Annons

Varför är inte hela huvudet med på porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla72

Aktiv medlem
Jag och min sambo brukar sitta o titta på fotosidans nya bilder varje kväll, och när vi tittar på porträtt så har vi märkt att i många fall så är inte "huvudtoppen" med på bilden. Då tycker min sambo att det är ett misslyckat kort, det tycker inte jag att det behöver vara men jag undrar varför man väljer att ej ha med hela huvudet. För det är ju faktiskt sällan det är tvärtom att man har inte har med hakan tex. Jag har märkt att det är både yrkesfotografer och ammatörer som tar sådana foto. Min egna förklaring till det här är att det kanske är på mode att ta sådana här bilder. Men jag vill gärna vet varför??

Ska bara tillägga att jag är väldigt mycket nybörjare men det märker ni väl på min fråga.

Mvh Camilla
 
Tittade i ditt album och ser en bild "På Span" där har du inte med kattens övre del av huvudet.. :) Kanske är samma anledning, att man är mer intresserad av att få med ögonen tydligt, än att se hela håret??

Gissning av en amatör som ej börjat med porträttfoto än..
 
Tja...

Det är väl bara ett sätt att ta bilden...en "teknik" som alla andra!
Du har ju gjort likadant på katten!:) (På span)

(Snabb jäkel, den där Dan!)*s*
 
Det är väl för att bryta av mot det traditionella sättet att göra ett porträtt..nu börjar det visserligen vara så vanligt att det är ganska traditionellt det oxå ;-)

Det är väl inget konstigt med att man vill sticka ut med sina bilder på något sätt...annars går de ju obemärkt förbi..
 
Det stämmer bra det att "på span" saknar öronen. Men jag hade gärna haft med dem oxå fast då hade jag inte fått så bra skärpa och ej kunnat komma så nära ansiktet med min kamera. Så jag fick kompromissa. Men om jag hade haft "mer kamera" om jag så säger, så hade det blivit mer som jag ville, att hela ansiktet kommit med plus skärpa o närhet.

Jag tackar för era svar och kommentarer hoppas det kommer fler, det här lär man sig mycket på.
 
Om man kapar bort en del av huvudet upptill så tycker jag att det ofta kan vara ok. Det ger ju en "tätare" bild och koncentrerar mer till ögonen och blicken. En trend för några år sedan var dock att bara ta med halva ansiktet, alltså kapa bort vänster eller höger sida. I stort sett varje bild på tidningarnas kultursidor och i mera "seriösa" magasin var tagna på det sättet. Jag har inte sett lika mycket av det på senare tid. Kanske det är otrendigt igen??

Thomas F
 
Jag håller med Thomas, det skapar ett fokus på ögonen och ansiktet på ett annat sätt. Jag har en bild på min pappa som han inte gillar, där jag kapat toppen fast jag älskar den. Det är en härlig kontakt i den och han är ju precis som mig lite hårfager däruppe *ler*. Jag tycker att det är en bättre och vackrare bild helt enkelt.

Fast smaken är som baken.

Appropå mode i fotografi så läste jag en tidning som rescenserade innekrogar i Stockholm, av tiotalet resturanger med varsin bild så var alla utom en tagna med ett snett perspektiv... mode...
 
Bra svarat

Jag tackar för de nyinkommna svaren. Jag tycker ni ger så bra och vettiga svar allihoppa. Jag har läst en del inlägg och svar här på forumet som har en tråkig och ilsken ton, det tycker jag är så tråkigt. Med lite ödmjukhet blir det så mycket behagligare.
 
Tycker det är helt okey att "kapa" en bit av huvudet. Det är ju som redan nämnt att det ger en större närhet till ögonen. Men det har ju mycket med fotot att göra, vilken känsla man vill förmedla, vem man fotar och vilket syfte är med bilden. Skulle lätt kunna tänka mig att kapa en del av topen på huvet eller till och med halva ansiktet på en kompis eller yngre person. Men skulle nog ha svårt att göra det samma på min mormor. Vet inte riktigt, men det känns inte riktigt naturligt eller respektfullt att kapa hur som helst på äldre personer. Men det har kanske mer att göra med hur de ser på fotona än hur jag gör det. Det jag brukar göra är att se till att ta med mer än vad jag egentligen har tänkt för att sedan beskära bilden som jag vill ha den. Man kan på så vis anpassa bilden efter vad man ska ha den till senare. Men även här är det en avvägning, tar man i för mycket tappar man ju delar av upplösningen vilket inte heller är bra.
 
En anledning att ta bort saker som "borde" vara med i bilden är att få betraktaren att tänka på det som saknas. Det är definitivt inte den vanligaste anledningen till att huvuden kapas i fotografier men principen kallas för att arbeta med "det negativa rummet", det antydda istället för det uttalade.
 
angående mode i porträttfoto. Har ni upptäckt hur många bilder som tas där man placerat ett jättelitet huvuded i nederkant....Har sett flera i DN.
 
Camilla72 skrev:
Min egna förklaring till det här är att det kanske är på mode att ta sådana här bilder. Men jag vill gärna vet varför??
Det är nog inget mode, det passar vissa bilder. T.ex för att centrera och göra bilder tightare.
 
Senast ändrad:
Det är ju dessutom skillnad på att medvetet kapa ordentligt, eller att missa och kapa lite.. Jag tycker man kan se ganska tydligt på bilderna när fotografen tänkt efter lite, eller om det bara är ett höftskott.
 
personligen tycker jag att bilden blir mer intressant om man kapar av delar av huvudet. om man har med hela huvudet blir bilden ofta för uppenbar. flera av de bilder jag tagit som porträtt har oftast inte hela huvudet med. tycker att det är lättare att göra spännande bilder om man beskär bort lite lr mkt av huvudet.

titta på min bild"lars", så förstår du vad jag menar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.