Annons

Ett första test av Nikon P7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, tråden handlar inte alls om Sony, ifall du ser efter ordentligt.

Det jag har skrivit om är vad orsaken till de problem som trådskaparen (lqv) beskrev kan tänkas beror på, och om hur dessa i så fall skulle kunna avhjälpas. Jag har alltså antagit att problemet skulle kunna lösas genom modernare och snabbare sensorer och processorer (exempelvis från Sony då, eftersom de av allt att döma f.n. ligger i framkanten här) eller effektivare/snabbare programmering av processorn.

Eftersom Canon-varianterna inte är lika irriterande långsamma (eller?) trots att de använder samma bildsensorer (vilket ju macrobild informerat om), så återstår väl i huvudsak för Nikon att antingen byta till en lika snabb processor som Canon har använt - alternativt programmera lika duktigt som Canon-folket, ifall det är där som problemet ligger. Förutsatt då förstås att G11 eller åtminstone G12 faktiskt ÄR snabbare än P7000.

Det finns flera goda Nikonkompakter, som tar bra bilder, men valsar man runt bland testsajterna så finns ett klart mönster, klagomålen på långsam AF, dom har väl till viss del ryckt upp sig lite med någon modell och trummade på ganska rejält för en modell tror den hette någonting på 640. Bara namnet Nikon har sådan enorm genomslagskraft så kamerorna säljer sig självt. Har några arbetskamrater som köpt Nikonkompakter och dom berättar stolt, det är en Nikon, namnet bara lyser högsta kvalitet, state of art. det är bara så, skär och ren fakta ingenting annat. Men Nikon har flera goda kompakter i dom billigare skikten som lär vara utmärkta. Canons G-serie har så många andra fina möjligheter som tilltalar pro-folket, så dom struntar tydlingen i att AF-hastigheten inte är så värst för att då vara en mycket dyr Pro-kompakt.
 
Jag beställde en P7000 och har haft den i 2 veckor nu. Jag måste säga att jag är helt nöjd med den. Problemet att den ska vara långsam i vissa lägen är inget som har stört mig. Bildkvaliten är helt ok, för att inte säga riktigt bra. Jag fotograferar bara i raw format.

Som komplement till en större och tyngre DSLR fungerar den alltså fint, tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.