Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför album utan kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag försöker förstå det nya men har stora problem med det...
Varför ska man ha vanliga album som inte är till för kritik? Är det inte det som är meningen med bilder på fs?
I mitt huvud har det varit såhär:
Kritikalbum = Där lägger man bilder som man vill ha konstuktiv kritik på
Utställningsalbum = Bilder som man är nöjd med och vill visa upp i grupp och ev få respons på.

Portfolio (som man har som guldmedlem) Det fungerar som visningsalbum

Nu ser ju "vanliga album" ut att bli en sorts portfolio?? Har jag missuppfattat allt nu eller?? Får ingen rätsida på detta alls :eek:(

Carola
 
Man kan skilja på kritik och kritik; en allmän uppfattning har varit att man laddas upp väl mycket i Bildkritikalbum som fotografen egentligen inte är sådär superintresserad av att få riktig (och hård men rättvis) kritik på. Visst vill alla ha kommentarer på sina bilder, men det är skillnad på det och begära seriös bildkritik.

I Bildkritik ser vi det som att det skall vara seriösa kommentarer, där alla skall vara givande för fotografens och andras utveckling. Det är ju inget vi kommer sitta och kolla, men det är andemeningen.

En vanlig bildkommentar har å andra sidan inte lika hårda regler, här är tex "Va snyggt!" en OK kommentar - även om man förståss inte gör något om man utveckla sig lite mer...

Jo, Utställningar ha spelat ut sin roll lite. Fn är det enda sättet att bedöma en kollektion av bilder gemensamt - och det är så vill att de skall användas också.

Angående Portfolio, och dess förlängning Picturo.se, så är ju inte den tänkte besökare en annan medlem på Fotosidan - Portfolio startades för att man skulle få ett schysst "presentationsfönster" att visa för potentiella kunder, vänner odyl.
 
Okej.Det känns som om det blev lite föör stora omändringar på en gång.Svårt greppa. Känns som om man vill bort med allt gammalt man har och börja om.Kanske det är det som krävs för att man ska få rätsida på detta för egen del...
 
clindh skrev:
Man kan skilja på kritik och kritik; en allmän uppfattning har varit att man laddas upp väl mycket i Bildkritikalbum som fotografen egentligen inte är sådär superintresserad av att få riktig (och hård men rättvis) kritik på. Visst vill alla ha kommentarer på sina bilder, men det är skillnad på det och begära seriös bildkritik.

I Bildkritik ser vi det som att det skall vara seriösa kommentarer, där alla skall vara givande för fotografens och andras utveckling. Det är ju inget vi kommer sitta och kolla, men det är andemeningen.

En vanlig bildkommentar har å andra sidan inte lika hårda regler, här är tex "Va snyggt!" en OK kommentar - även om man förståss inte gör något om man utveckla sig lite mer...

Jo, Utställningar ha spelat ut sin roll lite. Fn är det enda sättet att bedöma en kollektion av bilder gemensamt - och det är så vill att de skall användas också.

Angående Portfolio, och dess förlängning Picturo.se, så är ju inte den tänkte besökare en annan medlem på Fotosidan - Portfolio startades för att man skulle få ett schysst "presentationsfönster" att visa för potentiella kunder, vänner odyl.


vad är det som är bildkritik egentligen
och "vanliga kommentarer"
(menar alltså, vilka album/pooler?)

fattar int jag heller....
 
Och att ge konstruktiv kritik kan ju vara svårt för alla som inte är vana fotografer men däremot kan ju alla ge någon typ av respons. Är det att skilja ut kunniga mot mindre kunniga ni är ute efter? Vet inte om jag tycker det är nåt vidare isåfall...
 
Jag vågar inte förklara vad just du ska ha för nytta av pooler, "vanliga album", kritikalbum, "bilder utan kommentar", etc
Jag kan däremot berätta en tillämpning som jag skulle kunna använda mig av. Ta ett specifikt område som klättring, mina klätterbilder. Jag vill kunna lägga ut en klätterbild här på fotosidan där jag vill ha kritik från andra erfarna klätterfotografer. Jag vill därför inte ha någon kommentar från någon "vanlig icke-klättrande fs-medlem" som skriver någon icke klätter-relaterad kommentar.
Den här bilden vill jag kunna lägga upp i mitt album så att när en klättrare tittar in i på "min sida" så kommenterar han min bild då. Kan vara långt efter att jag har lagt upp den. Men min klätterbild kommer jag inte att lägga i poolen "bildkritik". Därför att i den poolen kommer sådana som är intresserade av att ge kritik på bilder att hålla till. Inte mina klättervänner som kan tänkas ge kritik på mina klätterbilder. Av den anledningen vill jag inte lägga upp den bilden så att den hamnar på den tidigare sidan "senast inlagda bilder". Därför rekomenderar jag de personer som vill kommentera bilder att hålla till i poolen "krtikbilder". Där är det tänkt att man ska ge all sorts kritik på alla bilder som ligger där.
 
Nu kanske klätterbilder i sig sållar bort många genom brist på intressen. Men varför skulle inte en ”vanlig icke klättringsmänniska” kunna ge en givande kommentar till en klätterbild? Och är det så lyckat att hålla dessa ”okunniga” borta genom att placera bilderna under en speciell klättringspol? Alltså här träder en problematik fram som jag har obesvarat sedan hela denna idé togs i bruk. För tänk följande.

Någon gör bilder som är väldigt intellektuellt krävande. Han/hon vill därför skapa en pol där bara de som är tillräckligt intellektuella får posta och kommentera.

Eller:

Någon gör bilder utifrån sin emotionella mognad. Han/hon vill skapa en pol där bara de som har hög emotionell intelligens får posta och kommentera.

Eller:

Någon kanske skapar bilder med logiska inslag och symetriska mönster osv. Han/hon vill skapa en pol där bara människor med en IQ över 120 får posta och kommentera.

Och jag skojar inte, utan ser detta som allvarligt. För vad är det för fel på dessa 3 exempel?
Jo, det klingar fel, men det är precis samma sak som att skapa poler för olika ändamål oavsett det handlar om klättring, mode, konst osv. Nu är mina exempel extrema, och skulle nog aldrig få genomslag här på FS, men tanken finns där och är likvärdig med det som håller på att hända.

Jag ska erkänna, att jag aldrig riktigt har förstått vissas behov av att kategorisera sig. För mig är det en begränsning, en pinne i hjulet för min utveckling. Men jag anser att alla har rätt att kommentera en bild utifrån egna erfarenheter, utifrån egna tankar och utifrån egna känslor. Ingen bild är bra eller dålig nog, så speciell eller alldaglig nog, att den inte kan kommenteras. Och ingen människa är så dålig eller så bra nog för att kommentera.


/Marcus
 
Marcus! Nu har du missförstått hela mitt inlägg. Jag skriver mitt inlägg för att göra ett försök att förklara för Carola (redrosie) varför man kan tänkas vilja ha ett album utan kritik. Så som tråden skapades för. Om du känner för att förklara för henne varför man kan tänkas vilja ha ett album utan möjlighet till kritik så ser jag gärna att du gör det. (Kan säga att det inte var lätt att förklara det.)
Detta för att hålla oss till trådens grundfråga.

Men nu verkar det som om du har något väldigt hett att diskutera. Du verkar ha en mycket stark åsikt. Om det är så att du tycker att fotosidan kategoriseras så tycker jag att du ska skapa en ny tråd med detta som grund och förklara på ett konstruktivt sätt hur vi tillsammans gör för att lösa problemet. Jag tycker det känns som ett stort påhopp av fotosidans medlemmar och crew att dom skulle tänkas vilja lägga in en pool där man värderade IQ-nivåer eller andra personliga aspekter.
Jag känner mig också lite påhoppad eftersom du nämner mina klätterbilder som exempel på att fotosidan skulle kategoriseras. Är det så att mina klätterbilder utgör ett stort hot mot en uppdelning av Fotosidan??

Jag vill INTE ha en klätterpool. Jag vill bara kunna lägga upp lite klätterbilder på fotosidan där jag inte vill besvära allmänheten med ointresserade klätterbilder. Men vem som helst är givetvis jättevälkommen att kommentera mina klätterbilder!! :)

/Fredrik, som stavar pool med två o.
 
redrosie skrev:
Och att ge konstruktiv kritik kan ju vara svårt för alla som inte är vana fotografer men däremot kan ju alla ge någon typ av respons. Är det att skilja ut kunniga mot mindre kunniga ni är ute efter? Vet inte om jag tycker det är nåt vidare isåfall...
Naturligtvis är det inte det vi är ute efter, snarare att ge fler möjligheter till att utveckla sig som fotograf istället för bara en via Bildkritik.

Jag tror iofs alla, inte bara "proffs" kan ge lite mer givande kritik - man kan kanske inte alltid tala om hur man skulle gjort istället om något är fel, men det är väldigt lärorikt att anstränga sig lite och verkligen fundera på varför man tycker en viss bild är så bra/dåligt.

Ang kategorisering så tycker jag den pool vi snackar om i en annan tråd; "alternativa mörkrumstekniker" är ett relevant exempel på en pool där en intressegrupp kan samlas runt vissa bilder - där man kikar på och kommenterar också runt vissa tekniker man använt för att få fram bilden - inte bara bilden i sig. Man lär av varandra runt dessa tekniker som inte så väldigt många håller på med. De bilderna har inte en chans att få den typen av kommentarer och diskussion som fotografen vill om man lägger i vanlig Bildkritik.
 
Hej Fredrik.

Nej, jag har inte missförstått ditt inlägg och det var varken dig eller din förklaring i sig, som jag kritiserade. Det jag ville belysa var att allt det här med pooler lätt kan skapa kategoriseringar och ditt resonemang gav mig vatten på kvarn till att dra extrema exempel hur det skulle tänkas bli. Jag ber om ursäkt om du känner dig påhoppad eller sårad, det var inte meningen och ja, jag behövde inte använda just ditt inlägg för denna diskussion och kanske inte ens den här tråden, men i all hast blev det så. Som sagt, inget riktat mot dig, mer att jag använde ditt exempel i mina argument, och det ber jag om förlåtelse för.

Däremot så ser jag inte det som ett påhopp angående mitt resonemang om bland annat IQ. Jag skriver även att detta är extrema exempel som aldrig skulle genomföras på FS, och jag tror verkligen inte det heller. Dessa exempel var för att dra allt till sin spets, för att visa en problematik med kategorisering som jag upplever att poolsystemet kan tendera till att bli.

Du har rätt, jag kanske inte var speciellt konstruktiv i mitt inlägg utan använde all min energi till problemet. Något jag i natt får äta upp då jag alltid gnäller om att man ska vara konstruktiv :)

Och ja, det kan stavas ”pol”, men det är något helt annat, det är så sant.

Som sagt, det var inte riktat mot dig, och jag ber om ursäkt för att jag bar mig klumpigt åt.

/Marcus
 
Senast ändrad:
Absolut, oavsett vad jag personligen tycker om kategorisering, så förstår jag intresset för en sådan pool och accepterar det. Men samtidigt finns risken att det stänger ute personer som skulle kunna ge underbara och konstruktiva kommentarer just på grund av att de själva inte sysslar med tekniken. Jag tycker det är en begränsning och oavsett om alla får kommenterar, finns det säkert många som drar sig för att ge kommentarer. Kommentarflödet riskerar att bli mindre, eller så kommer det alltid från samma personer och det är inte speciellt utvecklande. En person som inte håller på med tekniken, kan tänkas vara mer objektiv när den studerar bilden i sin helhet. Det kan vara en viktig kommentar som riskerar att utebli.

Men visst, det kan vara positivt då exempelvis alt mörkrums bilder tenderar att drunkna i bildflödet. Samtidigt går det alltid att strypa uppladdningsfrekvensen som att man kanske bara får ladda upp en bild per dag. Sparar man den dagen, får man 2 bilder dagen efter, eller något sånt. Fast jag vet att det finns ett motstånd till denna idé. Så, ja jag vet inte. Tiden för väl avgöra hur det kommer att fungera.

/Marcus
 
Ja det är inte lätt att förklara och inte förstå heller som sagt.
Att dela in i grupper tar bort en stor del av den inspirationskälla som jag tyckt är en av de stora positiva fördelar som fs bjudit på.Även om jag inte t.ex. varit intresserad av att fota porträtt så har intressat vaknat eftersom mitt öga titt som tätt fallit även på dessa bilder.Ligger de bilderna på ett ställe som jag ska välja att gå in på så faller den biten.(Iofs så kanske intresset för olika bilder kommer med mognaden i fotograferandet men jag tror det dröjer betydligt längre innan det kommer då)

Kommer bilkritiken att öka och bli bättre? Vad som jag kan se nu så tycker jag att bilderna kommenteras mindre.
För att få mer och konstruktiv diskussion på bilder så tror jag kanske mer på forumdiskussioner runt bilder .

Well,jag ska inte vara pessimistkonsult utan ger det en chans :eek:)

Mvh Carola
 
seamonster skrev:
Jag ber om ursäkt om du känner dig påhoppad eller sårad, det var inte meningen och ja, jag behövde inte använda just ditt inlägg för denna diskussion och kanske inte ens den här tråden, men i all hast blev det så.
Det är viktigt att få uttrycka vad man tycker. Det är meningen med forumet! Men ibland kan man vilja för mycket och går på för hårt. Det är jag väl medveten om, men det är en styrka att kunna erkänna det. :)
Jag förstår vad du menar med uppdelning. Det är inte bra med pooler för egen beundran hos vissa fotografer.
Men för att titta på dagens inströmning av bilder så måste det ske någonting tycker jag. För att gå tillbaka till historien om fotosidan. Den startade med att man kunde kommentera andras bilder. God idé. Men i ett tidigt skede så var inflödet inte större än att alla hade möjlighet (om man ville) att kommentera alla inlagda bilder. Medlemmarna var inte fler än att man näst intill kände alla medlemmar. Så sakta så började fotosidan att växa och det behövdes någon form av olika funktioner. Detta har genom åren lösts med olika medlemsskap och olika typer av album. Men idag tycker många att bildflödet är enormt stort. Då är detta problemet som bör lösas. Hur gör man det? Då har pool-systemet varit den bästa lösningen. Det är, till viss del, en uppdelning av inflödet av bilder. Men jag vill hävda bestämmt att syftet med pooler är inte att kategorisera fs. Syftet med pooler är snarare att sortera de inflödande kritikbilderna. Detta införande sker, eftersom tidigare försök med att minska bildinflödet har visats dåliga.
Men jag vill påverka i den riktningen att vi har så många pooler som möjligt (läs alla), där vem som helst får gå in och kommentera. Det enda jag vill kunna styra är lite uppdelning av inflödande bilder.

/Fredrik, som ser nyttan med pooler
 
Hej,
som tekniker tycker jag att det här med communities är ganska intressant, för det är något så konstigt som "social mjukvara". Hur man programmerat systemet, vilka människor som använder systemet och vad som visas var påverkar allt varandra.

Vad Christer och gänget har gjort är att dom bytt en grundfunktion så att dom lättare kan anpassa sajten vidare efter våra önskemål senare (önskemål som finns, ta bara en titt bakåt i forumet fotosidan.se/funktionsförslag).

Det tar ett tag att "skruva in" och ställa in maskineriet efter en sådan ändring. Och det är inte ett rent tekniskt problem heller, utan det är något som man måste göra TILLSAMMANS med oss användare (det var det "sociala" i "social mjukvara", det) - i dialog.

Jag tycker att den dialogen verkligen finns, jag skriver ju just nu i forumet "diskussion om pooler", eller hur? Christer har svarat på en rad frågor och ändrat en rad saker efter påpekanden...

Det enda jag säger är att alla måste ge det lite tid och delta i dialogen kring hur vi vill ha det - det blir säkert jättebra i slutändan! (bortsett från naturbilderna dårå. ;)

Fotosidan har varit igenom ändringsvarv tidigare, det vet många av medlemmarna här, och nog har det funkat i slutändan ialla fall! Det gör det säkert den här gången också.

Det är faktiskt j-ligt HÄFTIGT med communities, tycker jag som tekniker... Social mjukvara - wow.
-Christian
 
anita_marie skrev:
Kan inte annat än undra och samtycka till dina frågor och funderingar Carola.
Mvh Anita
Om du går in på sidorna:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?days=2&sort=ptime+desc&type=st

Du/ni kanske får till och börja med att acceptera lite oreda och gå in på den övre av de länkarna och kommentera bilderna som ligger där. Ge den sidan ett försök under en tid och sedan gör du/ni en utvärdering om det är bättre eller sämre. Fördelarna kanske dyker upp allt eftersom funktionen börjar bli mer etablerad här...
Lycka till!!
 
Carola,
>Samtidigt måste man ju få säga vad man tycker och känner :eek:)
jomen självklart, det är väl det som kallas dialog? :)
-Christian
 
Trots allt förstår jag inte vitsen med att uppdela bilderna i pooler. Jag har alltid uppfattat att det är BILDEN med dess fördelar och skavanker vi skall kommentera. Och inte motivet.
Det har även tidigare funnits en tendens att t. ex. när det käller kattbilder och modeller har ofta motivet fått mer betyg/kommentarer än själva bildens uppbyggnad. Som jag ser det kommer den tendensen att förstärkas med det nya systemet.
Tidigare hittade man ju bilder som inte tillhörde ens favoritkategori, men ändå gärna bedömde BILDENS uppbyggnad.
För mig känns det som en risk att motivet bedöms mera än bilden när man kollar på sitt största intresse !
 
Allan uti Hälsingland skrev:
Trots allt förstår jag inte vitsen med att uppdela bilderna i pooler. Jag har alltid uppfattat att det är BILDEN med dess fördelar och skavanker vi skall kommentera. Och inte motivet.
Vi har väl ingen pool idag där syftet är att diskutera motivet? Däremot är det rätt att pooler ett sätt att gruppera intressen och inriktningar inom fotografi - precis som olika forum. Nybörjarpoolen är ett sådant exempel.

Vi kommer dock inte skapa en pool för varje motivkategori, men jag kan mycket väl tänka mig en "studiofoto" för de som är inriktade på och intresserade av studiofoto. Här kan kommentarer och den konstruktiva kritiken få handla om även teknikerna bakom, fonder och kanske tom makeup - som är en del i vad en porträttstudiofotograf bör kunna.

Men naturligtvis kommer vi inte ifrån kommentarer som "snygg tjej!" i en sådan pool heller, det finns alltid en skara som bara vill kolla bilder och strunta i våra regler när de skriver - men jag är tveksam till att det skulle bli värre än idag?

Vi har redan en pool där man förutom bilden också kikar på tekniken bakom; "Alternativ mörkrumsteknik". Ett intressant särintresse som gärna kan få komma fram lite mer.

Ideen är ju att man skall utveckla sig som fotograf på sajten, och då är inte bara bildseendet det intressanta - men det har känts är svårt att få in allt detta i en enda funktion (och i reglerna), därfr har vi skapat olika "forum" för bilder.

Den mest knepiga poolen egentligen är just "Bildkritik" för det är så likt det sätt man tidigare jobbat (och kan jobba fortfarande) med vanliga "Nya bilder". Det finns inget särdrag i den poolen, men det kändes ändå som det skall finnas ett sätt att explicit uttrycka att man verkligen önskar vettig kritik på en bild mer än att ladda upp den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.