Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är kompaktkameror så långsamma?

Produkter
(logga in för att koppla)
FlyerOne skrev:
Nu har ju kompakterna normalt inte lika många pixlar som de digitala systemkamerorna, så jag tror nog att största andelen till långsamheten är vad som tidigare sagts i denna tråd - att kompaktkamerorna inte har separata sensorer för AF utan att det är hela bildsensorn som måste avläsas och processas. [...]

Av detta uttalande bör man också kunna dra slutsatsen att det kommer att dröja ett tag innan kompakterna blir lika snabba som de digitala systemkamerorna. Enda möjligheten att åstadkomma denna snabbhet idag vore ju att bygga kompakterna på samma sätt som man bygger DSLR:erna.

Ni får ursäkta. men jag förstår fortfarande inte. Hur bygger man kompakterna på samma sätt som man bygger DSLR:erna? Handlar det bara om att ha speciella fokussensorer?

Prismässigt har de ju gått om lott vid det här laget. Den dyraste kompakten (G9?) är ju dyrare än den biligaste DSLR:En (D40?).

Per.

supermax_fred skrev:
min teori!

Jag tror att på kompoakter så måste focus ( autofocusen) bestämmas genom att tolka CCD:ns kontraster. Då sköts det troligtvis genom samma krets som hanterar data som kommer från den bild som sensorn tolkar. Detta är många operationer som skall utföras, och hanteringen blir långsam.

Medans på en DSLR så sitter det en separat krets med separata sensorer som hela tiden kör sitt eget race, oberoende av sensorn och tittar på kontraster genom objektivet, och således behöver bara skicka signaler till objektivet att snurra åt vänster eller höger för att få focus.

Hoppas attjag har rätt, och hoppas att du förstår vad jag menar!
/fredrik

Här är den killen som har helt rätt. Du behöver inte tro - du vet.

Allt annat i denna tråd är nonsens. Det är därför också kompakterna har svårare att fokusera när det är mörkt, af:en bestäms av att sensorn letar kontrast i motivet, och vid mörker blir det ju mindre kontrast.

Hälsningar

Adam

Jag upplever inte min Ricoh GRD som långsamare i avtrycket än min Nikon D300.... Så det finns visst snabba kompakter, tror Ricoh använder två olika autofokussystem som arbetar tillsammans.

/kent

Senast ändrad:
Åtminstone dom minsta kompakterna har långsamma fokus och zoom motorer, det har oxå betydelse. Orsaken är nog att Svensson inte bryr sig så mycket om hastigheten eller frågar efter den. På en 2-3000:- kompakt tror jag att en snabb fokus motor inte skulle höja priset mer än ca en hundring, men den kanske ändå måste vänta på att processorn ska bestämma sig...
Däremot kan/bör en kompakt rent mekaniskt ta snabbare bilder än DSLR, med den mindre sensorn har inte slutare så lång väg att gå + att den saknar spegel.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto