Annons

Varför är svartvita bildfiler mindre? (var: "photoshop")

Produkter
(logga in för att koppla)

dynoalle666

Aktiv medlem
photoshop

hej jag har tagit upp en bild i photoshop som är i 14 mb i tif (RGB) men när jag gör om bilden i gråskala så ändras storleken till 5 mb i tif (gråskala),,, varför blir det så?

Re: photoshop

dynoalle666 skrev:
hej jag har tagit upp en bild i photoshop som är i 14 mb i tif (RGB) men när jag gör om bilden i gråskala så ändras storleken till 5 mb i tif (gråskala),,, varför blir det så?

en 8-bitars tiff-fil i färgläge har altså 8-bitar per färgkanal, altså 24-bitar som tillsammans beskriver färgen för varje enskild pixel.
I gråskaleläge så har den endast 8-bitar som beskriver ljusheten för varje pixel. Filstorleken blir altså en tredjedel, ungefär.

Re: Re: photoshop

Walle skrev:
en 8-bitars tiff-fil i färgläge har altså 8-bitar per färgkanal, altså 24-bitar som tillsammans beskriver färgen för varje enskild pixel.
I gråskaleläge så har den endast 8-bitar som beskriver ljusheten för varje pixel. Filstorleken blir altså en tredjedel, ungefär.

Mina tiffiler blir inte mindre i svatvitt...

Re: Re: Re: photoshop

papi skrev:
Då har du dem inte i gråskaleläge. De blir inte mindre för att bilden är i gråskala, du måste också tala om för programmet att det är ok att spara som en gråskalebild. Annars blir det RGB där R=G=B.

Re: Re: Re: photoshop

papi skrev:
Det beror nog på att du fortfarande har "RGB" eller "CMYK" som läge istället för "gråskala"? Då har bilden fortfarande lika många bitar, fast du inte utnyttjar dem så att säga.
Konvertera läget till gråskala efter att du gjort om den till svartvitt så spar du lite plats:)

Edit: Jim hann före...

igen

t.e.x om man har en svart vit bilden på 8 kanals (gråskala)och sedan ställer in den på 16 kanals, får man då bättre kvalite när man skickar den till ett lab som gör en utskrift på den filen?
filen väger ju mer då.........

man kanske kan säga att i 16-bitars läge innehåller den plats för information som inte finns och den blir därför inte bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar