Annons

Varför är kompaktkameror så långsamma?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Alla DSLR jag provat har varit så snabba som man kan önska när det gäller fördröjning från avtryck till exponering, medan det motsatta gäller de 3-4 kompaktkameror jag provat. Varför är det så? Detta gäller även om jämförelsen görs mellan den billigaste DSLR och några hyggliga kompakter i prisklassen 4-5000:-.

Jag kan inte se någon uppenbar detalj som måste skilja. Skulle det skilja, borde det vara åt motsatt håll!

Det finns säkert en enkel förklaring. Låt höra!

Per.

min teori!

Jag tror att på kompoakter så måste focus ( autofocusen) bestämmas genom att tolka CCD:ns kontraster. Då sköts det troligtvis genom samma krets som hanterar data som kommer från den bild som sensorn tolkar. Detta är många operationer som skall utföras, och hanteringen blir långsam.

Medans på en DSLR så sitter det en separat krets med separata sensorer som hela tiden kör sitt eget race, oberoende av sensorn och tittar på kontraster genom objektivet, och således behöver bara skicka signaler till objektivet att snurra åt vänster eller höger för att få focus.

Hoppas attjag har rätt, och hoppas att du förstår vad jag menar!
/fredrik

Det är nog mest av konstnadsbesparingsskäl som tillverkarna väljer långsammare komponenter till kompaktkameror. Det är nog oftast viktigare för tillverkarna att pressa priserna än att höja prestandan.

Men det finns kompaktkameror som är riktigt snabba, tex så är många av Panasonics kameror riktigt snabba. Min Panasonic FZ5 som är en några år gammal modell är hastighetsmässigt inte långt ifrån systemkamerorna. Däremot är det många andra saker som är betydligt sämre jämfört med systemkameror. Det är framförallt i bildkvaliten, avsaknad av optisk sökare, autofokusen som inte klarar svårare förhållanden och i handhavandet som de största bristerna finns.

Fogel70 skrev:
Det är nog mest av konstnadsbesparingsskäl som tillverkarna väljer långsammare komponenter till kompaktkameror. Det är nog oftast viktigare för tillverkarna att pressa priserna än att höja prestandan.

Jamen, kompakterna är ju inte så mycket billigare än DSLR:arna, och går dessutom ut i mycket stora serier! Jag är skeptisk.

perstromgren skrev:
Alla DSLR jag provat har varit så snabba som man kan önska när det gäller fördröjning från avtryck till exponering, medan det motsatta gäller de 3-4 kompaktkameror jag provat. Varför är det så? Detta gäller även om jämförelsen görs mellan den billigaste DSLR och några hyggliga kompakter i prisklassen 4-5000:-.

Jag kan inte se någon uppenbar detalj som måste skilja. Skulle det skilja, borde det vara åt motsatt håll!

Det finns säkert en enkel förklaring. Låt höra!

Per.

De senaste kompakterna från Canon har riktigt snabb processor som tar bilden snabbt. Ett trick är att hålla avtryckar knappen ner till hälften tills man fått den vy man önskar. Då "smack" så sitter bilden. Men visst skiljer det väl något i hastighet. Bilden behandlas nog på ett litet annat sätt än i DSLR kameror. Personligen tycker jag en kompakt kamera är okej för "jag var där" bilder.

perstromgren skrev:
Jamen, kompakterna är ju inte så mycket billigare än DSLR:arna, och går dessutom ut i mycket stora serier! Jag är skeptisk.
Eftersom volymerna är mycket större på kompaktkameror så vill tillverkarna också har större marginaler på dessa. Instegsmodellerna av systemkameror tjänar inte tillverkarna speciellt mycket på, utan det är på framtida uppgraderingar och tillbehören som de tjänar pengar på.

Fogel70 skrev:
Eftersom volymerna är mycket större på kompaktkameror så vill tillverkarna också har större marginaler på dessa.

Nu hade jag ju inte tänkt att tråden skulle handla om företagsekonomi, men ditt uttalande låter märkligt. Har man stora serier klarar man sig normalt med *mindre* marginal, väl?

Nå, det hör ju egentligen inte hit.

Billigare komponenter ger längre fördröjning, är det enda anledningen, alltså?

Per.

Jag väcker tråden igen, eftersom jag hittade en intressant tabell över hur snabba (eller långsamma) de digitala kompakterna faktiskt är:

http://www.cameras.co.uk/html/shutter-lag-comparisons.cfm?sort=Recycle

Den snabbaste kameran i den här tabellen (Sony W80) tar över fem sekunder på sig för fem bilder. Det avverkar en modern DSLR på någon sekund eller så, och då viftar den upp och ner med en spegel under tiden!

Vad beror den här skillnaden på, egentligen?

Ännu mera märkligt är det ju i skenet av att digitala kompakter kan ta videsosnuttar!

Per.

perstromgren skrev:
Den snabbaste kameran i den här tabellen (Sony W80) tar över fem sekunder på sig för fem bilder. Det avverkar en modern DSLR på någon sekund eller så, och då viftar den upp och ner med en spegel under tiden!
Enligt specifikationen kan W80 ta 2.8 bilder/sek upp till 100 bilder. Det som tar 5 sekunder är säkert att ta 5 bilder utan sekvenstagning.

perstromgren skrev:
Jag väcker tråden igen, eftersom jag hittade en intressant tabell över hur snabba (eller långsamma) de digitala kompakterna faktiskt är:

http://www.cameras.co.uk/html/shutter-lag-comparisons.cfm?sort=Recycle

Vad beror den här skillnaden på, egentligen?

Ännu mera märkligt är det ju i skenet av att digitala kompakter kan ta videsosnuttar!

Per.

video bör kanske vara enklare hårdvarumässigt eftersom slutaren är öppen hela tiden?

Men denna annonserades ju för ett tag sedan:
http://www.dpreview.com/news/0708/07083101casio300fps.asp

perstromgren skrev:
... och varför skulle det ta 10 gånger så lång tid?

Per.
Det finns säkert flera skäl till det, tex kan kameran invänta bekräftelse från autofokusen innan varje bild tas i enbildsläget, och att kameran väntar till att bilden är överförd till minneskortet innan en ny bild kan tas. I sekvensläget fokuserar oftast en kompaktkamera bara innan första bild och bilderna överförs till minneskortet först efter att buffertminnet fyllts eller att man släppt avtryckaren.

Enligt DPReviews test så verkar Sonys spec på 2.8 bps i 100 bilder för W80 vara klart överdriven.

"The W80 has a single continuous shooting mode that we measured to be around 2.1 frames per second (at 7MP setting) for the first 12 frames, after which it dropped to around 0.8 fps. This isn't bad for a camera of this type but is noticeably slower than the quoted speed of 2.8 frames per second for 100 frames!"
http://www.dpreview.com/reviews/sonyw80/page3.asp

Senast ändrad:
Fogel70 skrev:
Det finns säkert flera skäl till det, tex kan kameran invänta bekräftelse från autofokusen innan varje bild tas i enbildsläget, och att kameran väntar till att bilden är överförd till minneskortet innan en ny bild kan tas.

OK, men det leder oss inte ett dugg närmare svaret på min fråga. Det du skriver ovan gäller ju i lika hög grad en DSLR.

Jag vill fortfarande veta varför en kompakt är långsammare än en DSLR.

Per.

Varför kompakterna är långsamma kan nog bara tillverkarna svara på.

Det finnns dock kompakter som är väldigt snabba från avtryck till exponering, Ricoh har flera stycken. Min gamla "tvålask" RR 30 som kom 2002 är nästan lika snabb som min K100D och funkar även i svagt ljus. Och när den har fokuserat är det ingen fördröjning alls och då menar jag verkligen INGEN fördröjning. Alltså finns tekniken även för kompakter.

Min Oly 7070W är däremot störande långsam (men den har andra goda egenskaper) och tar synnerligen lång tid på sej till exponering även sedan den har fokuserat. Det går att snabba upp processen något genom att låsa fokus och använda den som fixfokuskamera.
Ingen av kompakterna har någon imponerande seriebildstagning, någon bild i sekunden eller så. K100D är något bättre i det avseendet, men inte mycket. Jag har dock inte satsat på snabba minneskort så det finns kanske en del att förbättra där.

Men även här sticker den gamla Ricohn ut; i ett speciellt läge tar den 16 bilder på två sekunder. Men alla 16 bilderna får samsas på 3 Mp...

bildsten skrev:
Varför kompakterna är långsamma kan nog bara tillverkarna svara på.

Kan det vara så illa? Eftersom alla kompakter är långsammare än alla DSLR:er borde det vara någon mekanism som är gemensam för alla tillverkare, och i så fall vara allmänt känd i teknikkretsar som vår. Eller?

Per.

Kan tänka mig att det är svårt att göra dem snabba vid full upplösning för att de har små sensorer.

Utläsning av sensordata genererar värme, och mer värme om det dessutom skall gå snabbt. Värme ger brus. Små sensorer har liten yta att göra av med värmen och högt brus från start.

bildsten skrev:
...
Men även här sticker den gamla Ricohn ut; i ett speciellt läge tar den 16 bilder på två sekunder. Men alla 16 bilderna får samsas på 3 Mp...
Japp, det är självfallet mycket lättare att snabbt processa bilder med mindre än 0,2 Mp innehåll, än dito med 5-10 Mp.

Nu har ju kompakterna normalt inte lika många pixlar som de digitala systemkamerorna, så jag tror nog att största andelen till långsamheten är vad som tidigare sagts i denna tråd - att kompaktkamerorna inte har separata sensorer för AF utan att det är hela bildsensorn som måste avläsas och processas. Här hittar man förmodligen orsaken till att det inte går att fokusera när man använder Live View-funktionen på Canon 40D, och att den är alldeles för långsam och ryckig på Nikon D300. Dessa Live View-implementationer blir ju därmed tyvärr av tämligen ringa praktisk användbarhet, och mera av karaktären försäljnings-gimmickar. Sony gjorde ju uttalandet att de inte kommer att implementera någon Live View-funktion i sina systemkameror innan utvecklingen har gjort den tillräckligt bra för dessa. Eftersom Sony besitter en både bredare och djupare kompetens inom elektronikområdet än någon annan existerande kameratillverkare, så kan man nog utgå från att de vet vad de talar om. Bl.a. klarar alltså de smådatorer som sitter i kamerorna ännu inte av att tillräckligt snabbt kunna processa sensorns bilddata ens när det gäller de mindre kompakternas, och då ännu mindre när det gäller DSLR:nas på över 10 Mp.

Av detta uttalande bör man också kunna dra slutsatsen att det kommer att dröja ett tag innan kompakterna blir lika snabba som de digitala systemkamerorna. Enda möjligheten att åstadkomma denna snabbhet idag vore ju att bygga kompakterna på samma sätt som man bygger DSLR:erna. Detta lär aldrig komma att ske av rent företagsekonomiska skäl. Ifall någon tillverkare skulle ge sig på detta skulle det direkt undergräva deras ekonomi. Om de prissatte en sådan superkompakt p.s.s. som de vanliga kompaktkamerorna, så skulle den blir avsevärt dyrare än deras nuvarande DSLR:er, och därmed naturligtvis helt osäljbar. Ifall de skulle prissätta den med samma låga marginal som DSLR:erna så skulle det också bli en usel affär för dem. De kan ju inte längre sälja fler objektiv och andra tillbehör, där en stor del av vinsten för dessa ligger. Säljer man en DSLR så får man ju sälja ett helt system, inte bara en kamera.

Sammanfattningsvis.
Om någon tillverkare idag skulle ta fram en snabbfokuserande kompaktkamera, så skulle den dels äta upp en del av deras DSLR-kamera-försäljning men utan möjligheter till någon vidareförsäljning, och dels ersätta en del av deras nuvarande kompaktkameraförsäljning där de gör största delen av sin förtjänst, med en kamera utan sådan. Vem på tillverkarsidan skulle vilja byta ut en del av sina visserligen långsamfokuserande, men billiga att tillverka och bra förtjänstgivande kompaktkameror mot en snabbfokuserande dito men dyrbar att tillverka och med noll vinst? Det vore ju harakiri.

Så tyvärr - det blir ingen snabbfokuserande kompaktkamera till jul, Per! Pga känd mekanism med spegel och allt och dettas tillverkningskostnad. Men det kommer att bli det till någon annan jul längre fram enligt Sonys uttalande.

Senast ändrad:
Ligger nog mycket i vad du säger. Eftersom Ricoh inte gör några DSLR så hr de inget att förlora på att göra snabbfokuserande kompaktkameror med nästan ingen fördröjning i avtrycket. De har väl fått ner bruset till nära anständig nivå numera. Fin optik brukar de ha, företaget tillverkar andra optiska produkter med gott rykte.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar