildning. En fördel med konstnärlig skola är väl att man med automatik ägnar en väldig massa tid åt det man vill bli bättre på. Det bör ge resultat om man inte är helt hopplös :)

Re: Re: varför alltid analog utbildning?

alf109 skrev:

Tycker frågeställningen blir lite banal, det kanske är på det sättet att dom gallrar ut mindre motiverade på detta sätt. Vill du verkligen komma in på en utbildning så ser du till att fixa de papperskopior som behövs. Det kan ju knappast ses som ett oöverstigligt hinder att ev. låna/hyra analog kamera och mörkrum för att ta fram bilderna som du skall söka med. Om man inte är beredd till den uppoffringen så är väl frågan om man lämpar sig att ta upp plats på utbildningen.

Jag tror det är fler än jag som skulle ha problem med att spontanproducera 5-10 bilder man verkligen trivs med och som representerar sin egen fotografiska stil och karaktär en kort tid innan utbildningens start. Det är väl bland annat det man skall lära sig när man väl är på skolan?
Jag har bilder som jag skulle kunna skicka in som jag tagit under de senaste 2,5 åren, men för mig och säkert många andra nybörjare blir kanske 1 av 100 eller mer bilder hyffsad (beroende på hur mycket självkritik man har förstås).

Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

childofgaia skrev:
Jag tror det är fler än jag som skulle ha problem med att spontanproducera 5-10 bilder man verkligen trivs med och som representerar sin egen fotografiska stil och karaktär en kort tid innan utbildningens start. Det är väl bland annat det man skall lära sig när man väl är på skolan?
Jag har bilder som jag skulle kunna skicka in som jag tagit under de senaste 2,5 åren, men för mig och säkert många andra nybörjare blir kanske 1 av 100 eller mer bilder hyffsad (beroende på hur mycket självkritik man har förstås).

Men du vet ju nar skolans antagningsdatum ar, sa hinner du inte gora det till ena aret kan du ju ta ett ar till och fotografera och sen soka till nasta ar. Men om bara 1% av dina bilder blir hyfsade sa kanske du ska vanta lite innan du soker och bli lite varmare i kladerna? (Jag tror inte du verkligen menar att bara en bild av hundra blir bra..)

Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

linaphoto skrev:
Men du vet ju nar skolans antagningsdatum ar, sa hinner du inte gora det till ena aret kan du ju ta ett ar till och fotografera och sen soka till nasta ar. Men om bara 1% av dina bilder blir hyfsade sa kanske du ska vanta lite innan du soker och bli lite varmare i kladerna? (Jag tror inte du verkligen menar att bara en bild av hundra blir bra..)

Som sagt, allt beroende på självkritik, många utav de bilder jag knäpper är möjligen "okej" för att kunna användas i vissa kommersiella / skarpa sammanhang. Men när du söker en utbildning vill du nog helst skicka in de bilder DU SJÄLV är helt nöjd med. Vissa kanske river av en rulle och tycker varenda ruta är toppen, men då tror jag snarare personen kanske behöver skaffa sig lite mer självkritik för att utvecklas än att alla bilder i på rullen i verkligheten är "perfekt".

Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

childofgaia skrev:

Spontanproducera,,, tror du inte att man ofta söker de som har odlat sitt intresse en tid?,,,

Att producera på press/deadline är ett sätt att lära känna sig själv,, det handlar bla om att förstå var man finner sin inspiration,, den är som vi alla vet INget man sitter och väntar på ramlande ned från himlen! Hårt joobb är hjälpen,,,

Jag har själv suttit och betraktat arbetsprover och vet att man såklart inte ser efter färdiga fotografer eller de som fotar bäst bilder,,,
Det man letar efter är de som skall representera skolan.
Man söker en mix av elever som skall jobba tätt ihop.
Man söker elever med stoor utvecklingspotential.
De sökande som visar nästan proff, kvalitet rynkar man ofta på pannan inför,,, Det är ófta de som är snäppet för individualistiska och färdiga. Ofta är dessa inne på att jobba rent självständigt,, vilket ofta inte passar många skolors upplägg. Det är ngr tankar,,

/Niclas,

Frågan är intressant. Jag har hållt på med musik under många år och drar paraleller till hur det har låtit bland "strängtöjarna" om syntspelande kollegor. Det är inte att spela, man trycker bara på tangenterna, osv.
Idag säger syntmusikerna samma sak om dom som jobbar med en digital studio.
Inom fotot finns det en grupp som säger att det inte är fotografering om man tar digitalt. Det är bara att knäppa och rätta till i photoshop, heter det.
Jag tror inte att dom som säger det har provat att jobba digitalt.
Fast nu var det ju fotoutbildningen det var fråga om och när jag såg din fråga Jens, så tänkte jag på ett inslag i kulturnyheterna för några veckor sedan. Svensk fotoutbildning ligger hopplöst efter och är bland de sämsta i Europa.
Prova att söka dig utanför gränserna.

arnenym skrev:
Svensk fotoutbildning ligger hopplöst efter och är bland de sämsta i Europa.
Prova att söka dig utanför gränserna.
Hehe, varför är jag inte förvånad... Finkultur är ingen stor sak hos oss verkar det som. Foto är självklart finkultur :)

För unga fotografer som mig själv är det ett återkommande problem med mörkrum och tid att fixa så pass många kopior det behövs för att söka en utbildning. Speciellt om man "gått över" till digialt av kostnads- och bekvämlighetsskäl.
Jag kan nästan säga att det är kört för mig, eftersom alla mina bra bilder är tagna digitalt.

Sjukt att en sådan banal sak tillåts stänga blivande fotografer ute från marknaden.
Snacka om motivationsdödare.

finns det inte en massa tjänster på nätet, som typ www.expert.se håller med att dom kan framkalla din digitala bilder åt dig, visst det kostar pengar och jag har ingen aning hur resultatet blir (dock har jag beställt 2 st 50x70) för att testa.

det kanske är ett sätt för dig att fortfarande söka dessa kurser, då jag tänkte själv söka, så om någon har något bra förslag på en kurs/utbildning man kan läsa, är jag öppen för förslag, vem vet vi kanske ses där ute någon gång

Digital fotoskola

Hej.

Jag har en längre tid försökt hitta någon bra skolform för digitalt foto och blivet mer och mer frågande till varför det ska vara så svårt att hitta en skola som "kan den här biten. Jag börjar tro att teckniken är alldeles för ny och det verkar som om skolorna får betala dyrt för att använda de senaste bildredegerings programmen. De skolor som lockat med kurser i digitalt fotograferande har i de allra flesta fall försökt hanka sig fram på gammla datorer eller hopplöst gammla programvaror.

De skolor som är drivna i kommunal regi är otroligt dåliga på just de här uppgraderingarna. de försöker lära ut digitalt foto på grejer som de köppt in för tio år sedan.

Min undran är varför de inte kan hyra sin utrustnig och varför programtillverkarna inte kan fatta att deras produkter skulle kunna säljas som smör i solsken om de gratis släppte se senaste versionerna till våra läroanstalter?

Ju fler som kan arbeta och förstå deras program efter eventuell skola/kurs kommer att bli en framtida kund.

Jag skulle själv aldrig mer vilja ställa mig i ett mörkrum igen. För min egen del har det tappat all sin tjusnig som det hade i början, nu kan jag ju göra så mycket mer med datorn. Snart är även kvaliteten på digitala kameror lika bra eller bättre än småbildsformatet, något jag väntat på länge. Priserna på fullformats systemkamera kommer nog snart att passa även min plånbok och då vore det illa om det inte fanns någonstans att riktigt kunna fördjupa sig i denna teknink.

Klart att skolorna kommer efter lite, men det artar sig nog snart!

Dra ditt strå till stacken, ring eller skriv till den den skola du skulle vilja gå och förklara och begär svar.

Men Som Sagt, visst Lofoten.fhs är rå på området!

Den fotograf som önskar att studera konst-inriktad/relaterad fotografi men inte köper att utbildningen har stora inslag av analog teknik har nog fått mycket här i livet på bakfoten.;)

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar